پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۲۲۲۸
plusresetminus
اگر می خواهید کسی را برای پهنای باند محاکمه کنید باید من را محاکمه کنید نه وزیر من را!
واکنش ها به دادگاهی شدن حسن روحانی
صبح‌شد: چند روز قبل خبر احضاریه وزیر ارتباطات به دادگاه رسانه  مثل یک بمب در فضای مجازی صدا کرد. پس از انتشار این خبر شایع شد که احضاریه جهرمی برای ممانعت او از فیلترینگ اینستاگرام ابلاغ شده است. 

شایعه ای که  با واکنش غلامحسین اسماعیلی همراه شد . سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری این هفته خود در واکنش به احضاریه جهرمی شایعه مسدود سازی برخی شبکه ها را از اساس تکذیب و خاطرنشان کرد که قوه قضاییه در دوره جدید تحول خود نه شبکه ای را مسدود کرده و نه بنا دارد که مسدود کند. دادسرای عمومی و انقلاب تهران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که استنکاف وزیر از فیلترینگ تنها مورد اتهامی وزیر ارتباطات نیست و موارد دیگری از جمله خودداری جهرمی از اجرای ابلاغیه رئیس مرکز ملی فضای مجازی در  « کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدود ساختن پیام‌رسان‌های خارجی» دلیل حضور آقای وزیر در دادسرای فرهنگ و رسانه بوده است،  اما ماجرا به همین جا ختم نشد و این احضاریه و حواشی به وجود آمده درباره آن  به متن سخنان روز گذشته رئیس جمهور در هیئت دولت راه پیدا کرد :« {افزایش}پهنای باند کار عظیم و بزرگی برای کشور است.

کسی را برای پهنای باند نباید محاکمه کنند. این مسئله دستور من بوده است. اگر کسی را می‌خواهید محاکمه کنید، باید مرا محاکمه کنید.» حجت الاسلام روحانی با بیان این که پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب و کار الکترونیکی، در ادامه تاکید کرد :«  پهنای باند یعنی از ثبت سفارش تا بانک مرکزی تا گمرک تا ورود کالا و انبارها، همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد. کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد.

اگر کسی را می‌خواهید برای مبارزه با فساد احضار کنید، باید مرا احضار کنید، نه این که وزیر مرا احضار کنید.» رئیس جمهور در صفحه رسمی خود در توئیتر نیز به صورت جداگانه از عملکرد جهرمی تقدیر کرد و با هشتگ محاکمه تصریح کرد که اگر بنا به محاکمه است این رئیس جمهور است که باید محاکمه شود نه وزیر جوان:« آموزش در فضای مجازی، کسب‌وکارهای الکترونیکی، دسترسی آزاد به اطلاعات و مبارزه با فساد نیازمند پهنای باند کافی است که باید از اقدامات در این راستا تشکر کنیم. این افزایش با دستور رئیس‌جمهور بوده؛ اگر می‌خواهید کسی را احضار یا محاکمه کنید، آن فرد من هستم نه وزیر جوان.»

جالب این جاست که محمد جواد جهرمی  با ریتوئیت کردن این پست رئیس جمهور در پاسخ  نوشت:"ممنونم آقای رئیس جمهور؛ ارادتمند"به گزارش ایرنا  رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که مهر مصونیت بر منتقدان دولت زده شده است، گفت:« اگر کسی بخواهد به نفع دولت حرف بزند، برای فردی که حامی دولت است هم آزادی بیان و هم مصونیت آن معلوم نیست.  خواهش می‌کنم از تمام قوا، از نیروهای مسلح، از مردم، از آن هایی که با دولت خوب نیستند، آن هایی که در رقابت با دولت هستند، آن هایی که با دولت قهر هستند، از همه خواهش می‌کنم در این 6 ماه باقی مانده بگذارید ما کار کنیم .


واکنش ها

ازسوی دیگر،غلامحسین اسماعیلی  سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با اظهارات دیروزرئیس جمهور درباره احضار وزیر ارتباطات، تصریح کرد: آن‌چه که مطرح شد این بود که تشکیل این پرونده و احضار وزیر ارتباطات ناظر بر پهنای باند شبکه‌های اجتماعی است درحالی‌که باز هم آدرس غلط به مردم داده شد و موضوع، پهنای باند نیست.

به گزارش میزان،سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت اجرای قوانین و مقررات و به ویژه مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مصوبات مرکز ملی فضای مجازی، گفت: دولتمردان اگر قصد پاسخ‌گویی دارند خوب است در ارتباط با کاهش ارزش پول ملی، وضعیت معیشت مردم، کنترل بازار و مرغ و تخم مرغ به مردم توضیح دهند که چرا وضعیت این‌گونه است.

در واکنش به این بیانیه روابط عمومی وزارت ارتباطات تاکید کرد: بیانیه سخنگوی محترم قوه قضاییه درباره عدم ارتباط احضار وزیر با اتهام افزایش پهنای باند منطبق با واقعیت نیست چرا که این اتهامات به آذری جهرمی تفهیم شده است .اما این سخنان  رئیس جمهور با واکنش های بسیاری از کاربران توئیتری  به ویژه چهره های اصولگرا نیز همراه شد از جمله عزت ا...ضرغامی رئیس اسبق صدا وسیما در توئیتی خطاب به رئیس جمهور نوشت:«آقای روحانی! اگر به احضار علاقه دارید باید به‌دلیل فاجعه بورس، سقوط ارزش پول ملی، تراژدی ارز ۴۲۰۰ تومانی، معیشت نامناسب مردم، ناتوانی در کنترل اجاره‌بها و مسکن و ۳ میلیون دانش‌آموز بدون تبلت احضار شوید نه پهنای باند.» امیر آبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در واکنشی مشابه با اشاره به اعلام آمادگی رئیس جمهور، از قوه قضاییه خواست تا رئیس جمهور را محاکمه کند :« آقای روحانی برای محاکمه خودش اعلام آمادگی کرده.

خوب است قوه قضاییه استقبال کرده و عامل اصلی گرانی خودرو ، مسکن ،اقلام خوراکی و حذف کارت سوخت ،دود شدن سرمایه مردم در بورس و بسیاری از مصائب دیگر را که باعث از هم پاشیدن برخی خانواده ها شده ، محاکمه کند.»

عبدا... گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نیز نوشت:« ‏اولا شما که مدعی بودید اختیار ندارید چطور چنین دستوری صادر فرمودید. ثانیا پهنای باند را به عنوان آدرس غلط برای فریب مردم طرح نکنید.دولت 800 میلیارد پول از مردم برای اینترنت زیادی گرفته پس دهد و قماربازی در فضای مجازی را تعطیل کند.ثالثا این محاکمه اگر به ارز و طلا و خودرو و... تعمیم داده شود بهتر است.ممنون.»

در مقابل کامبیز نوروزی،حقوق دان گفت: عده ای در تلاشند تا در دسترسی به منابع و اطلاعات مانع ایجاد کنند. آن ها درصددند جلوی گردش آزادانه اطلاعات را بگیرند.شاید تاکنون با روزنامه ها این کار را کرده اند اما قادر به انجام چنین اقدامی در خصوص فضای مجازی نیستند. سیاست گذاری بر اساس فیلترینگ و انسداد جز شکست نتیجه ای نخواهد داشت.

کاربر دیگری هم نوشت : « این همون روحانی بود که من بهش رای دادم  چرا این همه وقت سکوت کردی آقای رئیس جمهور » . سعید شریعتی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز در توئیتی نوشت:"آقای روحانی! افزایش پهنای باند، گسترش شبکه نسل ۴ دیتا در سراسر کشور، رفع موانع دسترسی آزاد به محتوای شبکه جهانی، افزایش تولید ملی با ایجاد فرصت و زیرساخت در بستر ICT تعهد شما و وزارت ارتباطات به ۲۵ میلیون ایرانی بوده است. بگویید ملت را محاکمه کنند!"»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.0d0iw6d0cgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما