در گفت و گو با «صبح شد» بررسی شد

چرا رهبر انقلاب در دز سوم واکسن برکت زدند؟+فیلم

جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۶۱۲۵
plusresetminus
چند روز پیش بود که علیرضا مرندی، رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب از تزریق دز سوم واکسن کووید-۱۹ به آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد.
چرا رهبر انقلاب در دز سوم واکسن برکت زدند؟+فیلم
صبح‌شد: چند روز پیش بود که علیرضا مرندی، رئیس تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب از تزریق دز سوم واکسن کووید-۱۹ به آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد.

به گفته مرندی، در نوبت سوم هم مانند دو نوبت قبل به ایشان واکسن برکت تزریق شده است.

بعد از انتشار این خبر، برخی در انتقاد به تیم پزشکی رهبر انقلاب مدعی شدند که تزریق دز سوم واکسن با پلتفرم ویروس غیر فعال متعاقب دو دز از همان پلتفرم، در صورتی که واکسنهای دیگر موجود است، خلاف شواهد علمی و توصیه های خود وزارت بهداشت است.

پروفسور علی کرمی، استاد دانشگاه بقیه الله(عج) و متخصص بیوتکنولوژی در واکنش به انتقادات به پایگاه خبری و تحلیلی صبح‌شد می گوید: براساس یافته های علمی اینکه فردی سه دز واکسن سینوفارم یا برکت یا هر واکسن دیگری با پلتفرم ویروس غیر فعال تزریق کند هیچ مشکلی ندارد.

این متخصص بیوتکنولوژی می افزاید: رهبر معظم انقلاب دو دز واکسن برکت دریافت کردند و بعد از اینکه دیده شد این واکسن ایمنی بسیار خوبی ایجاد می کند در نوبت سوم هم این واکسن را دریافت کردند.

این استاد دانشگاه بقیه الله(عج)  در واکنش به افرادی که مشاوران پزشکی رهبری را برای انتخاب این واکسن برای دز سوم سرزنش کرده بودند، ادامه می دهد: اینکه مشاوران پزشکی تصمیم اشتباه  گرفتند یعنی چه؟ تیم پزشکی رهبر معظم انقلاب از انواع و اقسام متخصصین تشکیل شده است و این تیم براساس سن، کیفیت زندگی و چندین فاکتور دیگر در مورد تزریق واکسن اظهارنظر می کنند. اینگونه نیست که رهبر معظم انقلاب تنها یک مشاور پزشکی داشته باشند و دکتر مرندی تنها خبر تزریق دز سوم واکسن را منتقل کردند و این بدین معنا نیست که او انتخاب کننده نوع واکسن باشد.

کرمی با اشاره به کثرت مشاوران متخصص رهبری می گوید: با وجود ارتباط رهبر معظم انقلاب با چند ده متخصص یک نفر نمی تواند در زمینه انتخاب واکسن اعمال نفوذ می کند.

او در خصوص توصیه وزارت بهداشت برای تزریق نوع خاصی از واکسن ها برای دز سوم نیز، می افزاید: توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت کلی بوده است و برای هر فرد واکسن مناسب برای دز سوم با توجه به وضعیت فیزیولژیکی متفاوت است، اینکه چه سنی دارد، بیماری زمینه ای دارد یا خیر، چه جنسیتی دارد و چندین سوال دیگر باید پرسیده شود تا واکسن مناسب برای تزریق نوبت سوم انتخاب شود و نمی توان به طور کلی به همه تزریق یک نوع واکسن را توصیه کرد.

کرمی در پایان تاکید می کند: من به عنوان یک متخصص می گویم که انتخاب واکسن برکت برای تزریق در دز سوم انتخاب کاملا درستی بوده و دیگر واکسن ها ویژگی متفاوتی از واکسن برکت ندارند و ایمنی خوبی تزریق این واکسن ایجاد می کند.

انتهای پیام/
 
https://sobhshod.ir/vdcf.0dviw6dytgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما