سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۷۶۴۴
plusresetminus
قاتل پس از خروج دكتر محفوظي از خانه، خود را به او رسانده و با خارج كردن كلت كمري از داخل كيف خود از پشت سر شليك كرده و از محل گريخته است
رازگشايي از قتل رييس اسبق سازمان پزشكي قانوني
صبح روز يكشنبه ۳۰ مردادماه سال جاري سرهنگ علي وليپور گودرزي، رييس پليس آگاهي تهران اعلام كرد كه حوالي ساعت هفت صبح پيرمردي حدودا ۸۵ ساله مقابل در خانه مسكوني‌اش مورد شليك گلوله قرار گرفته و به قتل رسيد. پليس بدون اشاره به سوابق اين فرد، نام او را «دكتر محفوظي» اعلام كرد. 

«دكتر علي محفوظي» داراي تخصص بيهوشي بود و حدود ۲ سال تا اوايل دهه هشتاد رياست سازمان پزشكي قانوني كشور را به عهده داشت. او همچنين در اوايل سال ۱۳۷۲ با حكمي از سوي وزير وقت بهداشت به عنوان معاون اداري و مالي وزارت بهداشت منصوب شد. 
از ديگر سوابق محفوظي مي‌توان به معاونت دانشگاه علوم پزشكي تهران، عضويت در شوراي عالي نظام پزشكي كشور، عضويت در هيات امناي درمانگاه‌هاي خيريه كشور، عضويت در انجمن بيهوشي ايران و... اشاره كرد. 
بر اساس اخبار منتشر شده در برخي خبرگزاري‌ها؛ پس از صداي شليك ۲ گلوله در ساعت ۷ صبح روز يكشنبه در خيابان ايران زمين محله سعادت‌آباد، يك زن جوان از پنجره آشپزخانه خانه خود كه روبه‌روي صحنه جنايت قرار داشت با جسد خون‌آلود يك مرد سالخورده روي آسفالت مواجه مي‌شود. به اين ترتيب اين تيراندازي مرگبار و ماجراي قتل از سوي اين زن جوان به مركز فوريت‌هاي پليسي ۱۱۰ گزارش داده مي‌شود. 
با اعلام اين خبر ماموران كلانتري ۱۳۴ شهرك قدس، تيمي از كارآگاهان اداره دهم و تيم تشخيص هويت پليس آگاهي به همراه محمدتقي شعباني؛ بازپرس ويژه قتل شعبه دهم دادسراي امور جرايم‌ جنايي راهي محل حادثه شدند و تحقيقات ابتدايي را آغاز كردند.
اعضاي تيم جنايي و كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي پس از حضور در خيابان ايران‌زمين با جسد خون‌آلود مرد حدودا ۸۵ ساله‌اي مواجه شدند كه از فاصله ۶ متري از ناحيه كمر هدف شليك ۲ گلوله قرار گرفته و به قتل رسيده بود.
تحقيقات ميداني تيم جنايي نشان داد، مقتول علي محفوظي رييس اسبق پزشكي قانوني بوده كه پس از خروج از خانه‌اش براي راهي شدن به محل كار خود با انگيزه‌‌اي نامشخص توسط يك مرد ميانسال به قتل رسيده است. كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي و اعضاي تيم جنايي در جريان تحقيقات ميداني متوجه دوربين مداربسته‌اي در خيابان ايران‌زمين شدند كه روبه‌روي محل وقوع قتل نصب شده بود كه در ادامه به بازبيني لحظه به لحظه فيلم ارتكاب اين جنايت پرداختند.
در بازبيني فيلم اين دوربين مداربسته مشخص شد، قاتل ميانسال كه با ماسك و كلاه مشكي صورت خود را پوشانده بود، پس از چند ثانيه تعقيب كردن مقتول در خيابان ايران‌زمين از كوله‌پشتي خود يك كلت كمري بيرون آورده و ثانيه‌اي بعد، مرد سالخورده را هدف شليك ۲ گلوله قرار داده است.
با دستور محمدتقي شعباني؛ بازپرس شعبه دهم دادسراي امور جرايم ‌جنايي، جسد رييس اسبق سازمان پزشكي قانوني براي بررسي‌هاي بيشتر به پزشكي قانوني منتقل شد و كارآگاهان اداره دهم پليس آگاهي براي دستگيري عامل اين جنايت وارد عمل شده‌اند.
اما نگهبان خانه كه تنها شاهد اين ماجرا بود به تيم جنايي گفته است: «در حالي كه با كليدي در دست به سمت در آهني سفيدرنگ خانه دكتر مي‌رفتم مقابل خانه او مردي لاغراندام با قدي متوسط را ديدم كه كلاهي بر سر دارد و ماسك سياه‌رنگي به صورت زده است. آن موقع صبح حتي تصورش را هم نمي‌كردم كه قرار است تا دقايقي ديگر جنايتي تلخ اتفاق بيفتد. به محض ورودم به داخل حياط، دكتر را ديدم كه به سمت در خروجي مي‌رفت. دكتر هر روز صبح از خانه خارج مي‌شد تا با راننده‌اش به محل كار فعلي‌اش برود. پس از سلام و احوالپرسي، دكتر از خانه خارج شد و من هم شروع به آبياري باغچه كردم. دقايقي نگذشته بود كه صداي شليك دو تير پشت سر هم را شنيدم و بلافاصله شلنگ آب را به زمين انداختم و به طرف صدا از خانه خارج شدم اما ناگهان با بدن خونين دكتر روي زمين كنار باغچه پياده‌رو خانه‌اش روبه‌رو شدم. پس از ديدن اين صحنه وحشت كرده بودم ابتدا دستم را روي زنگ آيفون گذاشتم و همسر دكتر را با خبر كردم و به‌ دنبال آن موضوع را به پليس و اورژانس خبر دادم.» 

مقتول در برخي بيمارستان‌هاي خصوصي سهامدار بود
يكي از خواهرزاده‌هاي مقتول در خصوص اين خبر و جزييات آن به «اعتماد» مي‌گويد: «ما همان يكشنبه صبح متوجه شديم و خانواده‌اش با ما تماس گرفتند و گفتند ساعت ۷ صبح هنگامي كه مرحوم از خانه‌اش بيرون آمده و منتظر ماشين بوده است توسط مردي ميانسال از پشت سر با شليك دو گلوله به قتل مي‌رسد. دايي بنده اين اواخر به خاطر كهولت سن زياد نمي‌توانست كار كند اما به دليل اينكه امين بسياري از افراد بود براي راهنمايي و مشورت همكاري مي‌كرد. غير از حقوق دانشگاه هم از هيچ جا حقوقي دريافت نمي‌كرد و اكثر كارهاي خيري هم كه ايشان انجام مي‌داد از جيب خودشان بود. اين اواخر او در شركت تعاوني مسكن دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت مي‌كردند كه البته حقوقي از آنجا دريافت نمي‌كرد. دايي بنده در اين فعاليت‌هاي‌شان با برخي افراد كه قصد اختلاس داشتند، برخورد مي‌كرد براي همين بر اساس حدس و گمان‌هايي كه ما و خانواده‌اش داريم، اين است كه ممكن بوده فردي در اين راستا با او به مشكل برخورد كرده باشد. به هر حال قاتل هم مي‌دانسته خانه دايي من كجاست و هم او را زيرنظر گرفته بوده تا بتواند به هدف شومش برسد. با بررسي دوربين‌هاي مداربسته كه در اطراف خانه دايي‌ام بوده است، مشاهده شده قاتل صورت خود را با ماسك بهداشتي پوشانده و كلاهي به سر گذاشته بود. او با خروج مرحوم از خانه خود را به او رسانده و با خارج كردن كلت كمري از كيفش از پشت سر به مرحوم شليك كرده و سپس توسط مرد موتورسواري كه انتظار قاتل را مي‌كشيد توانسته فرار كند.» 
او در ادامه مي‌گويد: «طي دو، سه سال اخير هم به عنوان متخصص بيهوشي در بيمارستان كسري فعاليت مي‌كردند. اينكه برخي خبرگزاري‌ها منتشر كردند كه در بخش خصوصي فعاليت مي‌كردند، درست نيست. مرحوم به خاطر سن‌شان نمي‌توانست به عنوان متخصص بيهوشي فعاليت داشته باشد و در برخي بيمارستان‌هاي خصوصي سهامدار بود و در آسايشگاه معلولين امام رضا در رودسر فعاليت مي‌كردند. اين اواخر هم دانشگاه فرهنگيان را در رودسر تاسيس و تحويل داده بود.» 
خواهرزاده مقتول توضيح مي‌دهد: «مرحوم دو فرزند دارد. پسر او متخصص قلب و عروق است و در خارج از كشور زندگي مي‌كند كه با رخ دادن اين حادثه او عازم ايران شده است. دختر مرحوم هم ايران هستند و ازدواج كرده. همسر او هم پزشك است. جسد مرحوم براي بررسي‌هاي بيشتر به پزشكي قانوني منتقل شده است و براي مراسم خاكسپاري بايد منتظر پسر ايشان باشيم.» 
پسرعموي دكتر علي محفوظي نيز كه با او رابطه‌اي نزديك داشته است در اين رابطه به «اعتماد» مي‌گويد: «مرحوم در هيچ كدام از فعاليت‌هايي كه داشت ذي‌نفع نبود. حدس و گمان‌هايي مطرح شده كه نمي‌دانيم تا چه حد صحت داشته باشد. مرحوم در هيچ كدام از فعاليت‌هايي كه اين اواخر داشت، در سمت اجرايي قرار نداشت. ايشان بيشتر وقت خود را صرف كارهاي خير مي‌كرد كه به دليل سن بالاي‌شان نمي‌توانست كار پزشكي انجام دهد. آن‌طور هم كه مشخص است يك مرد ميانسال، مرحوم را به قتل رسانده و از صحنه فرار كرده است. پليس و كارآگاهان در حال تحقيقات و بررسي‌هاي بيشتر براي دستگيري عامل اين جنايت هستند.» 
https://sobhshod.ir/vdcc.0qma2bqe0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما