سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۸۱۲۰
plusresetminus
دبير جديد ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور كيست؟
دو سال پس از انتصاب، محمدصالح هاشمي‌گلپايگاني، دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر كشور از ساختمان اين ستاد در خيابان اعيان‌نشين پاسداران تهران رفت. در روزهاي اخير، خبرهايي مبني بر استعفا و بركناري هاشمي‌گلپايگاني منتشر شده بود اما رسانه‌ها در حد گمانه‌زني و شنيده‌ها آن را مطرح مي‌كردند. اما روز شنبه مراسم معارفه محمدحسين طاهري‌آكردي، دبير جديد ستاد و توديع هاشمي‌گلپايگاني برگزار شد.  در مورد استعفا يا بركناري دبير پيشين خبري رسمي منتشر نشده، اما يك منبع مطلع در ستاد امر به معروف، به «اعتماد» گفته كه هاشمي‌گلپايگاني گلايه‌هايي داشت كه يكي از آنها اعتراض به لايحه اخير عفاف و حجاب بوده است.
از نظر ستاد امر به معروف و نهي از منكر، لايحه تقديمي قوه قضاييه و دولت به مجلس پيرامون عفاف و حجاب، جامعيت ندارد و بسياري از مباحث در اين لايحه ديده نشده است.
به هر ترتيب هاشمي‌گلپايگاني كه به بيان اظهارات شاذ شهرت دارد، از جايگاه خود كنار رفته و دبير جديد جايگزين او شده است. به نظر مي‌رسد دبير جديد هم مواضعي نزديك به دبير قبلي داشته باشد. نخستين موردي كه از «محمدحسين طاهري‌آكردي» به چشم مي‌آيد، فعاليت در موسسه آموزشي-پژوهشي امام خميني است كه بنيانگذار آن محمدتقي مصباح‌يزدي بود. او در جريان انتخابات مجلس يازدهم، در فهرست 30 نفره جبهه پايداري براي حوزه انتخابيه تهران بود. او همچنين فروردين 1402، به عنوان عضو شوراي مركزي «شبكه راهبردي ياران انقلاب اسلامي» موسوم به «شريان» انتخاب شد. اين تشكل سياسي از جمله تشكل‌هاي نزديك به تفكرات پايداري محسوب مي‌شود. دبير جديد متولد 1354 در قم است. طاهري در 14 سالگي براي فراگيري علوم ديني راهي مدرسه رضويه قم شد كه همزمان در مقطع دبيرستان هم تحصيل مي‌كرد. او از اواسط دهه 70 خورشيدي به‌طور مداوم در موسسه پژوهشي امام‌خميني به مديريت مصباح‌يزدي حضور داشته و مدارك كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتراي خود را از اين موسسه دريافت كرده است. سال 1380، كارشناسي معارف اسلامي، سال 1385 كارشناسي ارشد دين‌شناسي و سال 1391 دكتراي اديان و عرفان را از موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني دريافت كرد. او از سال 88 تا 90، مدير دفتر برنامه‌ريزي پژوهشي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني بوده؛ از سال 90 تا 93 مدير دفتر برنامه‌ريزي آموزشي موسسه آموزشي و پژوهشي امام‌خميني و از 94 تا 99 رييس مركز آموزش مجازي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني بوده است.  او همچنين از سال 95 تا 99 عضو اديان انجمن اديان و مذاهب حوزه علميه قم و از سال 1400 تا 1401 نيز دانشيار اديان، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني بوده است. طاهري بيشتر در حوزه اديان ابراهيمي فعاليت كرده است. او همچنين سال 1393 براي رياست مركز آموزش مجازي و نيمه حضوري موسسه امام خميني، حكم مصباح‌يزدي را دارد كه تاكنون هم پابرجاست. رشته او براي دكترا، «اديان و عرفان» بوده و گرايش او نيز «اديان ابراهيمي». دبير جديد ستاد، يك وب‌سايت شخصي دارد كه در آن تصاويري از حضورش در ونيز ايتاليا و واتيكان مربوط به اواخر دهه 80 خورشيدي و اوايل دهه 90 وجود دارد. او «كمبود استاد در ايران» را دليل حضورش در ايتاليا دانسته است: «در دوران تحصيل در مقطع دكتراي اديان و عرفان (گرايش اديان ابراهيمي) با توجه به كمبود استاد در ايران، چند واحد درسي مربوط به كتاب مقدس را در ترم دوم آموزشي سال 89-1388 با هماهنگي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قم و واتيكان در دانشگاه‌هاي تابعه واتيكان گذرانديم. همچنين از كتابخانه‌هاي اين دانشگاه‌ها و مراكز تابعه استفاده كرديم. در ايام تحصيل در حاشيه دوران تحصيل نكات جالبي وجود داشت كه توجه به آنان قابل اهميت براي محققان اديان ابراهيمي است.» نكته اين انتصاب، منسوب بودن دبير جديد به جبهه پايداري است؛ مساله‌اي كه با توجه به نظرات تند اين طيف سياسي، بايد در انتظار صحبت‌هايي شاذتر و تندتر از هاشمي‌گلپايگاني در بحث عفاف و حجاب بود.
https://sobhshod.ir/vdcc.iq4a2bqsxla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما