چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۲۶۰۶
plusresetminus
اصرار اصولگرایان برای کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ تشدید شده، اما گویا رییس قوه قضاییه عزمش را جزم کرده که قاضی‌القضات باقی بماند.
ابراهیم رییسی رئیس جمهور می‌شود؟
صبح‌شد: اصرار اصولگرایان برای کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی در انتخابات ۱۴۰۰ تشدید شده، اما گویا رییس قوه قضاییه عزمش را جزم کرده که قاضی‌القضات باقی بماند.

تا چندی پیش تصور می‌شد رییسی هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته و احتمالا در ماه‌های آینده برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری وارد ستاد انتخابات و محل نام‌نویسی کاندیدا‌ها شود، اما اخبار دیروز از این حکایت داشت که تصمیمش برای ماندن راس قوه قضاییه جدی است؛ البته تا زمانی که بتواند مقابل فشار‌ها مقاومت کند. فشار‌هایی که حالا نه‌تن‌ها از جانب اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، بلکه روحانیون بلندپایه عضو مجلس خبرگان رهبری نیز وارد می‌شود. این اصرارها، اما فارغ از واکنش رییسی، پیام مهم دیگری هم دارد؛ پیامی که نشان می‌دهد بخش وسیعی از اصولگرایان تمایل ندارند رییسی را ترجیح دهند.

خبرگان و نمایندگان خواهان کاندیداتوری رییسی

دیروز خبرگزاری فارس گزارش داد که سیدابراهیم رییسی، نایب‌رییس مجلس خبرگان رهبری، دعوت اعضای مجلس خبرگان برای برگزاری جلسه درباره انتخابات ۱۴۰۰ را رد کرده است. این خبرگزاری به نقل از یکی از اعضای مجلس خبرگان در این باره نوشت حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان در حاشیه اجلاسیه روز دوشنبه این مجلس قصد برگزاری جلسه خصوصی با رییسی درباره موضوع انتخابات ۱۴۰۰ را داشتند، اما رییسی به دلیل اطلاع از موضوع جلسه -ضمن تشکر از ایشان- حاضر به حضور نشده است.

این خبر، اما در حالی منتشر شده که نمایندگان مجلس نیز تلاش می‌کنند تا رییسی را راضی کنند تا در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری کاندیدا شود. حسین جلالی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری رفسنجان در مجلس در رابطه با نامه برخی نمایندگان به رییس قوه قضاییه و دعوت از او برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش از این نیز خبرساز شده بود، به خبرگزاری برنا گفته است: «تعداد امضا‌ها از مرز ۲۰۸ عبور کرده است. قرار شده نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رییسی دعوت به عمل آید.»

این نماینده اصولگرای مجلس یازدهم ادامه داد: «ما کار خودمان را انجام داده‌ایم، قدرت انتخاب با او است، اما تاکنون پاسخ مثبتی از رییسی نشنیده‌ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رییسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد. مهم این است تاکنون هیچ‌کس مخالف حضور رییسی در انتخابات نیست و هر جا از او حرفی به میان آمده، همگی اتفاق‌نظر داشتند و رییسی اولویت جریان ما قرار دارد. یکدستی و اجماع همه احزاب و نمایندگان در مورد رییسی بی‌سابقه است.» این اصرار اصولگرایان مجالس خبرگان و شورای اسلامی، اما در حالی رقم خورده که طی ماه‌های اخیر احزاب و گروه‌های اصولگرا نیز بار‌ها به رییسی مراجعه کرده و هربار هم رییسی دست رد به سینه آنان زده است. جالب آنکه سخنگوی قوه قضاییه نیز به تازگی یک نوبت دیگر به نیابت از رییس دستگاه قضایی از رد احتمال کاندیداتوری رییسی -دست‌کم در حال حاضر- خبر داده بود.

 انگیزه اصرارکنندگان

با اینکه خیلی وقت است که رییسی تنها یک پاسخ منفی به اصولگرایان می‌دهد، اما اصولگرایان دست‌بردار نیستند.

اصولگرایانی که بخشی از آنان می‌گویند این جریان سیاسی با تعدد کاندیدا مواجه شده و تنها حضور رییسی می‌تواند اختلافات‌شان را مرتفع سازد. آنان معتقدند چنانچه رییسی وارد میدان شود، همه گروه‌ها و احزاب اصولگرا تمام‌قد از او حمایت می‌کنند.

احمد کریمی‌اصفهانی از جمله اصولگرایان منتسب به طیف سنتی این جریان سیاسی دیروز درباره تاثیر کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی بر رفع اختلافات میان اصوگرایان به پایگاه خبری نامه‌نیوز گفته است: «۵۰ درصد وحدت، خود آقای رییسی است که اکثر گروه‌های اصولگرا درباره کاندیداتوری او رضایت دارند ولی ۵۰ درصد دیگر آن است که طرف مقابل آمادگی برای این کار را داشته باشد. بعضی مواقع یک شخصیت سیاسی تصمیمی برای ورود به عرصه ندارد، اما ما اصرار می‌کنیم تا به هدف‌مان برسیم.»

او درباره دیدگاه رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: «بحث‌های متعددی مطرح شده و تماس‌های مختلفی برقرار شده؛ ایشان با این بخش قضیه که بیایند و وحدت اصولگرایان را پیوند بزند، مشکلی ندارد، اما اینکه به عنوان مصداق کاندیداتوری بیایند تا [کاندیداتوری ایشان]ابزار وحدت شود، تاکنون چنین چیزی را پذیرا نبودند.»

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز به تازگی از کاندیداتوری رییسی دفاع کرده و گفته بود که چنانچه او حاضر شود در انتخابات شرکت کند، همه ما از او حمایت می‌کنیم و او را به هر کسی ترجیح می‌دهیم. همه این اصرار‌ها به رییسی در حالی صورت می‌گیردکه اوظاهرا تمایلی به کاندیداتوری ندارد. هرچند می‌توان گفت که بخش وسیعی از اصولگرایان همچنان برخواست خود پافشاری می‌کنند؛ چنان که در صورت صحت ادعای نماینده عضو جبهه پایداری رفسنجان، دست‌کم در مجلس شورای اسلامی، ۲۰۸ نفر از نمایندگان (بیش از دوسوم) رییسی را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری مطلوب می‌دانند؛ آن هم با وجود اینکه می‌دانند استعفا از قوه قضاییه و نام‌نویسی در انتخابات به هر حال دشواری‌هایی برای رییسی به همراه دارد. هرچند بعید نیست بخشی از این اصرار‌ها ناشی از خیال آسوده اصرارکنندگان به انکار رییسی باشد!

تاکنون رییسی در مقابل اصرار‌های اصولگرایان مقاومت کرده و با پاسخی منفی تکلیف خود را روشن کرده، اما واقعیت این است که هنوز معلوم نیست پس از این دقیقا چه اتفاقی رخ می‌دهد. شاید اصرار‌ها از مجلس خبرگان رهبری فراتر نرود و همین جا خاتمه پیدا کند و رییسی هم به کار خود در قوه قضاییه ادامه دهد، اما ممکن هم هست اصرار‌ها ادامه یابد و حتی چهره‌های شاخص‌تر نیز از رییسی بخواهند که با کناره‌گیری از قوه قضاییه، خود را برای حضور در جایگاه ریاست‌جمهوری آماده کند؛ آن هنگام است که شرایط تفاوت خواهد کرد و ممکن است رییسی ناگزیر از پذیرش اصرارها، وارد گود شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.xd0iw6dvvgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما