دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۲۶۷۷
plusresetminus
دورهمی یک واژه بسیار شیرین در میان ما ایرانیان است. واژه‌ای که باعث می‌شود بزرگ‌تر‌ها و کوچک‌تر‌های خانواده کنار هم جمع شوند و از خاطرات شیرین‌شان حرف بزنند و کلی بخندند.
چرا «دورهمی» را مخاطب دوست ندارد؟
صبح‌شد: دورهمی یک واژه بسیار شیرین در میان ما ایرانیان است. واژه‌ای که باعث می‌شود بزرگ‌تر‌ها و کوچک‌تر‌های خانواده کنار هم جمع شوند و از خاطرات شیرین‌شان حرف بزنند و کلی بخندند. شاید توجه به چنین واژه‌ای از این زاویه باعث شد تا «دورهمی» در شبکه نسیم شکل بگیرد و این شبکه تلویزیون تصمیم گرفت با یک برنامه گفت‌وگومحور جذاب مردم را دور هم جمع کند تا پای برنامه دورهمی بنشینند و لحظات خوشی در کنار خانواده‌هایشان بگذرانند.

سکان این برنامه گفت‌وگومحور را هم به دست مهران مدیری سپرد؛ هنرمندی که در عرصه بازیگری و کارگردانی موفق بوده و تا به امروز کار‌های درخشانی از خود به‌جا گذاشته‌است.

این برنامه قدمت پنج ساله دارد و ۲۷ اسفندماه سال ۱۳۹۴ متولد شد و تا به الان هم روی آنتن است. گرچه در طول این سال‌ها برای مقاطع زمانی پخش نشده‌است، اما جزو برنامه‌های ثابت تلویزیون است که مخاطبان خودش را دارد. البته این برنامه تلویزیونی همچون دیگر آثاری که پخش‌شان به سری‌های بعدی رسیده‌است با افت‌وخیز‌های زیادی روبه‌رو بوده‌است و همه این موارد ما را بر آن داشت تا نگاهی به سیر و تحول این برنامه در طول این سال‌ها داشته باشیم.

مدیری همچنان موفق است یا نه؟

اواخر سال ۶۸ بود که مهران مدیری وارد رادیو شد. البته قبل از آن فعالیتش را در تئاتر شروع کرده بود. آغاز شهرت این هنرمند از سال ۷۲ شروع شد که به همراه داریوش کاردان اولین برنامه طنز خود را برای نوروز ساخت.
این بازیگر و کارگردان نام‌آشنا، معمولا خودش در کار‌هایی که کارگردانی آن را به عهده دارد، بازی می‌کند و همیشه موفق بوده‌است. او در آثارش معمولا دغدغه‌ها و مشکلات جامعه را از نگاه خودش طرح می‌کند و همین باعث شده تا با حواشی مختلفی روبه‌رو شود. آخرین سریال مهران مدیری در تلویزیون به‌نام «در حاشیه» پخش شد که با اعتراض بخش پزشکان همراه گردید. مهران مدیری از آبان‌ماه سال ۹۴ برنامه دورهمی را روانه آنتن کرد که جزو برنامه‌های پرمخاطب بود.

گرچه نقد‌هایی به این برنامه وارد است، اما جزو برنامه‌های گفت‌وگومحور پربیننده است. تا قبل از دورهمی برنامه‌های تاک‌شو یا به قول معروف گفت‌وگومحور زیاد داشتیم که اتفاقا اجرای آن به عهده هنرمندان مختلف بود، اما چندان موفق نبودند و کمتر برنامه گفت‌وگومحور موفق مثل شب شیشه‌ای داشتیم.

ولی شیوه اجرای مهران مدیری باعث شد تا برنامه دورهمی رنگ و لعاب ویژه‌ای به خودش بگیرد و مورد توجه مردم واقع شود. برخی منتقدان بر این باورند که شیوه اجرای مهران مدیری هم به تکرار افتاده و نیاز به بازنگری دارد. هرچند مدیری همیشه ثابت کرده که می‌تواند با ایده‌های نو و با ساخت برنامه‌های جذاب مردم را پای تلویزیون بنشاند. در مجموع هدف سازندگان برنامه دورهمی این بوده که برنامه را با ساختاری کاملا متفاوت روانه آنتن کنند که گذشت زمان نشان داد این برنامه با اوج و فرود‌هایی همراه بوده‌است.

جبار آذین، منتقد: برنامه دورهمی پیش از هر چیزی متکی به قابلیت‌ها، توانایی‌ها و دانش هنرمندی همچون مهران مدیری متکی است. این هنرمند با شناخت خوب از مخاطبان، سلایق، نظرات آن‌ها و همراهی و همگامی با سلیقه مدیران تلویزیون به نقاط مشترک دست پیدا کرده‌است. از این رو با دعوت از مهمانان در میان مردم، مخاطبان فراوانی دارد و طرح سوالاتی که می‌توانند برای مردم جذابیت داشته باشد. گاه هم انتقاد‌های سازنده‌ای به شکل محترمانه در این برنامه مطرح می‌شود. از این رو برخلاف برنامه‌های گفت‌وگومحور، دورهمی توانسته پیوسته همراه باشد و افزون بر این نوع اجرای مدیری و گاه شوخی‌هایی که با مهمانان انجام می‌دهد در موفق بودن بخش گفت‌وگوی دورهمی تاثیر به‌سزایی داشته‌است.


وقتی گلایه‌ها تبدیل به حاشیه شد

سیزدهم فروردین‌ماه سال ۹۸ بود که مهران مدیری در برنامه دورهمی درباره اتفاقات سال ۹۷ و نوروز ۹۸ حرف‌های انتقادی زد و علاوه‌بر صحبت‌های کنایه‌آمیزش با اتفاقات تلخ همچون سیل که در شمال، جنوب و ... رخ داده بود و بسیاری از مردم عزادار بودند، شوخی کرد. همین موضوع باعث شد تا حاشیه‌هایی شکل بگیرد و خیلی‌ها به برنامه دورهمی و شخصیت مهران مدیری انتقاد کنند.

البته صحبت‌های مدیری در بازپخش برنامه حذف شد، اما موج انتقاد‌ها تمام نشد و شبکه نسیم عذرخواهی کرد. این موضوع باعث شد مدتی برنامه دورهمی پخش نشود و بعد شب یلدای همان سال به پخش برسد و فصل چهارم این برنامه از زمستان آغاز شد. این در حالی است که مدیری در همان نوروز اعلام کرده بود برنامه دورهمی با تغییرات دکور از اردیبهشت دوباره روانه آنتن می‌شود، اما حاشیه‌ها پخش فصل جدید را به تأخیر انداخت. در آن مدت هم بار‌ها از سوی شبکه نسیم اعلام شد مشخص نیست برنامه دورهمی چه زمانی به آنتن برگردد، اما شب یلدا این طلسم را باز کرد.

تا به حال عاشق شدی؟

یکی از بخش‌های برنامه دورهمی که در ابتدا جذاب بود و حالا درگیر تکرار شده، سوالاتی است که مهران مدیری از مهمانان برنامه می‌پرسد.

در فصل اول سوالات او جذاب بود و برای مردم تازگی داشت، اما دیگر بعد از چند سال برخی پرسش‌ها نه تنها تکراری است، بلکه حتی مورد توجه کسانی که زرد پسند هستند و به قول معروف از سوال و جواب‌های سطحی لذت می‌برند هم دیگر نیست.

سوالات تکراری مهران مدیری هم منجر به حاشیه‌هایی شده و عده‌ای از منتقدان نسبت به این موضوع نقد دارند که چرا مدیری به دنبال سوالات جدید نیست؟ سوالاتی اعم از این‌که آیا تا به حال عاشق شدی؟ آشپزی تون خوب است؟ آشپزی تون بد هست؟ مردی که همسرتان شود باید چه ملاک‌هایی داشته باشد؟ چرا خانم‌ها سن و سال شان را نمی‌گویند (با خنده) ...

این پرسش‌ها مورد انتقاد منتقدان قرار گرفته و می‌گویند این سوالات یعنی نقض حریم شخصی و خانوادگی و بهتر است که مدیری این حریم را حذف کند. اما انتقاد‌ها تا کنون هیچ تاثیری در مدیری نداشته و حتی با گذشت چند سال از تولید برنامه، اما همچنان چنین سوالاتی را از مهمانان برنامه می‌پرسد.

البته در میان سوالاتی که مدیری می‌پرسد برخی سوالات هم جزو پرسش‌های تکراری محسوب می‌شوند، اما پرسیدنش مشکلی ندارد. سوالاتی از این دست که احساس خوشبختی می‌کنید؟ از زندگی تان راضی هستید؟ البته در میان سوالات تکراری مدیری برخی صحبت‌های او برخورنده‌است.


به ویژه برخوردش با خانم‌های مجرد، زیرا گاهی این حرف را دستمایه شوخی قرار می‌دهد که هیچکس نبوده شما را بگیره (با خنده) یا این‌که چرا نگرفتن تون؟ (با خنده)، اما او چنین برخورد‌هایی با آقایان مجرد ندارد و این جای سوال برای مخاطبان دارد. در مجموع به نظر می‌رسد مدیری باید در سوالاتش از مهمانان بازنگری داشته باشد، زیرا دیگر به مذاق مردم هم خوش نمی‌آید و برایشان بعد از این همه سال جذابیت ندارد. در واقع مدیری می‌تواند با تیم طراح سوال جدید در این بخش‌ها تغییراتی ایجاد کند. همچنین می‌تواند به سراغ سوالات چالشی حرکت کند.

 سحر عصرآزاد، منتقد: موافقم که این بخش و پرسش‌ها با تکیه بر اتاق فکر باشد و بخش محتوایی به روز باشد تا برای مخاطبان هم جذابیت لازم را داشته باشد. پرسش‌ها باید به گونه‌ای باشد که فضای طنز مناسب دورهمی را شکل بدهد و سوالات می‌تواند به گونه‌ای پیش برود که آسیب شناسی روابط انسان‌ها در جامعه امروز باشد. گاهی برخی سوالات تکراری می‌شود و دیگر کارکردش برای مخاطبان برای مخاطبان پیایین می‌آیند. به همین دلیل مطابق زمان، نیاز است در سوالات هم تجدید نظر صورت بگیرد. به روز بودن باعث می‌شود تا برنامه کارکردش را از دست ندهد.

گفتگو‌هایی به دور از چالش

یکی از ویژگی‌های برنامه‌دورهمی تک‌گویی‌های مهران‌مدیری است. منولوگ‌هایی که او می‌گوید نقدی است که نسبت به حاکمیت و مردم دارد، اما جالب است وقتی پای گپ و گفت با هنرمندان می‌نشیند، بیشتر سوالات خنثی است و تم چالشی ندارد. حتی با این‌که توقع می‌رود مدیری از هنرمندان بیشتر به سمت چالش برود، اما به این سمت حرکت نکرده‌است. با توجه به این‌که مدیری در تک‌گویی‌هایش انتقاد کم نمی‌کند، به همین دلیل مردم علاقه‌مندند سوالات از هنرمندان به سمت چالش برود تا تماشای برنامه هم برایشان جذابیت بیشتری داشته‌باشد.

جبار آذین، منتقد: برخی انتقاد‌های مهران مدیری در دورهمی رویکرد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارد که در چارچوب رعایت احترام و نگاه سازنده متبلور است. در حالی که این نوع نگاه وقتی از دهان مجری بازگو می‌شود، می‌تواند با حضور مهمانان و تماشاگران ابعادی متعالی‌تر پیدا کند؛ بنابراین بهتر است انتقاد‌ها از تک‌گویی‌های یکسویه خارج شود و ما شاهد این نوع رویکرد در طرح سوال از مهمانان هم باشیم. در این صورت بیشتر با اقبال مردم روبه‌رو می‌شود. از این منظر دورهمی می‌تواند به درجات بالاتر جذابیت و استقبال دست یابد و به سمت ملی و مردمی‌شدن حرکت کند.


مهمانان تکراری با حرف‌های تکراری

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای مردم جذاب و متفاوت باشد، مهمانان برنامه هستند که می‌توانند یکنواخت بودن آن را کمرنگ کنند، اما یکی از نقد‌ها به برنامه این است که برخی چهره‌ها پای ثابت مهمانان دورهمی هستند. همین باعث شده تا حرف‌های مهمانان هم به تکرار برسد. در این باره می‌توان به چهره‌هایی مثل الهام حمیدی اشاره کرد که دو بار مهمان برنامه دورهمی بود یا برزو ارجمند. همچنین پژمان بازغی جزو چهره‌هایی است که بار اول در تابستان ۹۵ مهمان برنامه بود و بعد سال ۹۶ همراه همسرش، مستانه مهاجر حضور داشت. این بازیگر در ویژه برنامه یلدای ۹۸ هم حاضر شد. از دیگر هنرمندان پای ثابت برنامه دورهمی می‌توان به میلاد کی‌مرام، پوریا پورسرخ، سیما تیرانداز، مرحوم علی انصاریان، مهران احمدی، گلاره عباسی، بهنام بانی، پژمان جمشیدی، سروش صحت و ... اشاره کرد.

در مجموع برای مردم هم جای تعجب دارد که چرا مدیری به سمت مهمانان تکراری حرکت کرده، زیرا برخی چهره‌ها در طول سه یا چهار سال در زندگی شخصی یا حرفه‌ای‌شان خیلی تغییر و تحول خاصی نداشته‌اند که دستمایه پرسیدن سؤالات متنوع شود؛ بنابراین زمان کمی به حساب می‌آید که هنرمندان حرف جدیدی برای گفتن داشته باشند. با توجه به سابقه حرفه‌ای مهران مدیری انتظار می‌رود او سراغ هنرمندان تکراری نرود.

حسین سلطان محمدی، منتقد: تجربه‌ای که از دورهمی داریم، آوردن مهمانان مختلف به برنامه است، اما گروه سازنده باید برای مهمانان برنامه معیار‌هایی در نظر بگیرد. گرچه بودجه مشخص است، ولی باز هم می‌توان بر این اساس برنامه ریزی کرد. گاهی ما شاهدیم مهمانانی در برنامه برای چندمین بار حضور دارند. اگر مهمانان حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشند یا این‌که از آن‌ها سؤالات تازه‌تر پرسیده شود، اشکالی ندارد، اما وقتی مهمانی به فاصله یک سال بعد دعوت می‌شود، طبیعی است که حرف تازه‌ای ندارد. همچنین حضور مهمانانی، چون پردیس احمدیه که مخاطبان تلویزیون او را نمی‌شناسند، چه ضرورتی دارد.

مهمانان می‌توانند از حوزه‌های مختلف بیایند تا برای مردم هم جذابیت داشته باشد. در واقع گروه پشت صحنه باید فهرستی از همکاران داشته باشد و بر اساس معیار‌های برنامه مهمان انتخاب کند. به همین دلیل تاکید کردم مهمانان می‌توانند از چهره‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون هم باشند.


تماشاگرانی که به بخشی از دکور تبدیل شدند

در فصل‌های شروع برنامه دورهمی، بخشی از برنامه به حضور مردم اختصاص داشت که روی سن و کنار مدیری می‌آمدند. این بخش به تنوع برنامه اضافه کرده بود و تماشاگران هم برایشان جالب بود که صرفا نقش دکور را در برنامه ندارند و نقش مثمرثمری در برنامه دارند.

گرچه این بخش جذاب بود، اما نقد‌هایی هم به آن وارد بود و این‌که وقتی مردم روی سن می‌آمدند مهران مدیری در برخی مواقع از نگاه بالا به پایین با آن‌ها حرف می‌زد و گاهی مردم به‌دلیل نداشتن دانش و اطلاعات با تحقیر‌هایی رو‌به‌رو می‌شدند.
در فصل‌های بعدی این بخش حذف شد و در حال حاضر تماشاگران تبدیل به بخشی از دکور شدند و حتی می‌توان گفت بخشی از میزانسن فقط به تماشاگران اختصاص دارد و کارکرد آن‌ها دست زدن است.

این در حالی است که مدیری می‌تواند برنامه را به شکل تعاملی با حضور مردم تولید و روانه آنتن کند تا مردم احساس کنند سهمی هرچند کوچک در برنامه دارند.

جبار آذین، منتقد: یکی از نکات قوت این برنامه همراهی مردم با برنامه دورهمی بود. اکنون به‌دلایل مختلف از جمله حضور تلخ کرونا در کشور، همراهی مخاطبان در برنامه کمتر شده‌است. ضمن این‌که قبلا مردم حضور فعالی در برنامه داشتند و گاهی مهران مدیری از آن‌ها می‌خواست روی سن بیایند و از آن‌ها سؤالاتی می‌پرسید.

اما در حال حاضر مخاطبان صرفا کف‌زن هستند و در سالن حضور دارند بدون این‌که حضور تعاملی با برنامه داشته باشند. این در حالی است که مهران مدیری با پرسیدن سؤالات فرهنگی هم به فرهنگ‌سازی کمک کند و هم این‌که کیفیت برنامه را افزایش بدهد و به ارتقای دورهمی بیفزاید.


قصه‌گوی پرماجرا

یکی از بخش‌های جذاب برنامه‌دورهمی، گویی است که باید مهمان‌برنامه به آن نگاه کند و هر آنچه مهران‌مدیری از او می‌خواهد در مقابل گوی بازی کند. این بخش به نوعی محک هنرمندان است که آیا می‌توانند در مقابل یک گوی بی‌جان بازی کنند یا نه؟ در واقع مدیری سعی کرده ایده‌های جذاب را به برنامه تزریق کند تا بیشتر مردم بیننده برنامه باشند و با علاقه پیگیر بوده، به همین دلیل گوی از بخش‌های جذاب برنامه است.

سحر عصرآزاد، منتقد: مهران‌مدیری هنرمند خلاقی است و همیشه سعی می‌کند با ایده‌های خلاقانه برنامه را از آن خودش کند. به نظرم طراحی این بخش‌ها بسیار به جذابیت‌های برنامه افزوده و حتی می‌توان گفت بخش گوی برای خودش شناسنامه خاصی را ثبت کرده و شوخی و بازی با این گوی برنامه را مفرح و جذاب کرده‌است. ضمن این‌که همه مردم در هر سن، جنس، رده شغلی و... علاقه‌مند بازیگری هستند و چالشی در آن‌ها به وجود می‌آید و مهران‌مدیری هم از چنین ماجرایی الگو گرفته و یک بخش جذاب را در برنامه قرار داده است. در مجموع شوخی با این جنبه پنهان درون بانمک است.

 مهمان به چه قیمت؟

در برنامه‌های اخیر دورهمی گاهی شاهد مهمانانی هستیم که سطح دانش و حتی سطح فعالیت حرفه‌ای‌شان بسیار کم است و خیلی از ورودشان به دنیای بازیگری نمی‌گذرد. نکته جالب این که برخی از همین بازیگران با سطح معلومات پایین جلوی دوربین این برنامه با غرور خاصی هم می‌نشینند و حرف‌هایی هم می‌زنند که می‌تواند بازخورد‌های خوبی هم در جامعه نداشته باشد.

از این دست مهمانان می‌توان به پردیس احمدیه اشاره کرد که چند فیلم در سینما بازی کرده و حتی مخاطبان تلویزیون هم او را نمی‌شناسند. جالب است که او در برنامه‌ای که مهمان بود با افتخار درباره اخلاق‌های بد خودش صحبت کرد و این‌که افراد کمی به دلیل رفتارش با او دوست هستند. نکته قابل تأمل این که همه این موارد را طوری با غرور می‌گفت که انگار کارش درست است! و این موضوع واکنش خاصی از سوی مدیری مواجه نمی‌شد. در مجموع از مدیری انتظار می‌رود دستیارانش برای انتخاب مهمان و حضور در برنامه سراغ هنرمندان حرفه‌ای بروند، نه این‌که کسانی که حتی کمتر مخاطبی‌می‌شناسد.

سحر عصرآزاد، منتقد: برنامه پرمخاطب گفت‌وگومحور دورهمی به‌واسطه مجری سمپاتیک است و مردم هم دوست دارند و باعلاقه این برنامه را تماشا می‌کنند؛ بنابراین انتخاب مهمانان برنامه اهمیت زیادی دارد که حضورشان چه داده‌ای به مردم انتقال می‌دهد. وقتی مهمانی به برنامه دعوت شود که شناخته‌شده نباشد، ارزش اشغال شدن آنتن تلویزیون را ندارد؛ بنابراین جایگاه مهمان از همه لحاظ باید موردبررسی قرار بگیرد، زیرا حرف‌های مهمان در برنامه اهمیت دارد و تک‌تک جملات می‌تواند روی مردم تأثیرگذار باشد یا حتی مهم است حرف مهمان منجر به حساسیت‌ها و مباحثی شود.

به همین دلیل اهمیت دارد که ما چه رفتاری و با چه روشی را می‌خواهیم الگوسازی کنیم، چراکه مخاطبان کم سن مواردی در ذهنشان می‌ماند و دیگر نمی‌شود پاک کرد. پس مهم است چه چیزی در ذهن مخاطبان به‌ویژه کم‌سن‌ها می‌سازیم و چه افرادی را بزرگ می‌کنیم. واقعا باید کسانی به برنامه دعوت شوند که مستعد هستند و جای معرفی شدن دارند.

 من سیاسی نیستم!

در فصل اول برنامه دورهمی، مهران مدیری در یکی از برنامه‌هایش حرف‌هایی با تم کمی سیاسی زد که این بخش از حرف‌های مورد توجه قرار گرفت و بار‌ها در فضای مجازی دستمایه قرار داده شد و دست به دست شد. او در یکی از قسمت‌ها گفته بود: هر‌کسی ناراحت است این را باید بداند که اینجا کسی با کسی دشمنی ندارد. چیزی که می‌گویم حرف مردم است. مردم مطالبه دارند. «هرکس یک رای داده‌است، مطالبه دارد، می‌خواهد به آنچه گفته‌اید عمل کنید.»

این حرف مدیری بعد از چرخیدن در فضای مجازی و شکل‌گیری حاشیه‌ها باعث شد تا او در قالب یک گفت‌وگوی کوتاه تلفنی با یکی از برنامه‌های تلویزیون توضیحاتی ارائه کند. او تاکید کرد سیاسی نیست و این‌طور ادامه داد: «با تانک از رویم رد نشوید. من همچنان می‌گویم اگر کسی مسؤولیتی می‌گیرد و توانایی‌اش را ندارد، برود بنشیند خانه‌اش. من نه سیاسی‌ام نه علاقه‌ای به این موضوع دارم و نه تخصصی در این موضوع دارم که بخواهم راجع بهش حرف بزنم. همه کسانی که در رده‌های بالا زحمت می‌کشند، تلاش و همت‌شان قابل تقدیر است. همان‌طور که در دوره‌ای دیدیم روی دوش بعضی دوستان در مذاکرات چه سختی بود و چه فشاری را تحمل می‌کردند تا خیلی چیز‌ها به ثمر رسید.»

بخش‌های نمایشی احیا شود

یکی از بخش‌های متنوع در برنامه دورهمی، نمایش بود که هم جذاب بود و هم این‌که مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت. در بخش‌های نمایشی بازیگران مطرحی، چون سیامک انصاری، شقایق دهقان، رامین ناصرنصیر، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنجبر، سروش جمشیدی، مه‌لقا باقری و سحر ولدبیگی به ایفای نقش پرداختند. در فصل‌های اول بازیگران ثابت و در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور داشت که با حضور مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران سعی در ایجاد یک فضای شیرین و کمدی داشتند. در فصل‌های بعدی تعداد بازیگران بخش‌های نمایشی به‌تدریج کم و کمتر شد و در فصل‌های اخیر، بخش نمایشی به‌کلی حذف و برنامه منحصر به استندآپ‌های مجری، گفتگو با مهمان یا تماشاگران و خواندن نظرات تماشاچیان منزل (کامنت‌ها) شد. داستان‌های بخش نمایش هم به موضوعات مبتلا به جامعه می‌پرداخت و همین جذابش کرده بود.

حسین سلطان‌محمدی، منتقد: همه بخش‌های برنامه باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد و بازخورد‌ها هرازگاهی از جوانب مختلف بررسی شود تا مشخص شود کدام بخش‌ها باید حذف و کدام بخش‌ها تقویت شود. البته نظر شخصی من این است که خیلی بخش نمایشی جذاب نبود. شاید برخی‌ها این بخش را دوست داشته باشند، اما من خیلی با این بخش موافق نبودم؛ ضمن این‌که بازی بازیگران هم باید مورد تحلیل قرار بگیرد که چطور بود. شاید بعد از تحلیل مشخص شود که بخش‌های نمایشی طرفداران زیادی داشته و باید این بخش‌ها احیا شود، اما تک‌گویی‌های مهران مدیری به نظرم جذاب‌تر است. ضمن این‌که در تک گویی حرف‌های تاثیرگذاری هم می‌زند. به هر حال مهران مدیری هنرمندی نیست که دستش خالی باشد و می‌تواند بخش‌های جدیدی به برنامه اضافه کند. به عنوان مثال او می‌تواند در تک گویی به قول معروف پرمایه‌تر حرف بزند تا تک گویی‌هایش متنوع‌تر و جسورانه‌تر باشد.

دورهمی نوروز پخش نمی‌شود

محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم در جمع خبرنگاران هنگام بازدید از پشت صحنه سریال دست‌انداز درباره حضور مهمانان ناشناخته در برنامه دورهمی می‌گوید: به دلیل کرونا، محدودیت‌هایی برای انتخاب مهمانان داریم. البته گروه سازنده علاقه‌مند است سراغ چهره‌های شناخته شده برود، اما برخی مهمانان به دلیل ترس از کرونا حاضر به شرکت در برنامه نمی‌شوند. این در حالی است که رفت و برگشت‌شان با ماشین ایزوله است. اگر گاهی مردم چهره‌هایی می‌بینند که کمتر شناخته شده هستند، ولی در کنارش چهره‌هایی مطرح همچون دکتر انوشه، مسعود فروتن و... هم حضور داشته‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که شنیده می‌شود آخرین قسمت این فصل از دورهمی ۲۱اسفند به مناسبت مبعث پخش می‌شود، توضیح می‌دهد: معلوم نیست، شاید. البته قرار است تغییرات جدید در برنامه دورهمی ایجاد شود که نیازمند زمان است؛ بنابراین در ایام نوروز پخش نخواهد شد.

احسانی درباره تکلیف موزه دورهمی می‌افزاید: موزه دورهمی را یک نفر خریده است و ما آیتمی در این رابطه آماده کردیم که در آخرین قسمت این فصل از برنامه دورهمی که معلوم نیست چه زمانی است، پخش می‌شود.


خوانندگانی که درجه یک نیستند

در بخش مهمانان دورهمی تعدادی از خوانندگان هم حضور داشتند که ترانه‌ای هم در برنامه اجرا کردند. در این که برخی خوانندگان درجه یک بودند و هستند و در برنامه حضور داشتند، حرفی نیست، اما بخشی از خوانندگان کارشان اصلا قابل قبول نبود و در برنامه حضور داشتند.

شکی نیست که سازندگان برنامه دورهمی تلاش کردند تا فضایی فراهم کنند تا خوانندگان جوان شناخته شوند و برایشان فضای کار فراهم شود. این اتفاق خوب است، اما باید غربالگری درستی انجام شود تا خوانندگانی که حداقل‌های لازم را برای خواننده شدن ندارند، به برنامه دعوت نشوند.

زیرا برخی از آن‌ها حتی آلبوم هم روانه بازار نکردند و فقط چند قطعه خواندند که آن هم نه تنها دیده نشده، بلکه قابلیت لازم به لحاظ شنیداری نداشته‌است.

البته در این برنامه خوانندگان جوانی مثل هیراد حضور داشتند که با این برنامه خیلی دیده شد و بعد درگیر حاشیه‌هایی شد، ولی آنچه اهمیت دارد این است که برنامه دورهمی می‌تواند فضا برای دیده شدن خوانندگان مستعد فراهم کند.

سحر عصرآزاد، منتقد: یکی از رسالت‌های مهم در برنامه دورهمی، فرهنگسازی است و دادن فرصت به هنرمندانی که تریبون ندارند.

این بخش اتفاقا با اقبال مردم و هنرمندان رو به رو شده‌است، زیرا می‌توانند هنرشان و قابلیت هایشان را نشان بدهند و به مخاطبان معرفی کنند.

این برنامه می‌تواند مسیر رشد را طی کند و موافق هستم که برای همه هنر‌ها باید این فرصت فراهم شود. اما باید سازندگان برنامه به این نکته توجه‌کنند این فرصت برای کسانی فراهم شود که واقعا مستعد هستند، نه این‌که فقط یک قطعه به بیرون داده‌باشند و آینده‌ای هم ندارند. معروف شدن هم باید اصول و قاعده خودش را داشته‌باشد تا شاهد اتفاقات بسیارخوب در برنامه باشیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.50x2yt095a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما