چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۲۷۱۲
plusresetminus
بار دیگر خبر دستگیری پوارو آمد و بار دیگر پوارو خبر دستگیری خود را تکذیب کرد.
سلطان گنج‌يابی آزاد شد؟
صبح‌شد: بار دیگر خبر دستگیری پوارو آمد و بار دیگر پوارو خبر دستگیری خود را تکذیب کرد.


«کوهسار بادفر» ملقب به پوارو، فردی مدعی گنج‌یابی است، حساب اینستاگرامی با بیش از ۲۰۰ هزار فالوور دارد، تور گنج‌یابی برگزار می‌کند، آموزش دفینه‌یابی می‌دهد و خود را استاد گنج‌یاب می‌خواند.
«بزرگ‌ترین و برندترین تیم باستان‌شناسی کشور، دارای بیش از هزار و ۱۰۰ مورد کارشناسی، بیش از هشت سال تجربه، هدف ما آموزش علم باستان و جلوگیری از تخریب آثار کشور است.»

بیش از چهل حساب کاربری در اینستاگرام با چنین ادعایی و با مجموع بیش از ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده خود را منتسب به «کوهسار بادفر» می‌دانند، پواروی خودخوانده و گنج‌یابی که خود را استاد تفسیر علایم باستانی می‌خواند، پوارویی که توانایی شگرفی در انکار اخبار دستگیری خود دارد و با هر بار تکذیب دستگیری خود، چند ده هزار نفر دیگر به فالوورانش می‌افزاید.

حالا بار دیگر خبر دستگیری پوارو در رسانه‌های رسمی منتشر شده است. ۱۲ اسفند، سردار مهدی معصوم بیگی، رییس پلیس پیشگیری ناجا در نشست خبری از دستگیری کوهسار بادفر ملقب به پوارو خبر داد و گفت: این فرد با راه‌اندازی پیجی در اینستاگرام با حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر فالوور، به آموزش درباره نحوه کشف عتیقه می‌پرداخت و فعالیت‌های مجرمانه دیگری داشت که توسط یگان حفاظت از میراث فرهنگی در غرب کشور شناسایی و دستگیر شد.

تنها چند ساعت بعد از انتشار این خبر، پوارو با انتشار یک فیلم از صبحانه خوردن خود خبر دستگیری‌اش را تکذیب کرد. در آخرین ویدیوی منتشر شده از او در تاریخ ۱۲ اسفند، پوارو در حال خوردن صبحانه است، به تاریخ روز هم اشاره می‌کند و خبر دستگیری‌اش را دوباره یک شایعه می‌خواند و بعد از هوادارانش تشکر می‌کند که پیگیر او هستند و آن‌ها را به یک عروسی هم در کرمانشاه دعوت می‌کند.

متعاقب این ویدیو، پوارو با خبرگزاری صدای میراث هم گفت‌وگوی کوتاهی داشته و بازهم خبر دستگیری خود را تکذیب کرده و گفته است که این خبر مربوط به بازداشت موقت او در بهمن ماه سال جاری است. کوهسار بادفر در آخرین گفت‌وگوی اختصاصی خود با «صدای میراث» اعلام کرده است که دستگیر نشده است، خبر جدید دستگیری‌اش صحت ندارد و پرونده قضایی او نیز مختومه شده است. پرونده مورد اشاره او مربوط به تاریخ ۶ بهمن ۹۹ است.

پرونده‌ای با عنوان اتهامی «حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه» از این تاریخ در شعبه دوم دادیاری دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان جوانرود فعال شده بود و سرانجام در ۱۳ بهمن رای قضایی برای این پرونده صادر شد: «نسبت به اتهام کوهسار بادفر مبنی بر حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه طی شماره ... مورخ ۱۳/۱۱/۹۹ قرار عدم صلاحیت صادر شد.»

پوارو با ارایه اسناد مختوم شدن پرونده‌اش در دادگاه جوانرود و تکذیب خبر دستگیری خود که روز گذشته از سوی رییس پلیس پیشگیری ناجا اعلام شده بود، گفته است: «پرونده قضایی بنده مختومه شده است و هیچ حکمی در شکایت مرتبط با حفاری و کاوش غیرمجاز برای به دست آوردن اشیای عتیقه برای بنده در دستگاه قضایی صادر نشده و ماجرا تمام شده است. اما هنوز مشخص نیست خبر‌های مرتبط با دستگیری من با چه انگیزه‌ای صورت گرفته است؟» کوهسار بادفر اعلام کرده است که «بنده هیچ تخلفی مرتکب نشده‌ام و موضوع تمام شده است. اما از دیروز تمامی رسانه‌ها از جمله صداوسیما خبر دستگیری بنده را منتشر کرده‌اند در حالی که این خبر صحت ندارد.»

 نخستین‌بار نام پوارو با برگزاری یک تور میدانی آموزش گنج‌یابی در اصفهان حوالی تیر ماه سال جاری به رسانه‌ها رسید. این تور با همراهی ۱۴۰ خودرو و حضور ۵۰۰ علاقه‌مند در بیابان‌های استان اصفهان همراه بود و انتشار فیلم این تور حساسیت رسانه‌ها را نسبت به پوارو افزایش داد.

برگزاری این تور، اما به ضرر استاد تمام شد، پوارو در اصفهان مورد تعقیب یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از آن پلیس امنیت استان اصفهان پیگیر دستگیری او شد. یک مرداد سال جاری، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور خبر داد که با پیگیری یگان حفاظت میراث فرهنگی اصفهان و همکاری فرماندهی انتظامی استان و دادستانی، بلافاصله سه متهم در این رابطه دستگیر شده‌اند و ظرف چند روز احکام سنگینی برای متهم اصلی این پرونده صادر خواهد شد.

متهم اصلی، پواروی متواری در میان این سه متهم جا نداشت، اما فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور خبر داده بود که «حکم توقیف خودروی او در سراسر کشور اعلام شده و این نوید را می‌دهیم که متهم اصلی پرونده که معروف به «پوارو» است نیز به زودی دستگیر خواهد شد.» در همین زمان، اما فعالیت پوارو در فضای مجازی متوقف نشد، بالعکس، تعداد صفحات اینستاگرام گنج‌یابی صعود کردند و پوارو‌ها قارچ‌وار از زمین مجازی اینستاگرام روییدند. در این میان نیز پوارو هراز‌گاهی خبر دستگیری خود را تکذیب می‌کرد و از فعالیت آزاد خود خبر می‌داد. پوارو نهایتا در بهمن ماه سال جاری و در شهرستان جوانرود کرمانشاه دستگیر شد. دستگیری پوارو، اما در کرمانشاه به چند ساعت هم نکشیده بود. با تشخیص قاضی پرونده، پوارو همان روز با کفالت پدر آزاد شده بود.

 پوارو پیش از مختومه اعلام شدن پرونده‌اش و زمانی که با قید کفالت آزاد شده بود، در یک لایو اینستاگرامی از سردار امیر رحمت‌اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور درخواست ملاقات حضوری کرد. سردار رحمت‌اللهی هم دیدار با پوارو را پذیرفت و گفت که او می‌تواند با هماهنگی دیداری داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی پیش از این گفته بود: «با توجه به مسوولیت بنده در وزارت میراث فرهنگی که می‌توانم علیه ایشان اقامه دعوا کنم، کوهسار بادفر می‌تواند در هماهنگی با دفتر فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با بنده ملاقات حضوری داشته باشد تا سخنانش شنیده و مشخص شود که آیا می‌تواند به همین شیوه در فضای مجازی فعالیت کند یا باید روش خود را در مواجهه با آثار تاریخی تغییر دهد.»

حالا به گفته خود کوهسار بادفر، پرونده‌ای که قرار بود با اشد مجازات همراه باشد، پرونده‌ای که قرار بود درس عبرتی برای گنج‌یابان و سودجویان باشد، مختومه اعلام شده است، پوارو در حال نوشیدن آب‌پرتقال خود است، شهرتی دوچندان پیدا کرده است و در این وضعیت نابسامان اقتصادی، شیوه یک‌شبه ثروتمند شدن را به جوانانی می‌آموزد که به حقوق دو میلیون تومانی خود دیگر امیدی ندارند. در این میان، اما این سوال هنوز مطرح است که چگونه یک نفر می‌تواند چندین صفحه اینستاگرام داشته باشد، آموزش علوم غریبه بدهد، نشانه‌خوانی کند و از قدرت ماورایی خود سخن بگوید، توجه رسانه‌ها را هم به خود جلب کرده باشد، اما نهایتا نه تنها پرونده‌اش مختومه شود، بلکه با خیال راحت به فعالیت خود ادامه دهد و تنها برای یک حدس درست در صفحه اینستاگرامش جایزه‌ای معادل حداقل حقوق کارگری را اعطا کند؟ پوارو با دو پرونده قضایی در دو استان اصفهان و کرمانشاه، با بیش از ۲۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده در فضای مجازی، همچنان در حال آموزش شیوه‌های تعرض به محوطه‌های باستانی کشور، استخراج دفینه و فروش آنهاست، او نه تنها دستگیر نشده است، بلکه با پرونده‌ای مختومه، در جایگاهی امن و بی‌گزند نشسته است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.f0x2yt05xa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما