سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب : ۱۴۵۰
plusresetminus
پس از ترور دکتر محسن فخری زاده؛ یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات، چگونگی و نحوه ترور این دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان بود.
جدیدترین جزئیات از ترور فخری زاده
صبح‌شد: پس از ترور دکتر محسن فخری زاده؛ یکی از بحث بر انگیزترین موضوعات، چگونگی و نحوه ترور این دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان بود. در همان ساعات ابتدایی، شایعات زیادی درباره نحوه ترور مطرح شد و تاجایی پیش رفت که گفته شد یک گروه ۱۲ نفره عامل این ترور بوده اند؛ بعدتر، اما فارس روایت کاملا متفاوتی از نحوه ترور را مطرح و ادعا کرد این ترور با شیوه کاملا متفاوت از ترور‌های قبل و با «سلاح اتوماتیک و کنترل از راه دور» صورت گرفته است.

حالا شبکه خبری العالم نیز روایتی شبیه فارس دارد و مدعی شده اسلحه استفاده شده در این ترور ساخت اسرائیل بوده که از طریق ماهواره کنترل می‌شده است. ایران پرس نیز با اشاره به اطلاعاتی که به آن دست پیدا کرده، درباره ماجرای ترور این گونه می‌نویسد: «این تیربار که با استفاده از کیت ویژه کنترل از راه دور ساخت اسرائیل تجهیز شده بود، به محض قفل شدن روی تصویر شهید فخری زاده شلیک کرده است. اطلاعات به دست آمده همچنین مشخص کرده است که انفجار نیسان با دو هدف صدمه زدن به تیم حامل شهید فخری زاده و نابود کردن سلاح کنترل از راه دور صورت گرفته بود تا شواهد موجود را کاملا نابود کنند.»

در این بین، اما توضیحات روز گذشته علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه مراسم تدفین شهید فخری زاده، درباره نحوه ترور این دانشمند هسته‌ای و به کارگیری شیوه جدید و حرفه‌ای را می‌توان تایید ادعای حمله به صورت کنترل از راه دور دانست: «سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت، احتمال بروز حادثه برای ایشان و محل بروز احتمالی حادثه را پیش بینی کرده بودند، اما به دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال متاسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار آن‌ها موفق شدند وگر نه عملیات‌های ناکام فراوانی داشتند. دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی مطلع بودند ایشان هدف است و در همین نقطه‌ای که ایشان به شهادت رسید، قرار است اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد، تمهیدات امنیتی لازم هم برای حفاظت ایشان صورت گرفت، اما این‌بار دشمن از سبک و شیوه‌ای کاملا حرفه‌ای، تخصصی و جدید استفاده کرد و متاسفانه موفق شد.»

شمخانی در ادامه صحبت‌های خود در حاشیه مراسم تدفین شهید فخری زاده و در گفت و گوی دیگری تصریح می‌کند این اتفاق با تجهیزات الکترونیکی رخ داده و هیچ فردی در صحنه حضور نداشته است: «متاسفانه عملیات بسیار پیچیده‌ای بود و با به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد و هیچ فردی در صحنه حضور نداشت، اما سرنخ‌هایی وجود دارد ضمن این که آن کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است که کیست و سابقه او چیست.» شمخانی همچنین از دست داشتن منافقین و موساد در این عملیات تروریستی خبر داد: «حتما منافقین در این اقدام نقش داشتند و حتما عنصر جنایتکار این امر رژیم صهیونیستی و موساد است.»

همزمان، حجت الاسلام سید محمودعلوی وزیر اطلاعات نیز درباره بررسی‌های انجام شده درخصوص عوامل این ترور گفت: «همکاران من در وزارت اطلاعات در همه ابعاد پیگیری این حادثه را آغاز کرده و تاکنون به سرنخ‌های زیادی نیز دست یافته اند. منتها، چون این موضوع جاری است، لازم است جزئیات آن را فعلا ذکر نکنیم تا به نتیجه‌های روشنی برسیم، بعد ملت عزیز را مطلع خواهیم کرد.»
 
 
تغییر و تحول ۴۰ ساله در روش‌های ترور

شلیک مستقیم به نفر: شلیک مستقیم یکی از اولین روش‌های ترور مخصوصا در دهه‌های ۶۰ و۷۰ بود و منافقین از این شیوه در حذف بسیاری از شخصیت‌ها و ترور‌های روزانه خود استفاده می‌کردند. شهید صیادشیرازی و لاجوردی قربانی این روش از ترور بودند.

بمب‌گذاری در مراکز مهم: بمب‌گذاری از وحشیانه‌ترین و البته کارسازترین روش‌ها در حذف دسته‌جمعی شخصیت‌ها بود. بمب‌گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی و دفتر نخست‌وزیری از این نوع ترور بود.

بمب‌گذاری در موتور: ترور شهید مسعود علی‌محمدی دانشمند هسته‌ای در قیطریه تهران توسط همین روش بود؛ بمب در یک موتورسیکلت به فاصله یک متری از درِ خانه او جاسازی شده بود.

بمب‌گذاری با چسباندن بسته انفجاری: این شیوه یک بار توسط تروریست‌ها در شهادت مجید شهریاری استفاده شد و با تقویت دوربین‌های شهری و اشراف اطلاعاتی دیگر تکرار نشد.

عملیات تروریستی با پهپاد: شهید سردار سلیمانی اولین شخصیت ایرانی بود که با استفاده از پهپاد ترور شد. سه پهپاد آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد کاروان حاج قاسم را هدف قرار دادند.

ترور با سلاح اتوماتیک و کنترل از راه دور: شیوه ترور شهید فخری‌زاده جدیدترین روش در این جنایت‌ها بود. از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور که در نیسانی نصب شده بود، شلیک‌های متعددی به سمت شهید صورت گرفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.sb8urhbagiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما