چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۲۵۹۴
plusresetminus
در حالی که اهواز هنوز از گرفتاری فاضلاب رها نشده و در تب کرونا نیز می سوزد، روز گذشته آب شهر اهواز به طور کلی قطع شد!
مشکلات اهواز تمامی ندارد!
صبح‌شد: واقعا جای تاسف دارد که هر روز از مصائب پایان ناپذیر شهری بنویسیم که منابع عظیم نفتی در خود دارد و به رغم این که خوزستان سال هاست بیشترین سهم از بودجه را در بین استان‌ها دارد، اما هنوز که هنوز است از نبود زیرساخت‌های لازم رنج می‌برد.

یک روز آن قدر هوا آلوده است که نمی‌شود در آن نفس کشید، یک روز با اندکی باران فاضلاب به خانه‌های مردم سرازیر می‌شود و امروز هم که دیگر آب ندارد. بله درست حدس زده اید، می‌خواهیم از اهواز بنویسیم که استاندارش همین چند روز پیش رئیس سازمان ملی استاندارد و استاندار جدید هم منصوب شد.

روز گذشته در حالی که خوزستان در تب شیوع کرونا قرار داشت، خبر رسید که آب اهواز به دلیل مشکلات زیر ساختی قطع شد و مردم را با مشکلات زیادی همراه کرد. امروز می‌خواهیم گوشه کوتاهی از مصائب مردم خوزستان را بنویسیم که در هشت سال جنگ تحمیلی جانانه در خط مقدم کنار رزمندگان از این آب و خاک دفاع کردند.
 
گرد و خاک و باران‌های اسیدی

حتما یادتان هست که همین چند وقت پیش مردم همه یک صدا شده بودند که اهواز هوا ندارد. وجود پالایشگاه‌های متعدد و همین طور ریزگرد‌ها باعث شده تا هوای شهر‌های مختلف خوزستان همواره آلوده باشد و مردم حتی در صورت بارندگی از باران‌های اسیدی آسیب ببینند.
 
 
مشکلات زیر ساختی آب و فاضلاب

در اهواز حدود ۳۵ درصد شهر فاقد شبکه فاضلاب است در حالی که این کلان‌شهر دومین تولیدکننده ناخالص ملی کشور بعد از تهران بوده که میزان تولید آن در این بخش ۱۴.۳ درصد است. کافی است در اهواز باران بیاید تا مشکلات مردم چند برابر شود. با توجه به این که فاضلاب شهر اهواز و شهر‌های جانبی به‌صورت سنتی به رودخانه کارون هدایت می‌شود و با توجه به کم‌عرض شدن رودخانه‌ها، گنجایش آن‌ها پایین آمده و با کمترین بارندگی، این آب‌ها به طور مستقیم وارد لوله‌های فاضلاب و باعث می‌شود که آب از سیستم‌های فاضلاب به همراه فاضلاب وارد خیابان‌ها و منازل مردم شود.

متأسفانه مسئولان مربوط به وظایف مدیریت خود در این زمینه عمل نکردند که باعث مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی مردم شده است. درگذشته نیز این ضعف مدیریت در بحران‌های فاضلاب، ریزگرد‌ها و باران‌های اسیدی دیده شده بود.
 
نبود مسئولیت پذیری

فقدان سیستم دفع آب‌های سطحی در اهواز و برخی شهر‌های جنوبی و خطر سیل و آب‌گرفتگی در پی بارش باران، سال‌هاست که برای مسئولان روشن است، اما در حالی که مردم خوزستان باسیل و آب‌گرفتگی و حتی سرازیر شدن فاضلاب به خانه‌های خود دست به گریبان‌اند، هیچ‌کس در این شهر مسئولیتش را نمی‌پذیرد و مسئولان عملاً، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند.

تا همین چند وقت پیش که شریعتی استاندار خوزستان بود می‌گفت حل مشکل فاضلاب و آب‌گرفتگی معابر در این استان وظیفه او نیست و بر عهده شهرداری‌هاست. البته ذکر این موضوع هم بد نیست که بودجه‌های زیادی برای سامان دهی آب و فاضلاب خوزستان در سال‌های اخیر تخصیص داده شده، ولی همچنان این استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.9b5urhbsaiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما