شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۲۹۴۹
plusresetminus
چندی پیش پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره وزارت بهداشت طی نامه‌ای از شرکت‌های خصوصی جهت تهیه واکسن کرونا کمک طلبید و صراحتا اعلام کرد توانایی خرید واکسن کرونا را از هر طریقی ندارد.
درخواست پزشک پرحاشیه از رئیس جمهور آینده
صبح‌شد: چندی پیش پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره وزارت بهداشت طی نامه‌ای از شرکت‌های خصوصی جهت تهیه واکسن کرونا کمک طلبید و صراحتا اعلام کرد توانایی خرید واکسن کرونا را از هر طریقی ندارد.

از همین نگرانی‌های بسیاری از جانب کارشناسان مطرح شده است. زیرا با توجه به عدم نظارت وزارت بهداشت در بازار‌های سیاه امکان ورود این واکسن‌ها به ناصرخسرو با قیمت‌های گزاف بسیار زیاد است. از سوی هم اکنون هم پای این واکسن‌ها به بازار آزاد با قیمت ۸۰ میلیون تومان باز شده است.

اما وزارت بهداشت بار‌ها تاکید کرده است که واکسن‌های موجود در بازار آزاد تقلبی و حتی آب مقطر است.

با این حال برخی دیگر بر این عقیده بودند اگر شرکت‌های خصوصی واکسن کرونا را تهیه و وارد کنند با مبلغ هنگفتی هم به مردم می‌فروشند این درحالی است که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این باره گفته: «سیاست وزارت بهداشت واکسیناسیون آحاد مردم به صورت رایگان است و واکسن‌های وارداتی شرکت‌های خصوصی نیز از آن‌ها خریداری خواهد شد.»

وی از هدف صدور این فراخوان بهره‌گیری از توان شرکت‌های خصوصی واجد شرایط به منظور تسریع و افزایش حجم واردات واکسن و به دنبال آن واکسیناسیون گسترده‌تر مردم اعلام کرد و در ادامه افزود: «بر این اساس شرکت‌های متقاضی همچنان می‌توانند واکسن کرونا را از منابعی که مورد تایید سازمان غذا و داروست به صورت فوریتی وارد کنند. واردات واکسن تنها برای تامین نیاز کشور طی دوسه ماه آینده و برای گروه‌های اولویت‌دار است و با تولید انبوه واکسن‌های داخلی، اصلی‌ترین منبع تامین، واکسن‌های بومی خواهند بود.»

اگر چه سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به تیتر واردات واکسن آزاد شد، گفته بود: «حداقل تاکنون ۳ فراخوان واردات واکسن کرونا صادر شده و هیچ تصمیم جدیدی در این مورد گرفته نشده» محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص آی‌سی‌یو می‌گوید: «در نامه‌های قبلی مستقیما به واردات اشاره نشده و وزارت بهداشت بخش خصوصی را به کار مشترک دعوت کرده بود، این اولین باری است که به واردات اشاره شده و در همین نامه هم مجددا جزییات شرح داده نشده است.»

هاشمیان درخصوص اینکه تاکید بر تهیه واکسن‌های کرونا با تایید سازمان جهانی بهداشت است، افزود: پیش از این با وجود اینکه واکسن اسپوتینک روسی هم دارای تاییدیه سازمان جهانی بهداشت نبود، اما وزارت بهداشت آن را وارد کرده و ما هم به عنوان کادر درمان مشکلی با واکسن روسی نداشتیم این در صورتی بود که جهانپور از ابتدای امر با واکسن روسی و چینی مخالف بود؛ بنابراین سخن‌های جهانپور از جانب ما حائز اهمیت نیست، زیرا او به صورت علمی و تخصصی صحبتی نمی‌کنند.

وی افزود: تاکنون سابقه نداشته که سازمان غذا و دارو سخنگو داشته باشد. همچنین از قدیم در وزارت بهداشت تنها یک سخنگو وجود داشت و این اولین بار است که سازمان غذا و دارو سخنگو دارد. زیرا در وزارت بهداشت چارت شغلی به عنوان سخنگوی سازمان غذا و دارو وجود ندارد. به همین خاطر مشخص نیست جهانپور از جانب چه کسی نظر می‌دهد.

این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو در ادامه گفتگو از دولت بعدی خواست در اولین اقدام به تخلفات تیم کنونی وزارت بهداشت رسیدگی کند و گفت: به عقیده من حتما باید تیم کمیته بررسی تخلفات وزارت بهداشت فعلی تشکیل شود، زیرا نقد‌های بسیاری بر عملکرد وزارت بهداشت درخصوص قرنطینه، واکسیناسیون و درمان کرونا وجود دارد. چه بسا در این یکساله معترضین بر عملکرد وزارت بهداشت هیچگاه مجال اظهارنظر پیدا نکردند. بر همین اساس ما امیدواریم در دولت بعدی جزییات بودجه‌های خرج شده وزارت بهداشت در پاندمی کرونا بررسی و اعلام شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.jd0iw6d11giaw.html
منبع : جهان صنعت
آیا واکسن ایرانی دپو شده است؟

آیا واکسن ایرانی دپو شده است؟

پنجشنبه ۱۴ اسفند - ۱۶:۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما