چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۳۰۷۳
plusresetminus
ایجاد رعب و وحشت در جامعه جرم است و اگر کسی با استفاده از سلاح اقدام به این فعل کند محارب شناخته می‌شود.
با اسلحه ترس ایجاد کنید اعدام می‌شوید
صبح‌شد: صفحات حوادث جراید کشور این روز‌ها بیش از قبل بوی باروت و خون به خود گرفته و عملا نمایش‌دهنده وقوع رویداد‌هایی خشن با استفاده از سلاح گرم شده است.

در آخرین اخبار منتشرشده در این حوزه، ۲ روز پیش فردی در کرمانشاه در یک جنایت خانوادگی با استفاده از سلاح گرم ۸ تن از اعضای خانواده خود را به رگبار بست و در نهایت در درگیری با پلیس به زندگی نافرجام خود پایان داد.

در نمونه مشابهی دیگر که این بار در اهواز به وقوع پیوست، داماد ۵۰ ساله با به‌کارگیری سلاح گرم ۴ تن از اعضای خانواده‌اش را قتل‌عام کرد و حمامی از خون به راه انداخت. همچنین ۲ محیط‌بان در زنجان طی ۲ روز گذشته در یک عملیات تعقیب و گریز توسط افراد ناشناس توسط سلاح گرم به قتل رسیدند.

این موارد حکایت از آن دارد که قوانین مربوط به منع خرید و فروش، نگهداری و استفاده از سلاح گرم بدرستی به اجرا در نمی‌آید و هم‌اکنون برخی افراد در سایه این بی‌توجهی اقدام به تجارت مرگ می‌کنند.

در همین رابطه نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به این سوال که آیا قانون منع استفاده از سلاح گرم دارای نقص است یا خیر، گفت: ما در کشور در هیچ زمینه‌ای کمبود قانون نداریم بلکه در بسیاری از موارد تراکم قانون وجود داشته و می‌بایست پالایش‌های لازم برای آن‌ها صورت گیرد. در زمینه منع به‌کارگیری سلاح نیز همین موضوع جریان دارد و عملا در این بخش ما نقص قانون نداریم.

وی ادامه داد: در زمینه سلاح، قوانین سه‌گانه منع نگهداری سلاح، منع حمل سلاح و منع به‌کارگیری سلاح وجود دارد و بر اساس این قوانین افراد مجاز به نگهداری، حمل و استفاده از سلاح نیستند مگر آن دسته از افرادی که جزو نیرو‌های نظامی و امنیتی محسوب می‌شوند یا شکارچیانی که برای سلاح شکاری خود مجوز دریافت کرده‌اند.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی مقابله با نگهداری سلاح، گفت: نگهداری سلاح جزو جرائم نامشهود است لذا در ابتدا نیروی انتظامی نمی‌تواند مستقیما به موضوع ورد کند بلکه باید از طریق دادسرا و از سوی مقام تعقیب‌کننده که دادستان است پرونده به جریان بیفتد و به نیروی انتظامی به عنوان ضابط عام یا برای ضابطان خاص که نیرو‌های امنیتی هستند، پرونده ارسال و ضبط و کشف سلاح صورت گیرد.

وی ادامه داد: قانون‌گذار در بخشی از قانون آورده است اگر فردی در مرئی و منظر عمومی یا در فضای مجازی با استفاده از سلاح گرم اقدام به رفتاری کند که زمینه‌ساز ایجاد رعب و وحشت شود و عملا رفتاری گانگستری از خود بروز دهد، باید این فرد سریعا شناسایی و مورد برخورد قرار گیرد. در این زمینه مقام قضایی تعقیب‌کننده باید موضوع را به جد در دستور کار قرار دهد و در برابر ۲ جرم حمل سلاح و دیگری استفاده از آن واکنش نشان دهد.
 
* محاربه؛ جرم استفاده‌کنندگان سلاح گرم

احمدی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی استفاده از سلاح گرم اخافه به حساب می‌آید، گفت: ایجاد رعب و وحشت در جامعه جرم است و اگر کسی با استفاده از سلاح اقدام به این فعل کند محارب شناخته می‌شود، حتی اگر کسی را به قتل نرساند.

وی با تاکید بر اینکه حتی برای استفاده پلیس از سلاح قوانینی خاص وضع شده است، گفت: استفاده پلیس از سلاح دارای شرایط و ضوابط خاص خود است. ما در این زمینه قانون نحوه به‌کارگیری سلاح را داریم و پلیس نمی‌تواند بدون دستور ایست شلیک کرده و در مرحله دوم نمی‌تواند از زانو به بالا شلیک کند، لذا این موضوع نشان‌دهنده میزان حساسیت قانون در نوع استفاده از سلاح در کشور است و حتی ضابطان قانونی نیز در این زمینه محدودیت‌های خاص خود را دارند.
 
* با نقض قانون برخورد شود

احمدی توجه به اجرای درست قانون را یکی از مؤلفه‌های مهم در پیشگیری از وقوع جرم می‌داند. وی گفت: ما در اجرای قانون بویژه قوانینی که مربوط به امنیت مردم است باید جدی برخورد کنیم، در غیر این صورت قانون‌شکنی به یک موضوع جاری در جامعه مبدل می‌شود. وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: باید قوانینی به تصویب برسد که قابلیت اجرا داشته باشد. وقتی قانونی می‌گذاریم که قابلیت اجرا ندارد، عملا افراد را به نقض قانون عادت می‌دهیم. درباره سلاح اگر سختگیری نداشته باشیم اخبار وحشتناکی در زمینه استفاده از آن به گوش خواهد رسید، چرا که سلاح امنیت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: ما براحتی می‌توانیم به سرچشمه تهیه سلاح دست پیدا کنیم. در برخی از مناطق سلاح به سادگی در دسترس است لذا از طریق قانون و به‌کارگیری درست ضابطان قضایی می‌توان این مناطق را پوشش داد و سطح میزان دسترسی به سلاح را کم کرد.
 
* خرید و فروش سلاح در فضای مجازی

فضای مجازی هم‌اکنون یکی از بستر‌های مناسب برای خرید و فروش سلاح به حساب می‌آید تا یک بار دیگر عدم نظارت درست بر این فضا زمینه‌ساز ایجاد حوادثی تلخ در کشور شود.

در همین زمینه معصومه پاشایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «وطن‌امروز» گفت: هم‌اکنون ولنگاری فضای مجازی باعث شده بخشی از خرید و فروش‌های سلاح در این فضا صورت گیرد و این به آن دلیل است که ما نمی‌خواهیم در فضای مجازی یک ساختار منسجم داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر اساس مر قانون در ایران حمل سلاح گرم منع دارد و این قانون به حد کافی بازدارنده است، اما گاهی ما در فضای مجازی می‌بینیم که نقض قانون صورت می‌گیرد؛ این یکی از آیتم‌هایی است که حتما باید به آن ورود کرد و مانع از ایجاد وحشت برای خانواده‌ها شد. پاشایی با اشاره به سوابق خود در قوه قضائیه و پزشکی قانونی، خاطرنشان کرد: ما به عینه در موارد متعدد منجر به قتل توسط سلاح گرم، دیده‌ایم افراد به آسانی سلاح به دست آورده و در نهایت مرتکب قتل شدند. سهل‌الوصول بودن تهیه سلاح یک هشدار جدی است و برای مقابله با آن می‌بایست قوانین به صورت کامل اجرا شود؛ در این زمینه نیاز است تا حمایت‌های لازم از پلیس و دیگر ضابطان قضایی صورت گیرد. وی در پایان با بیان اینکه از نظر قانون، تهدید به مرگ نصف مرگ است و جرم به حساب می‌آید، گفت: مردم می‌بایست از بروز رفتار‌های هیجانی در زمان عصبانیت بشدت خودداری کنند و خود را از تبعات قانونی بعد از آن حفظ کنند.
 
* شبکه‌های تبهکاری پشت پرده قاچاق سلاح

استفاده از سلاح گرم در منازعات در حالی به یک چالش جدی مبدل شد که حتی شهردار سابق تهران در درگیری با میترا استاد، همسر خود از سلاح کمری استفاده کرد و پایش به یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های قتل در دهه گذشته باز شد.

یقینا ورود سلاح به کشور توسط شبکه‌های تبهکاری در حال صورت گرفتن است، اما سهل‌الوصول بودن آن باعث شده تا برخی از افراد که از ظرفیت پایین‌تری در مواجهه با مشکلات برخوردارند، از سلاح برای رفع مشکلات خود استفاده کنند لذا ضروری است در بحث مقابله با استفاده از سلاح گرم اقدامات کارشناسانه، انتظامی و امنیتی در دستور کار قرار گرفته و زمینه برای حذف بستر‌های این ابزار مرگ‌آفرین فراهم شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.f8xbjh87x9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما