کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رونق فروش قطعات تقلبی خودرو

10 مهر 1399 ساعت 9:10

افزایش قیمت و کمبود قطعات یدکی خودرو سهم قطعات تقلبی را در بازار تعمیرات خودرو افزایش داده است.


صبح‌شد: این روزها افزایش 250درصدی قیمت قــطعات یـدکــی خودروهای خارجی و 150درصدی قطعات خودروهای داخلی موجب رشد استفاده از قطعات دست دوم و تعمیری شده است.

اگر به‌دنبال خرید قطعه‌ای برای خودروی در حال تعمیرتان هستید که در بازار پیدا نمی‌شود یا درصورتی که از قیمت و کیفیت قطعات یدکی تقلبی وارداتی از چین و ماچین رضایت ندارید به اجبار باید برای خرید قطعات دست دوم راهی راسته بازارهایی مانند شوش و جاده خاوران شوید، اما سرانجام اینگونه تعمیرات خودرو چیست؟

به گزارش همشهری، مشکلات موجود بر سر راه تامین مواداولیه، تخصیص ارز و واردات قطعات یدکی بسیاری از خودروهای خارجی و حتی برخی قطعات اصلی خودروهای تولید داخل، زمینه کمبود و افزایش قیمت این قطعات را در بازار تعمیرات خودرو فراهم کرده است.

با افزایش تنگناهای تامین قطعات یدکی اصلی، فضا برای جولان انواع قطعات یدکی بی‌کیفیت و تقلبی تولید داخل و چینی در بازار بیشتر شده است. این شرایط به همراه افزایش قیمت قطعات و دستمزد انجام تعمیرات خودرو، موجب اقبال متقاضیان تعمیرات، به خرید قطعات دست دوم و حتی تعمیراتی شده؛ موضوعی که در برخی موارد موجب به خطر افتادن ایمنی خودرو و جان سرنشینان می‌شود.

کاهش عرضه و رشد تقاضای قطعات یدکی کار کرده

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو از افزایش تقاضا برای خرید قطعات دست دوم خبر داده و از مردم خواسته به‌دلیل کیفیت پایین این قطعات از خرید آنها خودداری  و برای تامین قطعات کمیاب به مراکز عمده تامین قطعه در بازار مراجعه کنند. مهدی کاظمی با اشاره به وضعیت واردات قطعات خودرو، افزود: تا سال ۹۶ مشکلی در تامین قطعات در بازار نداشتیم و فقط تصمیماتی مانند سهمیه‌بندی بنزین و طرح ترافیک بازار این قطعات را با التهاباتی مواجه می‌کرد. به گفته او، با افزایش قیمت بنزین و کاهش تردد‌های ناشی از بیماری کرونا این صنف نیز مانند بخش‌های دیگر با مشکل مواجه و مجبور شد واحد‌های صنفی را از اسفند ۹۸، تا اردیبهشت ۹۹ به‌دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل کند که این تعطیلی بسیاری را برای تامین قطعات با مشکل مواجه کرد و درنهایت مجوز بازگشایی این واحد‌ها در اردیبهشت ۹۹ صادر شد.

کاظمی تأکید کرد: این اتحادیه بار‌ها در زمینه تامین به‌موقع قطعات یدکی خودرو از طریق واردات و تولید هشدار داده، اما با بی‌توجهی مدیران، امروز با کمبود و گرانی قطعه در بازار مواجه هستیم. اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز واردات قطعات با مشکل اساسی مواجه است و وزارت صمت همکاری مناسب با اعضای صنف ندارد. او با بیان اینکه بلاتکلیفی نرخ ارز باعث شده تا میزان واردات قطعات خودرو در ۶‌ماه نخست امسال، به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر برسد، افزود: نوسانات نرخ ارز اجازه تنظیم قیمت‌ها را از فروشندگان گرفته و تغییرات لحظه‌ای آن باعث کاهش ثبت سفارش از سوی فعالان این حوزه شده. درحالی‌که به‌طور میانگین برای تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز ۲۲ میلیون خودرو ۱۱ میلیارد دلار ارز نیاز است، اما در سال‌های ۹۶ و ۹۷ فقط۳میلیارد یورو ارز تخصیص پیدا کرده است.

چسبندگی قیمت قطعات یدکی به گرانی خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو، وضعیت تامین قطعات یدکی خودرو را اسفبار توصیف کرد و گفت: متأسفانه قیمت قطعات یدکی همانند خودرو فوق‌العاده گران شده و هرچه خودرو گران می‌شود، نرخ قطعات یدکی نیز افزایش می‌یابد.

علیرضا نیک‌آیین افزود: این امر موجب شده تا اغلب تعمیرات انجام شده روی خودروها نیز غیراستاندارد باشد؛ زیرا برای مالک خودرو به‌صرفه نیست تا قطعه اصلی و گران را بخرد و تعمیرات را در تعمیرگاه‌های مجاز انجام دهد. شرایط تعمیرات و قطعات یدکی خودرو با سردی هوا بدتر شده و حداقل پیامد آن رشد آلایندگی هوا و تصادفات خواهد بود. به گفته او، خرید و استفاده از قطعات دست‌دوم حتی در بخش ترمز، تعلیق و فرمان نیز رواج یافته که از نظر ایمنی فوق‌العاده خطرناک است، اما متأسفانه نمی‌توان عرضه و استفاده از اینگونه قطعات در بازار را کنترل کرد.

نیک‌آیین تأکید کرد: ساماندهی بازار قطعات یدکی و تعمیرات نیازمند تعامل اتحادیه‌های صنفی ذیربط با مسئولان و دستگاه‌های دولتی است، اما متأسفانه همیشه دولتی‌ها پشت درهای بسته و بدون حضور تشکل‌های صنفی در مورد قطعات خودرو و تعمیرات تصمیم می‌گیرند و پیامد آن نیز وضعیت کنونی تامین قطعات یدکی و انجام تعمیرات خودروست.

افزایش 150تا 250درصدی قیمت قطعات یدکی

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت قطعات خودرو، گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو متناسب با افزایش نرخ دلار گران شده؛ به‌نحوی که قیمت قطعات یدکی خودروهای خارجی نسبت به سال گذشته از 200تا 250درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت در مورد قطعات داخلی 150درصد بوده است. نیک‌آیین، افزود: رشد تورم بر وضعیت تامین قطعات اثر گذاشته است. قطعه‌سازان در حالی افزایش قیمت مواداولیه و ماشین‌آلات تولید و دستمزد را عامل این گرانی می‌دانند که قبلا وامی را که برای ‌واردات ماشین‌آلات از بانک‌ها گرفته‌اند، صرف کارهای دیگری کرده‌اند و اکنون ناچار به تولید قطعه با ماشین‌آلات فرسوده تیراژ پایین هستند.

بیشترین شکایت از قطعات دست دوم

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با بیان اینکه بیشترین شکایتی که از قطعات و تعمیرات خودرو به این اتحادیه منعکس شده مربوط به قطعات دست دوم و استوک استفاده شده وارداتی به‌خصوص در خودروهای خارجی بوده است، گفت: استفاده از اینگونه قطعات، موجب بروز مشکلاتی در اینگونه خودروها شده است؛ مثلا استفاده از گیربکس یا موتور استوک موجب وارد آمدن خساراتی به‌خودروهای مشتریان شده است. به گفته او، متأسفانه هیچ‌کس در مورد استفاده از اینگونه قطعات و خسارات ناشی از آن پاسخگو نیست؛ زیرا فروشنده‌ای که قطعه را به‌عنوان دست‌دوم فروخته از پذیرش تبعات آن خودداری می‌کند و مکانیک نیز که تنها اجرت تعمیرات را دریافت کرده، مسئولیتی در قبال کیفیت اینگونه قطعات ندارد.

نیک‌آیین تأکید کرد: کمبود و گرانی قطعات اصلی موجب شده تا اکنون استفاده از قطعات دست‌دوم یا تعمیر قطعات، به قطعات ایمنی مانند شیر فرمان خودرو برسد. برخی تعمیرکاران این قطعه را بازسازی یا تعمیر می‌کنند؛ قطعه‌ای که بریدن آن در جاده موجب از کنترل خارج شدن خودرو شده و جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با انتقاد از کمبود شدید قطعات یدکی اصلی در بازار، افزود: متأسفانه اکنون حتی کیفیت قطعاتی که در بسته‌بندی ایساکو یا سایپایدک به بازار عرضه می‌شود نیز نامناسب است و از قطعات اصلی خبری نیست، اما با این حال کیفیت اینگونه قطعات به‌مراتب بهتر از قطعات تقلبی چینی و ایرانی موجود در بازار است. همچنین اگر قطعات ارائه‌شده توسط ایساکو و سایپایدک کیفیت مناسبی داشت، شاهد عرضه خودروهای بی‌کیفیت صفر کیلومتر در بازار نبودیم که با استفاده از اینگونه قطعات ساخته شده و هر روز راهی تعمیرگاه‌ها می‌شوند.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 543

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/report/543/رونق-فروش-قطعات-تقلبی-خودرو

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir