سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : ۷۸۲۰
plusresetminus
مرور وعده های بی شمار برای جام جهانی که رویایی بیش نبود؛ سفرهای دریایی که لغو شد، گردشگرانی که به ایران نمی آیند، حضور نیم میلیون ایرانی در قطر که محقق نشد و...
وعده سفر ارزان به قطر؟
 تنها پنج روز دیگر تا آغاز جام جهانی فوتبال مانده است و دیروز هم اعضای تیم ملی فوتبال پس از دیدار با رئیس جمهور راهی قطر شدند. از مدت‌ها پیش برای برگزاری این مسابقات جهانی برنامه ریزی های زیادی در کشور قطر به عنوان میزبان انجام شد و ایران که در نزدیکی این کشور کوچک قرار گرفته در نظر داشت تا سهمی از تماشاگران میلیونی آن داشته باشد.  اگر جست و جوی کوتاهی در خبرها داشته باشید از زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ وعده‌های زیادی درباره همکاری ایران در میزبانی این مسابقات شنیده ‌شد. در آن زمان حتی صحبت از این بود که علاوه بر اسکان هواداران تیم‌های مختلف در مناطق جنوبی کشورمان، چند بازی جام جهانی هم در ایران برگزار شود، تورهای ارزان قیمت برای مسافران ایرانی به قطر آماده شود، پروازهای جام جهانی از چندین فرودگاه کشورمان برقرار شود تا گردشگران هم به ایران بیایند، سفر دریایی در مسیرهای کیش و بوشهر به قطر برقرار شود و... اما هرکدام از این وعده ها عملا فقط روی کاغذ و در حد حرف باقی ماند! بازیکنان تیم ملی، عصر دیروز در حالی راهی دوحه شدند که بین ایران و کشورهای دوردست تا قطر هیچ تفاوتی وجود ندارد!   در ادامه این گزارش همه آن وعده ها درباره جام جهانی را مرور می کنیم که نافرجام ماند. وعده هایی که باید درس عبرتی برای مسئولان باشد تا به شکل بهتری از رویدادهای جهانی بعدی برای درآمدزایی کشورمان استفاده کنند.
 
فرصتی که برای سفرهای دریایی به قطر از دست رفت
در حالی که در ماه‌های گذشته مسئولان وزارت راه  بارها از تلاش برای راه‌اندازی خطوط دریایی برای بازی‌های جام جهانی خبر داده بودند، در نهایت اعلام شد سفرهای دریایی برای جام جهانی، لغو شده است تا فرصت خوبی که برای توسعه سفرهای دریایی در کشور پیش آمده بود و امکان سفر ارزان برای تماشای بازی‌های جام جهانی عملا بدون نتیجه بماند. مردادماه، اعلام شد همه چیز برای انجام سفرهای دریایی در ایام جام جهانی در حال آماده‌سازی است و به حضور بخش خصوصی و خطوط کشتیرانی بستگی دارد و در نهایت مهرماه و کمتر از دو ماه مانده به شروع بازی‌های جام جهانی، وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که به‌دلیل هزینه‌های بالای اقامت در قطر، کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیده شده تا مردم بتوانند صبح بازی را ببینند و عصر به ایران برگردند، اما چندروز پیش سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: قطر نمی‌تواند امکان انتقال زمینی مسافر را از بنادر این کشور به دوحه فراهم کند و به همین دلیل سفرهای دریایی ایران برای جام‌جهانی قطر لغو شده است.
قرار بود میزبانی مشترک داشته باشیم اما....
جزیره کیش با توجه به فاصله ۲۷۰ کیلومتری تا قطر، با وجود زیرساخت‌های مناسب یک گزینه خوب برای همکاری در میزبانی جام جهانی به حساب می آمد. یکی، دو سال پیش حتی صحبت از این بود که علاوه بر اسکان هواداران تیم‌های مختلف در مناطق جنوبی، چند بازی جام جهانی هم در ایران برگزار شود که البته از همان ابتدا مشخص بود این اتفاق شدنی نیست اما درباره بحث اسکان تماشاگران و کشورها صحبت‌های زیادی وجود داشت و با توجه به شرایط دو کشور دور از ذهن هم نبود. وعده‌هایی که حالا در آستانه برگزاری هنوز محقق نشده و به نظر می‌رسد همکاری ایران در میزبانی جام جهانی در حد حرف و رویا باقی مانده است. آن طور که فارس نوشته  در فروردین امسال وزیر راه در دیدار سفیر قطر در جزیره کیش بر اساس توافق‌های اولیه در سفر رئیسی به قطر و دیدار با امیر این کشور، اسکان، حمل و نقل هوایی و دریایی بخشی از مسافران و گردشگران جام جهانی 2022 را از جمله پشتیبانی‌های ایران از این رویداد  ذکر کرد  ولی حالا آن طور که این خبرگزاری در گزارشی نوشته: اکنون شاهدیم که حتی جزیره کیش برای میزبانی از خبرنگاران و هواداران فوتبال خودمان که می‌خواهند به جام جهانی بروند آمادگی کاملی ندارد!
وعده حضور نیم میلیون ایرانی در جام جهانی به 22 هزار نفر رسید!
چند روز پیش وزیر ورزش گفت که تاکنون 22 هزار نفر در ایران بلیت تماشای بازی‌های جام جهانی را تهیه کرده‌اند. البته آن طور که او گفته برخی از آمارها نشان می‌دهد که تعداد فروش بلیت هنوز به 22 هزار نفر هم نرسیده است. این در حالی است که حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر پیش‌بینی کرده بود که حدود 500 هزار تماشاگر ایرانی بازی‌های جام جهانی را از نزدیک ببینند. به عبارتی بر اساس آن چه وزیر ورزش گفت، فقط 4.4 درصد از پیش‌بینی اولیه سفیر ایران در قطر تا این جای کار به وقوع پیوست. ضمن این که پیش‌بینی سفیر از همان ابتدا ادعای بزرگی بود. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود حدود یک و نیم میلیون نفر تماشاگر از سراسر جهان برای تماشای بازی‌های این دور از رقابت‌های جام جهانی به قطر بروند. یعنی ایران ادعای اختصاص یک سوم از تماشاگران جام جهانی 2022 را داشت!
حتی کاپ جام جهانی هم به کیش نیامد
خرداد امسال دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش از میزبانی یک روزه کاپ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در هفته آخر شهریور در ورزشگاه کیش خبر داد. با این خبر برخی سایت ها و خبرگزاری ها با مطالبی امیدوارانه درباره ظرفیت جزیره کیش برای اسکان تماشاگران جام جهانی و همچنین ورود به دوحه از راه ایران و ... نوشتند اما حتما در یادها مانده است که هجوم جمعیت برای گرفتن عکس یادگاری با جام جهانی، باعث شد تا نماینده فیفا آن را مهر و موم کند و با چمدان صحنه را ترک کند.کاپ جام جهانی فقط چندساعتی مهمان تهران بود و هرگز به کیش نرسید!
تیم‌های هیچ کدام از کشورهای حاضر در جام جهانی به کیش نیامدند
نزدیک بودن کیش و قطر باعث شده بود تا برخی مسئولان از سال ها پیش درباره میزبانی این جزیره از تیم های ملی حاضر در جام جهانی برای اردو و تمرین صحبت کنند. مثلا دی 93 مونسان، مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد کیش در مصاحبه‌ای گفت: برگزاری جام جهانی 2022 قطر فرصت بسیار خوبی برای برپایی اردوهای تیم‌ها در این شهر است و امیدواریم بتوانیم یک کمپ کامل و مدرن در حوزه ورزش را در این شهر عملیاتی کنیم و وزیر راه و ورزش و مسئولان بعدی سازمان منطقه آزاد کیش چندین بار درباره اردوی تیم های مختلف در کیش اظهارنظر کردند اما خبرهای بعدی نشان می دهد که فقط جز تیم کشور خودمان هیچ کدام از 32 کشور حاضر در جام جهانی برای برپایی اردو به کیش نیامدند.
وعده سفر ارزان قیمت به جام جهانی چه شد؟
در حالی که اعلام شد نرخ بلیت هواپیما به قطر در ایام جام جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است اما بسته ‌های ویژه این ایام با نرخ‌های بالاتر و حتی تا ۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسند. با توجه به این که هزینه‌های اقامت در کشور قطر بالاست، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به مردم وعده داده بود که بلیت‌های قطر با قیمت‌های بالا را نخرند چون امکانات حمل‌ونقلی از طریق کشتی و هواپیما از ایران به قطر فراهم شده، اما به نظر می‌رسد این وعده‌ها تا این لحظه راه به جایی نبرده است.

 
https://sobhshod.ir/vdci.rayct1avubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما