يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۸۰۵۱
plusresetminus
جلسه استيضاح رضا فاطمي‌امين، وزير محبوب ابراهيم رييسي در حالي صبح امروز آغاز شد كه كشمكش بين موافقان و مخالفان استيضاح همچنان ادامه دارد.
سايه خودروهاي شاسي‌بلند بر استيضاح وزير صمت
جلسه استيضاح رضا فاطمي‌امين، وزير محبوب ابراهيم رييسي در حالي صبح امروز آغاز شد كه كشمكش بين موافقان و مخالفان استيضاح همچنان ادامه دارد. از يك سو ماجراهاي شاسي‌بلندها همچنان ادامه دارد كه طي آن نماينده تبريز شائبه‌هايي پيرامون ارتباط واگذاري تعدادي خودروي شاسي‌بلند با راي نياوردن استيضاح آبان‌ماه وزير صمت به ميان آورده؛ ازسوي ديگر يك عضو كميسيون عمران مجلس در يك اتهام‌زني كم‌سابقه، برخي همكاران خود در مجلس را متهم كرده كه در استيضاح وزير صمت «به دنبال خواسته‌ها و منافع شخصي خود هستند.»

جلسه هيات نظارت، محاكمه سياسي بود
در جديدترين تحول، روز گذشته احمد عليرضابيگي نماينده تبريز كه سخنانش درباره استيضاح آبان‌ماه فاطمي‌امين و واگذاري 70 تا 75 خودروي شاسي‌بلند به برخي نمايندگان، مناقشه‌برانگيز شده بود، هم به دادستاني رفت و هم به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان. البته در هر دو جلسه‌اي كه حاضر شد، او فراخوانده شده بود تا مدارك و اسناد خود را در اثبات ادعايش ارايه كند. او درباره جلسه‌اش در دادستاني، در گفت‌وگو با «اعتماد» تنها به اين موضوع اكتفا كرد كه «معاون دادستان دفاعيات و مدارك را دريافت كرد تا رسيدگي شود.» عليرضابيگي اما جلسه هيات نظارت را كه در آن حاضر شده بود، به «محاكمه سياسي» تشبيه كرد.
او در ادامه گفت‌وگوي خود با «اعتماد» مي‌گويد: «هيات نظارت براي رسيدگي به شكايت تعدادي از نمايندگان تشكيل شد تا اسناد ادعاي خود را ارايه كنم. وقتي اسناد را ارايه كردم، گفتند كه ما نمي‌توانيم به اصل آن رسيدگي كنيم و ما فقط بايد به اين موضوع رسيدگي كنيم كه آيا اظهارات من در حيطه وظايف نمايندگي بوده يا خير؟»
نماينده تبريز در مجلس ادامه داد: «آنها مي‌گفتند كه سخنان من در مورد واگذاري خودرو، مبني بر تاثيرگذاري بر نتيجه استيضاح وزير صمت بوده اما من تاكيد كردم كه در همه مصاحبه‌ها گفته‌ام هيات‌رييسه به اين موضوع رسيدگي كند كه ميان واگذاري خودرو و استيضاح چه رابطه‌اي وجود دارد؟»

كميته حقيقت‌ياب رسيدگي كند
او با بيان اينكه «در هيات نظارت تاكيد داشتند كه سخنان من، اثباتي بوده است»، تاكيد دارد كه «من سوالي مطرح كردم كه چه رابطه‌اي بين استيضاح و واگذاري‌ها وجود دارد و اين وظيفه هيات‌رييسه است كه با تشكيل يك كميته حقيقت‌ياب به آن رسيدگي كند.» او مي‌گويد «پيش از تعطيلات تابستاني 1401 مجلس، استيضاح وزير صمت كليد خورده بود و قرار بود بعد از اين تعطيلات استيضاح بررسي شود؛ اما در مرداد ماه هم بررسي آن عقب افتاد و نهايتا مقرر شد كه بعد از شهريورماه استيضاح فاطمي‌امين مورد بررسي قرار بگيرد كه سرانجام آبان ماه برگزار شد.»
عليرضابيگي تاكيد دارد كه «اصل موضوع را نمي‌توانند نفي كنند، چراكه پاي نامه‌اي كه به شركت مربوطه داده شده، امضاي معاونت نيروي انساني قوه مقننه وجود دارد.»  او اضافه مي‌كند: «بايد بررسي شود آيا در اين واگذاري‌ها ابلاغيه 8 ماده‌اي رييس‌جمهوري مبني بر عدم واگذاري خودرو به صورت ستادي، زير پا گذاشته شده يا خير؟»

ارتباطي بين ادعاي مطرح‌شده  و استيضاح وجود نداشت
اين درحالي است كه موسي غضنفرآبادي سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان مجلس درباره جلسه ديروز عليرضابيگي با اين هيات، به خبرگزاري مجلس گفته: «در اين جلسه ايشان تصريح كرد كه نگفته است تحويل ادعايي خودروها براي پس گرفتن امضاي استيضاح بوده است.»
غضنفرآبادي اضافه كرد: «آقاي عليرضابيگي مستندي براي اثبات ادعاي خود به اين هيات ارايه نكرد و در مقابل مطالبه اعضاي هيات، تنها ليستي را ارايه كرد كه اولا فاقد اسامي 75 نماينده بود، ثانيا ارتباطي بين ادعاي مطرح‌شده و استيضاح وجود نداشت و ثالثا فاقد ارزش حقوقي بود.» سخنگوي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان افزود: «بر اين اساس ادعاي ايشان مبني بر پس گرفتن امضاي استيضاح وزير صمت توسط 75نماينده در قبال گرفتن خودرو كذب تشخيص داده شد و موضوع اظهارات كذب ايشان در دستگاه‌هاي قضايي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.»

نيكزاد گفت چرا مطرح كردي؟
عليرضابيگي در بخشي از نامه‌اي كه به عنوان دفاعيه به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان ارايه و در رسانه‌ها منتشر كرده، نوشته «آقاي دكتر نيكزاد در تاريخ ۱۴.۲.۲.۶ طي تماسي تلفني، به بنده اظهار نمودند كه شما اطلاع داشتيد كه اين موضوع را پيگيري نموديم و متوقف كرديم چرا مجددا آن را مطرح نموديد؟! لازم به ذكر است ايشان از من خواستند كه در خصوص مطالب اظهارشده پيرامون مسووليت هيات‌رييسه، تكذيبيه صادر كنم كه مورد قبول بنده قرار نگرفت».

برخي نمايندگان دنبال منافع شخصي هستند
در همين حال، علي‌اصغر خاني، عضو كميسيون عمران مجلس، به موافقان استيضاح فاطمي‌امين اتهام زده كه «تعدادي از نمايندگان در استيضاح وزير صمت به دنبال منافع شخصي هستند».
او به خبرگزاري دولت، ايرنا، گفته «مواردي كه نمايندگان در مورد خودرو مطرح مي‌كنند، ارتباطي با فاطمي امين ندارد چون حوزه خودرو فرابخشي است و وزير صمت به تنهايي همه اختيارات اين حوزه را ندارد». نماينده شاهرود با بيان اينكه در استيضاح وزير صمت برخي از نمايندگان به دنبال خواسته‌ها و منافع شخصي خود هستند، گفت: «در موضوع استيضاح وزير صمت نيمي از نمايندگان امضا‌كننده پيش از استيضاح امضاي خود را پس گرفتند اما هنوز در سامانه مجلس حذف نشده است كه اين موضوع جاي تامل دارد». او استيضاح وزير صمت و تغيير او را «بي‌فايده» دانسته كه «در مقطع كنوني جز آشفتگي بيشتر بازار و صنعت و اتلاف وقت و سرمايه كشور ندارد».  در ادامه خط خبري «ايرنا» كه سخنان رهبري در نماز عيد فطر را در جهت لغو استيضاح جلوه دهد، اين نماينده مجلس هم گفته «اميدوارم كه هيات‌رييسه مجلس پيام رهبري عزيز را دريافت كرده باشند و آن را فصل‌الخطاب خود قرار دهند».

ماجراي شاسي‌بلندها
ماجراي شاسي‌ بلندها با سخنان جنجال‌برانگيز احمد عليرضا بيگي نماينده تبريز شروع شد. در حالي كه كمتر از يك هفته به استيضاح وزير صمت (صنعت، معدن و تجارت) مانده بود، اين نماينده مجلس در اظهاراتي مدعي شد كه «چرا قريب به ۷۰ تا ۷۵ دستگاه خودرو در اختيار نمايندگان قرار گرفت و تكليف و ارتباط آن را با موضوع استيضاح نمايندگان روشن كنند». اشاره عليرضابيگي به استيضاح اول فاطمي‌امين در آبان ماه گذشته است كه راي هم نياورد و پس از جلسه استيضاح وزير به محل كارش بازگشت. اين نماينده مجلس در آن گفت‌وگوي مناقشه‌برانگيز خود با «ايلنا» مدعي شده بود كه «تكليف آن ۷۰ خودرو شاسي بلندي كه در اختيار مجلس قرار گرفت و ارتباطش با منتفي شدن استيضاح بايد مشخص شود، انتظار اين است كه هيات‌رييسه در اين خصوص ورود پيدا كند و موضوع ۷۰ دستگاه را به صورت نقد مشخص كنند كه چه بوده است». اين اظهارات نماينده تبريز در مجلس با موجي از واكنش‌هاي افكار عمومي و مجلسي‌ها روبرو شد. برخي از نمايندگان خواستار پيگيري اين اظهارات شدند. برخي ديگر هم خواستار عذرخواهي عليرضا بيگي و پس گرفتن اظهاراتش شدند.  اما در اين بين سخنگوي هيات‌رييسه در سخناني گفت كه حراست بررسي كرده است و ماجرا درست نيست. مطابق پيش‌بيني وزارت صمت هم اطلاعيه‌اي صادر كرد و با تكذيب سخنان عليرضابيگي تاكيد كرد كه اين موضوع را «پيگيري حقوقي» خواهد كرد.
در همين راستا، هيات نظارت بر رفتار نمايندگان هم با قيد فوريت عليرضابيگي را احضار كرد تا درباره سخنانش توضيح و مدارك خود را ارايه كند.
روز گذشته كانال تلگرامي دولت‌بهار نزديك به محمود احمدي‌نژاد تصويري از دو ليست منتشر كرد كه در آن يك ستون پر شده با نام و يك ستون پرشده با نام خودرو ديده مي‌شود. ستون نام‌ها، به دليل «ملاحظات حقوقي» مخدوش شده تا مشاهده نشوند. اما در ستون خودروها، به چشم مي‌خورد. احتمالا ديروز مجلس اگر قصدي براي راي به استيضاح و بركناري فاطمي‌امين نداشته، با مطرح شدن ماجراي شاسي‌بلندها احتمالا نمايندگان براي اثبات بي‌ارتباط بودن اين موضوع به استيضاح، فاطمي‌امين را از مجلس راهي خانه كنند.
https://sobhshod.ir/vdcf.tdciw6dxygiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما