يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۱
کد مطلب : ۸۱۷۱
plusresetminus
محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در گفت‌وگو با خراسان به انتقادها درباره مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی پاسخ می‌دهد
زیر و بم مصوبه ساترا
در سال‌های اخیر، اختلاف نظر میان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر نظارت بر نمایش خانگی، همواره موضوع خبرسازی بوده و باعث شده است تولید و انتشار آثار این مدیوم با حاشیه‌هایی همراه باشد. پس از اظهارنظرهای گوناگون از سوی مقامات ساترا و وزارت ارشاد درباره اختیار نظارت روی آثار نمایش خانگی، سال 1400 سازمان صداوسیما اعلام کرد، دیگر پروانه ساختی را که توسط وزارت ارشاد برای تولید سریال‌های نمایش خانگی صادر شود، به رسمیت نمی‌شناسد؛ بنابراین سریال‌ها و برنامه‌های این مدیوم باید مجوز ساترا را کسب کنند، نه سازمان سینمایی. به این ترتیب مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، به ساترا واگذار شد. درنهایت 30 خردادماه رسما اعلام شد بر اساس مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، برعهده سازمان صداوسیما قرار دارد. به تازگی نیز رئیس صداوسیما به نقل از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که مصوبه این شورا درباره تثبیت جایگاه نظارتی سازمان صداوسیما بر نمایش خانگی، توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. واگذاری اختیار نظارت بر نمایش خانگی به صداوسیما، از همان ابتدا تا امروز، همواره مورد انتقاد عده‌ای از کارشناسان، هنرمندان، سینماگران و رسانه‌ها بوده است. مخالفان این موضوع، از اساس درباره نظارت ساترا بر نمایش خانگی، ایراداتی را مطرح کرده‌اند.مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی واکنش‌هایی را برانگیخت و مخالفت‌ها درباره نظارت ساترا بر نمایش خانگی را وارد مرحله جدیدی کرد. منتقدان ابهاماتی را درباره مصوبه اخیر این شورا مطرح کرده‌اند. محمدسعید احدیان دستیار سیاسی رسانه‌ای رئیس مجلس، با انتشار توئیتی نوشت: «مگر بحث سکوهای صوت و تصویر فراگیر مربوط به شورای عالی فضای مجازی نیست؟ چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن تصمیم‌گیری کرد و می‌کند؟» به بهانه واکنش‌ها به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با دکتر محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا، درباره انتقادها و ابهامات مطرح شده گفت‌وگو کردیم.
«رقیب» یک برچسب رسانه‌ای
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که از ابتدای جنجال‌ها بر سر نظارت بر نمایش خانگی تا به حال، سوال‌برانگیز و محل بحث بوده، قرار گرفتن ساترا به عنوان سازمان وابسته به صداوسیما، در جایگاه «ناظر» است. منتقدان با اشاره به تعارض منافع صداوسیما و نمایش خانگی، نظارت بر رقیب را ناممکن می‌دانند. محمدصادق افراسیابی در پاسخ به سوالی درباره این موضوع، توضیح می‌دهد: «این‌که تصور می‌شود صداوسیما و نمایش خانگی رقیب هم هستند، یک انگاره‌سازی رسانه‌ای است. یعنی این تصور را یک جریان خاص با تولید و انتشار محتوا در فضای مجازی و در برخی از مطبوعات، برای جامعه ایجاد کرد. واقعیت این است که صداوسیما، نمایش خانگی را امتداد خود در فضای مجازی می‌داند و خود را مکلف به نظارت بر نمایش خانگی و حمایت از آن می‌داند. سند معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، یک سند خیلی مهم است که در سال ۱۳۹۹ به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. در آن سند صداوسیما مکلف شده است از ظرفیت نمایش خانگی برای افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه تولید و انتشار محتوا استفاده کند. طبق جدول زمان‌بندی تعیین‌شده در سند مذکور، ما فقط دو سال دیگر برای تحقق اهداف عملیاتی تعیین‌شده در این سند فرصت داریم.»افراسیابی عنوان «رقیب» را یک «برچسب رسانه‌ای» می‌داند و می‌گوید: «صداوسیما در کشور ما یک نهاد خصوصی نیست که بخواهد رقیب شبکه نمایش خانگی باشد. صداوسیما هم مشابه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تمام وزارتخانه‌های دیگر، نهادی است که در قانون بودجه کشور، بودجه سالانه آن تعیین می‌شود. کارمندان صداوسیما مشابه کارمندان دولت، حقوق‌بگیر هستند و برای مردم خدمت می‌کنند و ذی‌نفع نیستند. پس می‌بینیم که رقابت صداوسیما و شبکه نمایش خانگی یک برچسب رسانه‌ای است و در عمل اصلا این‌طور نیست. فرصتی برای بخش خصوصی ایجاد شده که بیاید از ظرفیت فضای مجازی به نفع منافع مردم بهره‌برداری کند. اصولا ما قبول نداریم که بخش خصوصی رقیب ماست. اگر رقیب بود، ما برای رقیب‌مان نمایشگاه برگزار نمی‌کردیم که به مردم معرفی‌اش کنیم.»
حمایت از نمایش خانگی با رصتا و قاب اختصاصی
محمدصادق افراسیابی در پاسخ به این سوال که صداوسیما چگونه از نمایش خانگی حمایت می‌کند، می‌گوید: «یکی از مصادیق حمایت از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر که قرار است سالانه شاهد آن باشیم، برگزاری نمایشگاه «رصتا» است که در آن فرصتی برای آشنایی مردم با سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی فراهم شده است. علاوه بر این، سکوهای حاضر در نمایشگاه این فرصت را دارند تا با انجام تفاهم با معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و معاونت توسعه و فناوری رسانه این سازمان، اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه، بانک‌ها، موسسات مالی و دیگر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، کسب و کار خود را توسعه دهند. سال گذشته ما اولین دوره نمایشگاه «رصتا» را برگزار کردیم و غرفه رایگان دادیم و رویدادهای مختلفی در نمایشگاه طراحی کردیم و تمام شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و بخش‌های خبری صداوسیما بسیج شدند که این رویداد را به مردم معرفی کنند و سکوهای حاضر در نمایشگاه را به مردم معرفی کردند.»وی در ادامه توضیح می‌دهد: «مصداق دیگر حمایت از سکوها، اهدای محتواهای تولیدشده توسط سازمان صداوسیماست. هر ماه بهترین و جذاب‌ترین تولیدات صداوسیما از ابتدای فعالیت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تا به امروز در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار می‌گیرد. در این بسته‌های حمایتی، امکان استفاده از محتواها، سریال‌ها و آثار سینمایی صداوسیما که مورد اقبال عموم واقع شده یا محتواهایی که حق پخش آن‌ها را صداوسیما خریداری کرده، فراهم شده است. بسته‌های مذکور بر اساس رتبه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به صورت مستمر در اختیار سکوهای دارای مجوز از ساترا قرار می‌گیرند. الان بسیاری از سکوهای دارای مجوز از ساترا، از این امکان استفاده می‌کنند. به عنوان نمونه، فیلیمو یکی از سکوهایی است که همین الان برخی آثار صداوسیما نظیر سریال «پایتخت» را به صورت رایگان به مخاطبان خود عرضه کرده است.»افراسیابی ادامه می‌دهد: «از دیگر حمایت‌ها، اختصاص قاب شبکه‌های تلویزیونی به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است. ساترا این امکان را برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراهم کرده است که به اقتضای مناسبت یا درخواست‌شان و مبتنی بر نظام رتبه‌بندی، آی‌فریم شبکه‌های تلویزیونی را به صورت زنده پخش کنند تا سبد محصولاتشان کامل شود. مثلا یک «سامانه ویدئوی درخواستی» که محتوای قرآنی دارد، می‌تواند شبکه قرآن را به صورت زنده در قاب اختصاصی پخش کند. رسانه‌ای که موضوعش ورزشی است، می‌تواند در قاب اختصاصی، محتوای شبکه‌ ورزش را به صورت زنده پخش کند و در عمده مناسبت‌ها هم امکان استفاده از پخش زنده تمام شبکه‌های سیما به صورت آی‌فریم، فراهم می‌شود. در جام جهانی سال گذشته بسیاری از سکوها از این امکان استفاده کردند. آن زمان صداوسیما برای مردمی که به هر دلیلی دسترسی به شبکه‌های صداوسیما نداشتند و برای این‌که بیشترین استفاده را ببرند، حاضر شد انحصار خودش را در حوزه پخش زنده به دیگران هم بدهد.»
هویت مستقل نویسندگان و تهیه‌کنندگان نزد ساترا
محمدصادق افراسیابی، از حضور نویسندگان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان در جلسات شورای صدور مجوز تولید ساترا هم به عنوان یکی دیگر از مصادیق حمایت ساترا یاد می‌کند و توضیح می‌دهد: «در دوره اخیر، اولین‌بار است که به عوامل تولید از ارائه‌دهندگان طرح، نویسندگان یا تهیه‌کنندگان هویت مستقل قابل‌اعتنا اعطا شده است. قبلا فقط با رسانه صحبت می‌کردیم، هم‌اکنون گفته‌ایم رسانه بخش انتشار است و بخش تولید می‌تواند عامل مستقلی باشد. این خبر خوبی برای هنرمندان است که برای نوشتن فیلمنامه لازم نیست مجوز یک بخش اقتصادی را جذب کنند. می‌شود گفت این فیلمنامه از نظر محتوا قابل قبول است، به شما مجوز مستقل می‌دهیم. قبلا چون مجوزی وجود نداشت نمی‌توانستند سرمایه‌گذار جذب کنند، همه کارها در رسانه تجمیع شده بود. الان می‌توانند به طورمستقل سرمایه‌گذار جذب و کار را تولید کنند، فقط برای انتشار می‌توانند یک رسانه را انتخاب کنند. قبلا این نوشته وقتی مجوز می‌گرفت، از نظر اقتصادی ارزش بیشتری پیدا می‌کرد و این اعتبار متعلق به رسانه بود. شورا وقتی با نویسنده طرف است، با او گفت‌وگو می‌کند. برای رسانه‌ها هم فرصت جدیدی به وجود می‌آید، به جای این که به طورمستقیم روی کاری که هنوز تصویب نشده بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، فرصت انتخاب برای‌ آن‌ها هم فراهم می‌شود. این موضوع برای زیست‌بوم، پیش‌برنده است.»افراسیابی همچنین توضیح می‌دهد: «در مجموع، صداوسیما به ۱۸ شیوه از بخش خصوصی حمایت می‌کند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح دادم. یک نکته را هم باید یادآوری کنم که صداوسیما طبق قانون و وظیفه ملی‌اش، محدودیت‌هایی هم برای خود ایجاد کرده است که بخش خصوصی این محدودیت‌ها را ندارد. صداوسیما پایبند است که ترافیک تلوبیون را نیم‌بها نگه دارد، بخش خصوصی پایبند است؟ ما در صداوسیما به عنوان وظیفه ماموریتی‌مان یک رویداد مهم ملی را نمی‌توانیم پوشش ندهیم، حتی اگر مخاطب و درآمدزایی نداشته باشد، اما بخش خصوصی می‌تواند انتخاب کند که چه ژانری را بسازد و چه ژانری را نسازد؛ بنابراین رقابت صداوسیما و شبکه نمایش خانگی یک برچسب رسانه‌ای است.»
عدم رقابت نه به معنی عدم نظارت
محمدصادق افراسیابی با تاکید بر نقش نظارتی ساترا می‌گوید: « رقابت نکردن صداوسیما با شبکه نمایش خانگی، به این معنا نیست که ساترا در انجام وظایف نظارتی خود کوتاهی کند. ساترا مکلف است مر قانون را اجرا کند و باید بر محتوای شبکه نمایش خانگی به دقت نظارت کند. اگر خدای‌ناکرده یک محتوای آسیب‌رسان از شبکه نمایش خانگی پخش شود، چه کسی مسئول است؟ دیدید که وقتی برنامه «طناز» از روبیکا پخش شد، چه نگرانی‌هایی در کشور رقم خورد و ساترا این‌جا طبق وظیفه خود به روبیکا اعلام کرد که نباید هیچ اثری را بدون دریافت مجوز پخش کند و روبیکا هم طبق قانون رفتار و «طناز» را حذف کرد. الان چهار قسمت از مجموعه شش قسمتی «طناز» تایید شده است و روبیکا می‌تواند آن چهار قسمت را دوباره در دسترس مردم قرار دهد. البته یک جایی هم مثل ماجرای پخش سریال «رهایم کن» از فیلیمو دچار مشکل می‌شویم، این‌جا جایی است که باید خلأ قانونی برطرف شود و ان‌شاءا... بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر شاهد بی‌تفاوتی برخی دستگاه‌های مسئول به پخش سریال‌ها و برنامه‌های بدون مجوز ساترا نخواهیم بود.»
دور زدن «مجلس» و «قانون» توسط ساترا؟
پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نظارت ساترا بر نمایش خانگی، ابهاماتی درباره نسبت «قانون‌گذاری» با شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگاه قانونی مصوبه مطرح شد. افراسیابی در پاسخ به این سوال که متولی قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی است و در غیر این صورت «مجلس»؛ بنابراین آیا صداوسیما به این واسطه، مجلس و قانون را دور نزده است، توضیح می‌دهد: «طبق تقسیم کاری که میان شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای ‌عالی فضای مجازی انجام شده است، متولی سیاست‌گذاری محتوایی در فضای مجازی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی و متولی سیاست‌گذاری در حوزه زیرساخت فضای مجازی و مسائل حوزه خدمات در فضای مجازی، شورای‌عالی فضای مجازی است و به همین دلیل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با صلاحیت تخصصی خود مصوبه تعیین الزامات سامان‌دهی حوزه صوت و تصویر فراگیر را به ریاست رئیس‌جمهور به تصویب رساند.»معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ادامه می‌دهد: «رئیس هر دو شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌ عالی فضای مجازی، شخص رئیس‌جمهور محترم است و ایشان بر اساس سند تحول شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و در آن سند تأکید شده است که سیاست‌های فرهنگی رسانه‌ای از طریق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود، تدبیر کردند که این سند را در شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنند.»محمدصادق افراسیابی در ادامه درباره توجه به نقش شورای عالی فضای مجازی در این مصوبه توضیح می‌دهد: «در جلسه تصویب این مصوبه، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم حضور داشتند و طبق بند 6 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ 30 خردادماه امسال به تصویب رسید، شورای سیاست‌گذاری محتوایی حوزه صوت و تصویر فراگیر و نمایش خانگی با عضویت دبیر شورای عالی فضای مجازی، ریاست محترم سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان رؤسای قوا، سه نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب اعضای شورا، دو نفر کارشناس رسانه به پیشنهاد دبیر شورا و به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود تا ضوابط و سیاست‌های حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و نمایش خانگی را تدوین کنند. بنابراین نقش شورای عالی فضای مجازی در این مصوبه دیده شده و یک کرسی در شورای سیاست‌گذاری محتوایی به دبیر شورای عالی فضای مجازی اختصاص داده شده است.»افراسیابی همچنین می‌گوید: «درباره این‌که جایگاه مجلس شورای اسلامی درخصوص این مصوبه چیست، اولا مفاد این مصوبه در قانون هفتم توسعه در کمیسیون فرهنگی و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و ان‌شاءا‌... در مجلس هم تصویب خواهد شد و بعد از تایید شورای نگهبان ابلاغ می‌شود. ثانیا شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد قانون‌گذار است و حتی سیاست‌های کلان رسانه‌ها از مأموریت‌های این نهاد است. ثالثا قطعا برخی قوانین نیازمند تکمیل و اتمام کار در مجلس هم هست، مثلاً بخش مربوط به «متخلفین» که اگر کسی قوانین مربوط به حوزه سکوها و پلتفرم‌ها را اجرا نکرد و لازم بود با تخلف او برخورد شود، با چه ضوابط و قوانینی باید تخلف او بررسی شود. این‌ها مربوط به مجلس است.»
روال صدور مجوز بدون تغییر ادامه دارد
نابسامانی و اختلافاتی که در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فضای مجازی وجود دارد، باعث شده است انتشار تولیدات نمایش خانگی با حاشیه‌هایی همراه باشد. پس از اعلام واگذاری نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نگرانی‌هایی درباره آینده نمایش خانگی و وضعیت هنرمندان به وجود آمد و خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای، خواستار تجدیدنظر شورای عالی انقلاب  فرهنگی در مصوباتش شد. محمدصادق افراسیابی در پاسخ به این سوال که آیا نابسامانی موجود، به ضرر رونق بازار نمایش خانگی نخواهد بود و مردم را به تماشای ماهواره ترغیب نخواهد کرد، توضیح می‌دهد: «مقصودتان از نابسامانی چیست؟ اگر مقصودتان همان چیزی است که در بیانیه خانه سینما آمد، عرض می‌کنم که بسیاری از هنرمندان تاکید کردند که از دیدن بیانیه خانه سینما متعجب شدند. این‌که بعد از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییری در نحوه تنظیم‌گری تعاملی برای نظارت بر سکوها رخ بدهد، واقعا جای نگرانی نیست و ساترا همیشه قانون را اجرا می‌کند. روز اولی نیست که ساترا می‌خواهد تشکیل شود.»افراسیابی در ادامه می‌گوید: «در همین زیست‌بوم از اواسط سال ۱۴۰۰ تا الان، بیش از ۵۰۰ قسمت سریال با مجوز ساترا منتشر شده، بیش از ۳۰۰ قسمت سریال در حال انتشار است و بیش از ۲۰۰ قسمت سریال منتظر نوبت پخش است، روال همین خواهد بود. انتظار می‌رود با مصوبه اخیر و انسجامی که بین نهادهای مختلف به وجود می‌آید، بتوانیم در تنظیم‌گری و مدیریت بهتر این زیست‌بوم موفق‌تر باشیم.»
نمایش خانگی فعلی محصول ساتراست
محمد صادق افراسیابی در پایان ضمن اشاره به انتقادها از بیانیه خانه سینما، درباره آینده نمایش خانگی ابراز امیدواری می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از انجمن‌های صنفی اعلام کردند که آن‌چه خانه سینما اعلام کرد و تلاشی که برای مرعوب‌سازی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داد، کار نادرستی بود. همان‌طور که نمایش خانگی تا الان با مدیریت ساترا موفق شده است که در کاهش میزان مراجعه مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای موفق باشد، از این به بعد هم ان‌شاءا... قطعا همین طور خواهد بود و جای هیچ نگرانی نیست. به هر حال سریال‌هایی مثل «پوست شیر» در همین دوره با مدیریت ساترای کنونی مجوز گرفتند و موفق به جذب مخاطب شدند. برنامه‌هایی مثل «مهمونی»، «آوای جادویی»، «صداتو»، «ارتش سری» و «ضد» در همین دوره مجوز گرفتند. پس درخواست من این است که شما هم کمک کنید مردم بدانند نمایش خانگی فعلی با تمام نقاط قوت خود محصول همین ساتراست و اگر نقاط ضعفی دارد که حتما دارد، ان‌شاءا... با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برطرف خواهد شد.»
انتقاد محمدرضا بهمنی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی
دکتر محمدرضا بهمنی که در دولت قبل، در مقام رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرده بود، در واکنش به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پستی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. او روایتی از آغاز اختلافات بر سر نظارت بر نمایش خانگی داشت و نوشت:
«1. سامان‌دهی و تقسیم کار سازمانی در موضوع صوت و تصویر فراگیر از سال ۱۳۹۴ رسماً در دستورکار شورای عالی فضای مجازی قرار می‌گیرد. ۲. تعاریف و سیاست‌های پیشنهادی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص سامان‌دهی صوت و تصویر فراگیر، مقبول نمی‌افتد. 3. صدا و سیما با استناد به قانون اداره رادیو تلویزیون، تفسیر خودش را از چیستی صوت و تصویر فراگیر ملاک قرار داده و براساس آن رأساً سازمان ساترا را تاسیس می‌کند. 4. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با استناد به قوانین متعدد ناظر به امور سمعی بصری و سینمایی، تفسیر دیگری را ملاک عمل قرار می‌دهد. ۵. صاحبان ‌و‌ی‌او‌دی‌ها و فعالان بخش خصوصی کشور، در شرایطی که سکوهایی مانند یوتیوب و نتفلیکس هر روز در حال گسترش بودند، تلاش می‌کنند محتوای ایرانی تولید کرده و در دسترس مصرف کننده‌ ایرانی قرار دهند. البته معیار آن‌ها در تولید با تولیدات رسمی صداوسیما متفاوت است.» بهمنی در ادامه ضمن اشاره به رقابت صداوسیما با پلتفرم‌ها نوشت: « 6. صداوسیما به اشتباه، گسترش وی‌او‌دی‌های داخلی را رقیب خود می‌پندارد و برای مقابله با آن‌ها حتی پیگیری قضایی را هم در دستورکار قرار می‌دهد. 7. به واسطه گسترش سکوهای نمایش مجازی، شبکه نمایش خانگی هم عملاً از دستورکار وزارت ارشاد خارج می‌شود.» محمدرضا بهمنی همچنین به ادامه چالش‌های میان وزارت ارشاد و صداوسیما تا دولت سیزدهم اشاره کرد و نوشت: «در روزهای پایانی خرداد 1402، در یک چرخش متحیرکننده، این موضوع از دستورکار شورای عالی فضای مجازی خارج شده و در دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد. درست مانند این که یک بیمار قلبی به یک متخصص ارتوپدی ارجاع داده شود! اما سرگردانی وقتی روشن می‌شود که ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای سامان‌دهی صوت و تصویر فراگیر، سه کمیته راه‌اندازی می‌کند و درنهایت هم موضوع را به مجلس پاس می‌دهد؛ که البته مجلس هم دغدغه‌مندی درخصوص فضای مجازی را با طرح صیانت نشان داده بود. این روایت کوتاه، تنها برای توجه دادن به این مطلب مهم در عرصه حکمرانی و سیاست‌گذاری فرهنگی است که نظام سیاست‌گذاری و تقنین کشور، نیازمند آن است که خود را بازآرایی کند.»
محمدرضا بهمنی درباره الزامات الگوی نوین حکمرانی فرهنگی و رسانه‌ای نیز توضیح داد و درباره اهمیت حل مسئله صوت و تصویر فراگیر نوشت: «حل این مسئله بدون اصلاح قانون اداره صداوسیما شدنی نخواهد بود. کشور در شرایط فعلی دچار «حبس ظرفیت رسانه‌ای» است. تا وقتی دست و پای ظرفیت رسانه‌ای کشور بسته باشد، از همین کشورهای همسایه هم ضربه‌های رسانه‌ای خواهیم خورد و می‌خوریم.» بهمنی در پایان نوشت: «زمانی که مقام معظم رهبری از هفت سال پیش، تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر را از شورای عالی فضای مجازی مطالبه کردند، هنوز بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه و حتی برخی کشورهای اروپایی این موضوع را در دستورکار قرار نداده بودند، اما اکنون آن‌ها با تنظیم روابط میان فرهنگ، فناوری و اقتصاد و نیز موازنه میان دولت و بخش خصوصی، تنظیم‌گری تولید و نشر محتوای صوتی و تصویری در فضای مجازی را تا حدود زیادی سامان بخشیدند و ما... .»
https://sobhshod.ir/vdci.yavct1azzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما