پنجشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۱۹۴۲
plusresetminus
برخی بر این باورند که صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی روزانه است، اما حتی اگر نقش صبحانه به این پررنگی هم نباشد، باز هم صبحانه نخوردن به امید مصرف کالری روزانه کمتر به معنی حذف یکی از وعده‌های اصلی به شمار می‌رود.
۷ باور نادرست درباره رژیم‌های لاغری
صبح‌شد: برخی بر این باورند که صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی روزانه است، اما حتی اگر نقش صبحانه به این پررنگی هم نباشد، باز هم صبحانه نخوردن به امید مصرف کالری روزانه کمتر به معنی حذف یکی از وعده‌های اصلی به شمار می‌رود. براساس مطالعات متعددی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، نخوردن صبحانه نه‌تن‌ها اثر مثبتی بر کاهش‌وزن ندارد، بلکه می‌تواند به افزایش خطر ابتلا به چاقی، کلسترول‌خون و دیابت نیز منجر شود.

 مواد غذایی چربی‌سوز در کاهش وزن مؤثرند

برخی معتقدند یک‌سری مواد غذایی مانند کرفس، آناناس، زنجبیل، آووکادو، فلفل تند، بروکلی، چای‌سبز و سیر با افزایش سرعت سوخت‌وساز بدن می‌توانند به ازبین بردن چربی‌های اضافه بدن یا به اصطلاح چربی‌سوزی کمک کنند. بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد این مواد غذایی چنین ویژگی‌ای برای افزایش سوخت‌وساز بدن دارند، اما مطالعات کمی اثرگذاری آن‌ها را در کاهش‌وزن تأیید کرده است. ازسوی دیگر مصرف بی‌رویه هر نوع ماده غذایی یا روی‌آوردن به رژیم‌های تک‌خوری می‌تواند منجر به بروز عوارضی در بدن شود.

 مصرف محصولات با برچسب «چربی کمتر» یا «بدون کلسترول» منعی ندارد

محصولاتی با این برچسب گرچه میزان چربی را کاهش داده‌اند، اما ممکن است مقادیر بالایی شکر یا نمک داشته باشند که آن‌ها را بی‌ضرر نمی‌کند. ضمن این که چربی کمتر یا بدون کلسترول به معنی کم‌چرب یا بدون چربی نیست؛ بنابراین برای مصرف این مواد غذایی هم بی‌پروا عمل نکنید و حتما با مطالعه جدول ارزش غذایی از درصد ترکیبات آن آگاهی پیدا کنید.

 خوردن میان‌وعده چاق‌کننده است

ریزه‌خواری و خوردن خوراکی‌های ناسالم در میان‌وعده‌ها می‌تواند موجب افزایش وزن شود، اما استفاده درست از میان‌وعده‌ها و مصرف میان‌وعده‌های سالم کاملا می‌تواند در مسیر کاهش وزن به شما کمک کند. خوردن مقداری میوه تازه یا ماست کم‌چرب در میان‌وعده‌های اصلی می‌تواند از ایجاد ولع در وعده‌های اصلی جلوگیری کند.

بر اساس مطالعات انجام‌شده، تمایل به خوردن خوراکی‌های میان‌وعده در افراد مبتلا به چاقی بیشتر است. هیچ اشکالی ندارد حداقل تلاش کنید به جای خوراکی‌های مضر با خوردن مقدار کنترل‌شده‌ای از خوراکی‌های سالم از اشتهای کاذب پیشگیری کنید.

 خوردن غذا‌های مضر باید کاملا کنار گذاشته شود

قطعا محدودکردن مصرف غذا‌های چرب و شیرین و پرنشاسته برای رسیدن به هدف کاهش وزن الزامی است، اما قرار نیست خود را به‌طور کامل از همه خوردنی‌هایی که از آن لذت می‌برید محروم کنید. قطع کامل مصرف هر نوع ماده غذایی برخلاف تصور ما می‌تواند نتیجه عکس در روند کاهش وزن داشته باشد. براساس مطالعات انجام‌شده در یک مرکز تحقیقات تغذیه در بریتانیا، بهتر است به جای منع مصرف، مواد غذایی دلخواهتان را به صورت گهگاه و با فواصل زمانی بخورید که به این ترتیب خطر دلسردی و متوقف‌کردن رژیم کمتر خواهد شد.

 بعضی از انواع مواد قندی بی‌ضرر هستند

تصور اشتباهی در میان مردم شکل‌گرفته که برخی محصولات قندی طبیعی مانند عسل، شیره و...

اثر کمتری نسبت به قند و شکر بر افزایش وزن دارند، اما واقعیت این است که سوخت‌وساز مولکول‌های قندی در بدن یکسان است

و بر اساس منشأ ماده قندی قرار نیست روند سوخت‌وسازشان در بدن تغییر کند؛ بنابراین به جای این که به دنبال مصرف آزاد قند‌های طبیعی باشید، سعی کنید مصرف مواد قندی را به صورت کلی در رژیم غذایی روزانه‌تان کنترل کنید.

 شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند بدون محدودیت مصرف شوند

بسیاری از افراد برای کاهش مصرف قند و شکر به شیرین‌کننده‌های کم‌کالری یا بدون‌کالری یا همان قند‌های مصنوعی رومی‌آورند. این روش گرچه ممکن است موجب کاهش مصرف کالری شود، اما نتایج برخی مطالعات نشان داده است استفاده از قند‌های مصنوعی و شیرین‌کننده‌ها می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

در یک مقاله، بررسی طبقه‌بندی‌شده ۳۷مقاله منتشرشده در این حوزه که در مجموع روی نزدیک به ۴۰۷هزار نفر انجام شده، نشان داده است مصرف منظم شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند به افزایش شاخص جرم بدن (BMI) و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و متابولیکی در افراد منجر شود.

منبع: Medical News Today

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.knzt23nwiftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما