چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۶۱۶۹
plusresetminus
ویدئویی این روزها در شبکه‌های اجتماعی فارسی و غیرفارسی با عنوان سقوط ناگهانی پرندگان در مکزیک دست‌به‌دست می‌شود که بازتاب زیادی هم داشته است.
گمانه زنی ها درباره علت مرگ 100 پرنده
صبح‌شد: ویدئویی این روزها در شبکه‌های اجتماعی فارسی و غیرفارسی با عنوان سقوط ناگهانی پرندگان در مکزیک دست‌به‌دست می‌شود که بازتاب زیادی هم داشته است. تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مدار بسته شهرداری چی‌واوا از توابع آلوارو اُبرگون مکزیک نشان می‌دهد که یک دسته پرنده از نوع «سیاه مرغ سر زرد» هنگام پرواز به ناگهان به زمین می‌افتند و به‌طور مرموزی تلف می‌شوند. در نتیجه این حادثه حدود ۱۰۰ پرنده از بین رفتند. این حادثه دوشنبه گذشته ۷ فوریه (18 بهمن) در شمال مکزیک اتفاق افتاده و تصاویر آن به‌تازگی رسانه‌ای شده است. محل حادثه در مسیر مهاجرت فصلی پرندگان از شمال کانادا به مکزیک قرار دارد.
گمانه ها در باره این حادثه
هرچند مقام های رسمی در باره علت حادثه سکوت کرده اند اما در این میان بازار گمانه ها حسابی داغ است که تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم.
استنشاق گاز سمی
یک دام پزشک محلی به پلیس مکزیک درباره احتمال مرگ ناگهانی حدود 100 پرنده که هنگام پرواز ناگهان به زمین می افتند گفته: «احتمالا مرگ این پرنده ها به دلیل استنشاق گازهای سمی از دودکشی در نزدیکی این محل باشد.» البته این نظریه زیاد مورد توجه قرار نگرفت.
برخورد با میدان مغناطیسی
یکی دیگر از دلایلی که احتمال داده شده علت سقوط و البته مرگ ناگهانی پرنده ها باشد،  تخلیه بار الکتریکی از کابل‌های انتقال برق نزدیک حادثه است. تخلیه الکترواستاتیک زمانی اتفاق می افتد که جریان الکتریسیته بین دو جسم که دارای بار الکتریکی هستند، به طور ناگهانی با تماس این دو جسم رخ دهد.
برآورد اشتباه پرندگان
 اما چند کارشناس احتمال می‌دهند دلیل این اتفاق، برآورد نادرست دسته پرندگان از ارتفاع باشد. آن ها می‌گویند ممکن است این دسته از پرندگان در واکنش به حمله ناگهانی یک پرنده شکاری، برای فرار، ناگهان ارتفاع خود را کم کرده باشند و در این میان تعدادی از پرندگان نتوانسته باشند تشخیص دهند که در حال برخورد به زمین هستند.
حوادث مشابه
پیش از این هم شاهد بارش پرنده های مرده از آسمان بوده ایم. سال 1389 در آستانه سال نو میلادی بیش از هزاران پرنده توکای سیاه بال قرمز که بیشتر آن ها مرده بودند، از آسمان به زمین افتادند. درباره آن اتفاق این فرضیه مطرح بود که علت مرگ پرنده ها اصابت تگرگ یا صاعقه به آن ها در ارتفاع بسیار زیاد بوده است. دو سال پیش هم حدود 60 طوطی در شهر «آدلاید» در جنوب استرالیا شروع به سقوط از آسمان کردند و همه آن‌ها در حالی که جیغ می‌زدند و خون ریزی داشتند، روی زمین افتادند.این اتفاق مقابل چشمان کودکانی رخ داد که در حال بازی در محوطه مدرسه «وان تری هیل» در آدلاید بودند. پس از انجام بررسی‌های لازم روی این پرندگان مرده اعلام شد که همه آن‌ها مسموم شده‌اند. به جز این موارد چندین سقوط دیگر پرنده های مرده از آسمان داشته ایم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.9092yt0fna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما