محققان آمریکایی اعلام کردند اگر کمتر از 5 ساعت در روز بخوابید دلتان بعد از ناهار شیرینی می‌خواهد! و در این صورت وزنتان افزایش پیدا می کند.

پایگاه خبری‌وتحلیلی«صبح‌شد»: مطالعات پیشین نشان می‌دهد کمبود خواب (به ویژه خواب کمتر از شش ساعت در شبانه روز) می‌تواند سلامت افراد را  تهدید کند. یکی از روش‌های معمول برای جبران کم‌خوابی توسط افراد پرمشغله، استفاده از فرصت روزهای تعطیل و خوابیدن برای ساعات طولانی در این روزهاست اما آیا این روش، می‌تواند عوارض جسمانی کم خوابیدن را جبران کند؟

گروهی از محققان آمریکایی برای پاسخ به این سوال به بررسی سه گروه از افراد با الگوی‌های خواب متفاوت در محیط آزمایشگاه پرداختند. نتایج این مطالعه نشان داد، وقتی افراد در طول هفته به صورت میانگین حدود پنج ساعت می‌خوابند، تمایل‌شان به خوردن شیرینی به ویژه در ساعات بعد از ناهار افزایش می یابد و کاهش حساسیت به انسولین در آن‌ها اتفاق می‌افتد. مواردی که در این مطالعه به افزایش وزن در این گروه از افراد منجر شد.

زمانی که در آخر هفته افراد حداقل یک ساعت بیشتر می‌خوابیدند، شرایط جسمانی شان (البته بیشتر شرکت‌کنندگان خانم) به صورت موقت کمی بهبود می‌یافت اما با آغاز کم‌خوابی در هفته بعد، عوارض کم‌خوابی دوباره خود را نشان می‌داد. بر این مبنا محققان این طور نتیجه گیری کرده‌اند که جبران کمبود خواب در آخر هفته شاید از نظر روانی یا شناختی بتواند وضعیت افراد را به صورت کلی کمی بهبود بخشد اما نمی‌تواند عوارض جسمی آن را به طور کامل برطرف کند و لازم است افراد برای این منظور، به فکر تغییراتی در برنامه خواب در طول هفته باشند.

منبع: گاردین

انتهای پیام/

برچسب ها