سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۲۰۰۹
plusresetminus
کاهش قیمت ارز، بازار تلفن همراه را با افت جدی مواجه کرده؛ گوشی بخریم یا هنوز هم دست نگه داریم؟
افت ۲۰ درصدی قیمت گوشی طی یک ماه
صبح‌شد: گزارش‌ها از بازار موبایل حاکی از کاهش قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی نسبت به ماه گذشته است. بازار تلفن همراه مانند دیگر بازار‌ها در هفته‌های اخیر تحت تاثیر کاهش بهای دلار، با افت قیمت‌ها مواجه شده، به طوری که بررسی بازار تلفن همراه نشان می‌دهد قیمت‌ها به کمترین حد در شش ماه اخیر رسیده و اوضاع دلالان هم کساد شده است.

شیوع کرونا نیاز افراد به سخت‌افزار‌هایی مانند تلفن همراه و رایانه را افزایش داد. قیمت بالای گوشی تلفن همراه به دلیل تخصیص نیافتن ارز و بالا بودن قیمت ارز باعث بروز مشکلاتی در حوزه آموزش مجازی و دورکاری شد، اما از حدود ۲۵ روز قبل و با تخصیص ارز و کاهش محسوس قیمت دلار، اکنون شرایطی ایجاد شده تا در بازار تلفن همراه قیمت‌ها به اعداد منصفانه‌ای برسند.

بررسی بازار تلفن همراه نشان می‌دهد بیشترین افت قیمت مربوط به آیفون پرو مکس ۲۵۶ است که با قیمت ۵۶ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شد، اما اکنون قیمت آن به ۴۳ میلیون تومان رسیده است. گوشی آیفون ۱۲ با حافظه ۲۵۶ نسبت به یک ماه قبل بین چهار تا شش میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

در مثال دیگر، گوشی نوت هشت ۱۲۸ شیائومی که حدود یک ماه قبل در بازار هفت میلیون تومان بود، از دوشنبه گذشته با قیمت پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. شیائومی مدل نوت ۹ پرو که به قیمت ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد، به قیمت هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت‌ها باز هم پایین می‌آید؟

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین زمان برای خرید گوشی تلفن همراه چه زمانی است؟

رئیس کمیسیون سامان دهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل روز گذشته در گفتگو با ایرنا، درباره احتمال کاهش مجدد قیمت‌ها اظهار کرد: تا قبل از تخصیص ارز، گوشی‌های تلفن همراه با دلار ۳۲ هزار تومانی وارد شده بود، بنابراین باید صبر می‌کردیم تا ارز ۲۶ هزار تومانی که بانک مرکزی تخصیص داده، تامین شود و با ورود کالا‌های جدید، قیمت گوشی‌های تلفن همراه پایین بیاید. با توجه به تخصیص دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی (دلار نیمایی به روز) به تمامی واردکنندگان گوشی تلفن همراه، بازار رقابتی شکل گرفت.

از دوشنبه قبل گوشی‌های تلفن همراه با ارز حدود ۲۶ هزارتومانی وارد بازار شدند و همان طور که قبلا در پیش‌بینی‌ها اعلام کردیم، گوشی تلفن همراه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و در برخی موارد ۲۰ درصد ارزان شد. وی افزود: اگر کسی منتظر بوده که قیمت گوشی پایین بیاید و خریداری کند، می‌توان گفت الان بهترین زمان برای خرید گوشی تلفن همراه است. از شش ماه قبل تا الان چنین قیمتی اصلا در بازار دیده نشده و نمی‌دانیم در آینده نیز چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

رئیس کمیسیون سامان دهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل درباره این که آیا ممکن است با پایین آمدن قیمت ارز شاهد افت بیشتر قیمت تلفن همراه باشیم، افزود: اصلی‌ترین عنصر تاثیرگذار روی قیمت کالا‌های وارداتی، ارز است، اما باید قیمت ارز حواله را در نظر گرفت. با وجود این که به دلیل تحولات سیاسی قیمت دلار نقدی پایین آمده است، اما دلار نیمایی که واردات با آن انجام می‌شود، هنوز نزدیک به ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و تغییر چندانی نداشته است. اگر قیمت ارز نیمایی کاهش پیدا کند، یک ماه بعد و پس از تامین ارز تخصیص یافته و ورود گوشی تلفن همراه به کشور، می‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcc.xqia2bqxola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما