دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۷۵۶۲
plusresetminus
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص حواشی تمدید تاریخ انقضا واکسن کرونا توضیحاتی را ارایه کرد.
آیا تاریخ انقضای واکسن‌های کرونا قابل تمدید است؟
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری صبح‌شد در خصوص حواشی اخیر تمدید تاریخ انقضا واکسن‌های کرونا می‌گوید: در این چند مدت و در اوج گرفتن مجدد کووید و خیز هفتم که فوق العاده احتیاج داریم تا پوشش واکسیناسیون را بالا ببریم (چه دوز های بوستر سوم و چهارم، افزایش سطح پوشش واکسیناسیون طیف سنی پنج تا یازده سال و همینطور پیوستن جمعیت نه میلیونی واکسن نزده به این امر حیاتی)، موضوع انقضای تاریخ مصرف واکسنها در ایران، علیرغم توضیحات مسئولان وزارت بهداشت، مردم را در زدن واکسن بسیار دچار تردید کرده است.

وی با بیان اینکه برخی نیز با سو استفاده از جو موجود، کماکان در حال سم پاشی هستند.
در پاسخ به این سوال که آیا تمدید تاریخ مصرف واکسن در دنیا معمول است؟ می افزاید:  جواب ساده به این سئوال یک "بله" بزرگ است. در دنیا برای آمادگی در برابر شرایط اضطراری بهداشت عمومی، یکی از اقدامات مهم ذخیره سازی دارو و محصولات و تجهیزات پزشکی توسط دولت ها و حتی برخی از شرکای بخش خصوصی ست تا در صورت بروز شرایط اضطراری، به آنها دسترسی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: یک محصول پزشکی معمولاً توسط سازنده با تاریخ انقضا برچسب گذاری می شود. این نشان‌دهنده دوره زمانی است که انتظار می‌رود محصول در طی آن پایدار بماند یا ماهیت، ساختار، کیفیت و خلوص خود را حفظ کند، در صورتی که به‌درستی مطابق با شرایط نگهداری برچسب‌گذاری شده آن ذخیره شود.  تاریخ انقضا می تواند برای ذخیره کنندگان آن چالش هایی ایجاد کند زیرا محصول به تاریخ انقضای برچسب گذاری شده خود رسیده باشد انتظار بر این است که مصرف نشوند. در حالی که برخی از آنها ممکن است هنوز پایدار باشند، و دور ریختن و جایگزین آنها می تواند بسیار پرهزینه باشد.

ناجی ادامه داد: در مواردی آزمایشات نشان داده است که برخی از محصولات پزشکی که به درستی ذخیره شده اند، در صورت حفظ ثبات خود، می توانند فراتر از تاریخ انقضای برچسب شده خود استفاده شوند و در صورت لزوم، در فعالیت‌های مختلف تمدید تاریخ انقضا میتواند صورت پذیرد. این موضوع در مورد واکسن و به طور اخص در مورد واکسن کووید سابقه دارد.

وی بیان کرد: واکسن‌های مجاز برای استفاده اضطراری، مثل واکسن کووید- به عنوان محصولاتی که به عنوان یک محصول بیولوژیک تاییدیه کامل نشده‌اند و هنوز تحت بررسی و مطالعه هستند - تاریخ انقضا ثابتی ندارند.  برای آن دسته از دوزهایی که نزدیک به انقضا هستند، اگر تحت شرایط مناسب، با اطمینان از شیوه نگهداری و ذخیره سازی، می‌توان آن‌ها را به طور طولانی مدت نگه داری کرده تا ببینیم آیا اطلاعات جدید حاصل از مطالعات پایداری واکسن مناسب بوده و میتوان تمدید تاریخ انقضای اولیه را طبق سیاست‌ها و رویه‌های مناسب تضمین کرد یا خیر. این اتفاق در همین دوران برای واکسنهای کووید در دنیا رخداده است.
https://sobhshod.ir/vdcb.0bzurhbs5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما