شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۸۱۰۵
plusresetminus
آمار تكان‌دهنده از رواج برده‌داري مدرن
نهاد حقوق بشري «واك‌فري» (Walk Free) در آخرين فهرست برده‌داري جهاني خود، تصريح كرده كه مشكل برده‌داري نوين بدتر شده و تعداد كساني كه تحت اين شرايط هستند در سراسر دنيا به ۵۰ ميليون نفر رسيده است. اين رقم ۱۰ ميليون بيشتر از پنج سال پيش است. برده‌داري مدرن از نظر اين موسسه شامل كار اجباري، كار كودكان، قاچاق انسان و ازدواج اجباري است. از اين تعداد ۲۸ ميليون در حال كار اجباري هستند و ۲۲ ميليون قرباني ازدواج اجباري. همچنين ۱۲ ميليون كودك كار در سراسر دنيا وجود دارد. براساس گزارش اين نهاد بين‌المللي بيشترين دليل اين افزايش اين است كه مردم رانده شده و مجبور به مهاجرت اجباري شده‌اند. كشوري كه بيش از همه در آن برده‌داري مدرن رواج دارد كره‌شمالي است. پس از آن كشورهاي اريتره، موريتاني، عربستان سعودي، تركيه، تاجيكستان، امارات متحده عربي، روسيه، افغانستان و كويت قرار دارند.  بيشترين افرادي كه در معرض خطر اين‌گونه شرايط كاري قرار دارند، كساني هستند كه به دليل تغييرات آب و هوايي، درگيري يا حوادث شديد آب و هوايي مجبور به ترك كشورهاي‌شان شده‌اند. همچنين بدتر شدن وضعيت حقوق زنان و نيز تاثيرات اقتصادي و اجتماعي ناشي از پاندمي كرونا نيز وضعيت را وخيم‌تر كرده است.


كشورهاي گروه ۲۰ مسبب نيمي  از برده‌داري مدرن
مساله تامين زنجيره‌اي مواد اوليه كه از موضوعات مورد بحث در كشورهاي گروه ۲۰ است، يكي از دلايل اصلي بدتر شدن وضعيت برده‌داري مدرن است. كشورهاي صنعتي و در حال توسعه مثل امريكا و چين ازجمله كشورهايي هستند كه به دليل استفاده از تامين زنجيره‌اي مواد اوليه به اين برده‌داري مدرن غيرمستقيم كمك مي‌كنند. بنا بر گزارش اين موسسه، ۲۰ كشور صنعتي دنيا يا همان جي ۲۰ به‌طور غيرمستقيم باعث نيمي از اين برده‌داري مدرن هستند. اين گزارش به واردات كالاهايي اشاره مي‌كند كه در شرايط مبتني بر اجبار يا وابستگي توليد مي‌شوند. هر ساله معادل ۴۶۸ ميليارد دلار امريكا (معادل حدود ۴۳۴ ميليارد يورو) از اين محصولات
به اصطلاح پرريسك به كشورهاي گروه ۲۰ وارد مي‌شوند.اين گروه متشكل از اتحاديه اروپا و كشورهاي امريكا، بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، كانادا، استراليا، آرژانتين، برزيل، چين، هند، اندونزي، ژاپن، مكزيك، روسيه، عربستان سعودي، آفريقاي جنوبي، كره‌جنوبي و تركيه است. در اين ميان ايالات‌متحده امريكا با فاصله بزرگ‌ترين واردكننده اين‌گونه محصولات است. اين محصولات شامل كالاهايي هستند كه در شرايط كار اجباري توليد مي‌شوند و بيش از همه محصولات الكترونيكي و البسه را شامل مي‌شوند. روغن پالم و صفحات خورشيدي نيز جزو اين محصولات هستند.
تنها در هند ۱۱ ميليون نفر و در چين ۵ ميليون نفر از نظر كاري استثمار مي‌شوند. پس از آن روسيه با يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر، تركيه با يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر و امريكا با يك ميليون و يكصد هزار «برده مدرن» قرار دارند. موسس و مدير نهاد واك‌فري مي‌گويد: «برده‌داري مدرن در همه جنبه‌هاي زندگي اجتماعي ما نفوذ كرده است؛ در لباس‌هاي ما، در وسايل الكترونيك ما و در غذاهاي ما.»


تمجيد از قوانين مربوط به زنجيره تامين
نهاد حقوق بشري واك‌فري خواهان مقررات سخت‌ و محكم براي زنجيره تامين مواد اوليه شده است تا جلوي استثمار كارگران گرفته شود. به گفته اين نهاد در سال‌هاي گذشته كشورهاي استراليا، كانادا، آلمان و نروژ قوانيني را تصويب كردند كه شركت‌ها و دولت‌ها را در قبال استثمار در زنجيره تامين مسووليت‌پذير مي‌كند. به گفته اين نهاد اين يك راه درست است اما هنوز كافي نيست.  اين سازمان همچنين از دولت‌ها درخواست كرده كه براي مبارزه با برده‌داري مدرن، به عنوان مثال در ارايه تجهيزات كمكي يا در توسعه اقتصاد سبز، اقدامات بيشتري انجام دهند. همچنين در همكاري با رژيم‌هاي سركوبگر بايد به اين موضوع توجه شود كه تجارت و سرمايه‌گذاري منجر به كار اجباري هدايت‌شده از سوي دولت نشود. در اين رابطه بايد به كودكان، به خصوص دختربچه‌ها امكانات بيشتر و بهتري براي تحصيل و آموزش داده شده و جلوي ازدواج اجباري آنها گرفته شود. موسسه واك‌فري كه در استراليا قرار دارد براي تهيه اين گزارش از متخصصان آمار، جرم‌شناسي، وكلا و حقوقدانان و كارشناسان توسعه كمك گرفته است.

 
https://sobhshod.ir/vdcf.xdciw6dytgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما