دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۶۹۲۰
plusresetminus
همزمان با آغاز به‌کار سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو، تالار خودرو در بورس کالا با عرضه وانت کارا بهمن موتور از همین هفته آغاز به‌کار می‌کند.
برنامه رئیسی برای کاهش قیمت خودرو
3 اقدام عملی برای ایجاد ثبات در بازار خودرو آغاز شد. آنطور که وزیر صنعت اعلام کرده کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت تصویب شده و قرار است جزئیات این آیین‌نامه به‌زودی اعلام شود. همزمان با این رویداد از روز گذشته سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو هم آغاز به‌کار کرد. در گام سوم هم قرار است از هفته جاری عرضه خودرو‌های داخلی در بورس کالا نیز آغاز شود.به گزارش همشهری، رشد افراطی قیمت خودرو در طول 4سال گذشته دولت را بر آن داشته که با اتخاذ تدابیری مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شود از‌این‌رو روز شنبه سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، از تصویب کلیات طرح واردات خودرو در هیأت دولت خبر داد. قرار است آیین‌نامه واردات خودرو تا پایان هفته اعلام و منتشر ‌شود. دولت انتظار دارد با واردات خودرو‌های ارزان قیمت جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد.

اثر واردات بر بازار خودرو
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت درباره اثر واردات بر قیمت خودرو گفت: نیاز بازار از میزان تولید خودروسازها بیشتر است، اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قطعاً بر قیمت خودرو اثر خواهد داشت. پیش‌بینی می‌کنیم با شروع واردات، قیمت‌ها آرام‌آرام به آن حد عقلانی، نزدیک‌تر شود.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز درباره سیاست‌های آزاد‌سازی‌ واردات بر بازارخودرو گفت: همزمان با ورود نخستین سری خودروهای وارداتی که احتمالا از ۲ ماه آینده اتفاق خواهد افتاد، قیمت‌ها شکسته خواهد شد. او با بیان اینکه ورود خودروهای خارجی در ادامه به کاهش قیمت خودروهای مونتاژی و داخلی خواهد انجامید گفت: حتی برندهای خوش‌نام و معتبر جهان ازجمله تویوتا، کیا، نیسان و غیره، خودروهای متنوع ارزان‌قیمت در بازه قیمتی ۱۲‌تا‌۲۰‌هزار دلار با قابلیت واردات دارند، این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت در بازار منجر شود. به‌گفته او امروز یا فردا شرایط واردات خودرو اعلام خواهد شد. اگر آن‌طورکه وزیر صنعت وعده کرده خودروهای ارزان‌قیمت و اقتصادی وارد شود، بر قیمت‌ها و تنظیم بازار تأثیرگذار خواهد بود.

آغاز به‌کار سامانه یکپارچه
در گام دوم، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه یکپارچه فروش خودرو از ظهر دیروز با هدف ایجاد شفافیت و امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی، آغاز به‌کار کرد. از امروز متقاضیان قادرخواهند بود از بخشنامه‌های مختلف فروش خودرو که شرکت‌های خودروساز ارائه‌ می‌کنند، مطلع شوند. طبق اعلام وزارت صنعت امکان ثبت نام متقاضیان خرید خودرو از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه، فراهم می‌شود. در نخستین دوره فروش خودرو در این سامانه که از طریق نشانی iranecar.com در دسترس عموم خواهد بود، بازه‌ زمانی یک هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان درنظر گرفته‌شده است. تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت. مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برگزار می‌شود. عرضه خودرو براساس این سامانه بسیار متنوع و چند برابر ظرفیت دوره‌های پیشین خواهد بود و تمام خودروسازان موظفند خودروهای سواری خود را در این سامانه عرضه کنند.
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این‌باره گفت: با ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه‌ خودرو دیگر هیچ خودروسازی بیرون از این سامانه خودرو عرضه نخواهد کرد. همه خودروسازان بخش دولتی و خصوصی باید خودروهای خود را از طریق این سامانه عرضه کنند. او با بیان اینکه ظرفیت عرضه خودرو چند برابر عرضه‌های پیشین است، گفت: بخشی از افزایش عرضه خودرو از تکمیل خودروهای کف و تولیدی که قابلیت عرضه به بازار را داشته باشد، ایجاد می‌شود.
او اضافه کرد: در گذشته خودروسازان به‌صورت قطره‌چکانی، جداگانه و در برخی موارد غیرشفاف به عرضه محصولات خود می‌پرداختند، عده‌ای دلال فرصت‌طلب نیز از راه‌هایی همچون ارائه کارت‌های ملی مختلف وارد گود می‌شدند و خودروها را تصاحب می‌کردند؛ یعنی عرضه به‌نحوی بود که پشتیبان طبقه سوداگر بود.توکلی لاهیجانی با بیان اینکه با تدابیر وزارت صنعت، این نواقص برطرف شد، اضافه‌کرد: اکنون علاوه بر دولتی‌ها، خودروسازان خصوصی نیز در قالب سامانه یکپارچه به عرضه خودروها خواهند پرداخت و در مجموع عرضه بسیار بیشتر از دفعات گذشته خواهد شد. او با بیان اینکه اکنون عرضه خودرو در بازار تسریع شده است تأکید کرد:‌ با آغاز به‌کار سامانه یکپارچه فروش خودرو از یکی دو روز آینده، علاوه بر فهرست پُربار و متنوع خودروها، عرضه حدود ۱۰برابری خودرو را نسبت به دفعات قبل شاهد خواهیم بود.
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت تصریح‌کرد:‌ متقاضیان خودرو نیز بین 5روز تا یک هفته فرصت خواهند داشت تا برای خرید خودرو اقدام کنند و به این شیوه به‌تدریج فراینده قرعه‌کشی حذف خواهد شد. به‌گفته او با توجه به اتصال سامانه یکپارچه فروش خودرو به سامانه جامع تجارت، شفاف‌سازی در معاملات را شاهد خواهیم بود و با سوداگری‌ها مبارزه می‌شود.

آغاز عرضه خودرو در بورس کالا
به موازات برنامه دولت برای واردات خودرو و آغاز به‌کار سامانه یکپارچه ثبت نام، دیروز بورس کالا نیز از آغاز عرضه خودرو کارا متعلق به بهمن موتور و همزمان افتتاح تالار تخصصی خودرو از هفته جاری خبر داد. طبق اطلاعیه بورس کالا حد اقل 50درصد تولیدات سالانه این خودرو در بورس کالا عرضه خواهد شد. هم‌اکنون ظرفیت اسمی تولید این خودرو 25هزار دستگاه و ظرفیت تولید واقعی 15هزار دستگاه است. طبق توافق انجام شده حداقل 50درصد تولیدات سالانه این خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود. خبر‌های دریافتی از بورس کالا نشان می‌دهد به‌دنبال عرضه کارا، به‌زودی خودروی شاهین سایپا نیز از طریق بورس کالا عرضه می‌شود.

مکث
شرایط ثبت نام در سامانه یکپارچه
طبق اطلاعیه منتشر شده متقاضیان ثبت نام در سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو در درجه اول باید گواهینامه رانندگی داشته باشند و شماره سریال این گوهینامه باید با سیم کارت متقاضی انطباق داشته باشد.سن هر متقاضی همچنین باید بیش از 18سال باشد و به هر کد ملی فقط یک خودرو اختصاص خواهد یافت. همچنین درصورتی که متقاضی بعد از ثبت نام و برنده شدن در قرعه کشی وجه مورد نظر را واریز نکند تا 2دوره حق شرکت در قرعه کشی را نخواهد داشت.طبق مقررات سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو امکان صلح در قرارداد‌های فروش وجود ندارد و برای کلیه طرح‌های تا اطلاع ثانوی، محدودیت فاصله زمانی آخرین خرید، از سایر خودروسازها ۴۸ماه است.
https://sobhshod.ir/vdci.raqct1a3ubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما