سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۷۸۲۱
plusresetminus
آمار بالای مهاجرت پزشکان به اندازه‌ای نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکی هشدار دادند در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهیم شد.
دستمزد پزشکان در جهان
آمار بالای مهاجرت پزشکان به اندازه‌ای نگران کننده شده که مسئولان سازمان نظام پزشکی هشدار دادند در آینده‌ای نه چندان دور با مشکل کمبود پزشک مواجه خواهیم شد. در یک‌ سال گذشته ۱۶۰ متخصص قلب مهاجرت کرده‌اند؛ ۳۰ هزار نفر درخواست good standing یا «نداشتنِ سوءپیشینه» برای مهاجرت داده‌اند و در چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی از ایران رفته اند. شاید بپرسید که دستمزد پزشکان در کشورهای دیگر چقدر است؟
 
هلند  -  بیش از 400 میلیون
فردی که در هلند به عنوان پزشک کار می کند معمولاً حدود ۱۱۳۰۰ یورو در ماه درآمد دارد. دستمزدها از ۴۲۴۰ یورو (کمترین میانگین) تا ۱۸۹۰۰ یورو (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) متغیر است.  یعنی هر پزشک در هلند ماهانه حدود 400 میلیون تومان درآمد دارد.
 
بلژیک - 200 تا 800 میلیون
بلژیک در کشورهای اروپایی رتبه دوم را از نظر درآمد پزشکان دارد. یک پزشک به طور متوسط معمولاً حدود ۱۳۸۰۰ یورو در ماه درآمد دارد. حقوق از ۵۳۷۰ یورو (کمترین میانگین) تا ۲۳۱۰۰ یورو (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بالاتر است) متغیر است. یعنی یک پزشک در این کشور حداقل 190 و حداکثر تا حدود 830 میلیون درآمد دارد.
 
امارات متحده عربی  -  160 تا 780 میلیون
فردی که در امارات متحده عربی به عنوان پزشک کار می‌کند به طور متوسط ماهانه ۴۷۰۰۰ درهم درآمد دارد. محدوده حقوق پزشک در امارات ۱۶۸۰۰ تا ۸۰۰۰۰ درهم ماهانه است که با نرخ هر درهم 9700 تومان هر پزشک بین 160 تا 780 میلیون درآمد دارد.
 
 آمریکا   -    میانگین 550 میلیون
در سال ۲۰۲۲، متوسط حقوق سالانه پزشک در ایالات متحده ۱۸۳۴۲۹ دلار آمریکاست. در دهه قبل کمترین میانگین دستمزد سالانه کشوری ۱۲۶۴۷۰ دلار بود که به ۲۰۸۰۰۰ دلار (بالاترین میانگین) رسید. یعنی پزشکان در آمریکا به طور میانگین در ماه 540 میلیون در آمد دارند.
 
کانادا    -  حدود 200 میلیون
پزشکان عمومی و پزشکان خانواده معمولاً بین ۸۳۳۷۹ دلار تا ۴۱۴۳۸۹  دلار در سال در کانادا درآمد دارند. افرادی که به عنوان «پزشک عمومی» کار می‌کنند بخشی از این گروه هستند.  یعنی هر پزشک در کانادا ماهانه دست کم 1902 میلیون درآمد دارد.
 
انگلیس   -    400 میلیون برای پزشک عمومی
پزشکان انگلیسی، هرچند اغلب به استرالیا می‌روند تا کار کنند، اما باز هم درآمد بالایی دارند. در انگلیس، پزشکان اغلب در بیمارستان‌ها در شیفت های کاری زیاد مشغول به کار هستند. متخصصان این کشور حقوق و دستمزد سالانه به مبلغ ۱۵0.0۰۰ دلار دارند در حالی که پزشکان عمومی ۱۱8.0۰۰ دلار درآمد دارند. یک پزشک عمومی ماهانه چیزی حدود 400 تا 420 میلیون درآمد دارد.
 
ترکیه    -   حداقل 12 میلیون
فردی که به عنوان پزشک در ترکیه کار می کند معمولاً حدود ۱۸۴۰۰ لیر در ماه درآمد دارد. دستمزدها از ۶۷۶۰ کمترین میانگین تا ۳۱۱۰۰ لیر بالاترین میانگین،   متغیر است.
https://sobhshod.ir/vdcj.8eafuqeovsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما