پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۳۰۷۶
plusresetminus
طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، حدود یک‌دهم جمعیت جهان از گرسنگی رنج برده‌اند. آوارگان جنگ‌ها، پناه‌جویان ناراضی از وضعیت، کودکان محروم مناطق روستایی و حاشیه‌نشین‌ها شامل این جمعیت گرسنه می‌شوند.
واکسن‌هایی که خریده نشد
صبح‌شد: طبق گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، حدود یک‌دهم جمعیت جهان از گرسنگی رنج برده‌اند. آوارگان جنگ‌ها، پناه‌جویان ناراضی از وضعیت، کودکان محروم مناطق روستایی و حاشیه‌نشین‌ها شامل این جمعیت گرسنه می‌شوند.

۲۸ درصد از جمعیت ایران را کودکان تشکیل می‌دهند. در سپتامبر سال ۲۰۰۰، ۱۸۹ کشور پذیرفتند که تا ۲۰۱۵ اهداف توسعه هزاره را تأمین کنند. د‌رحالی‌که آمار سال ۲۰۱۹ سازمان ملل می‌گوید یک‌دهم جمعیت جهان گرسنه‌اند. سال گذشته با همه‌گیری بیماری کرونا، بر این مشکلات افزوده شد.

طوری که ماهانه ۱۰ هزار کودک به علت گرسنگی ناشی از همه‌گیری کرونا جان می‌دهند. در سال ۱۹۴۸، نخستین‌بار سنگ بنای سازمان جهانی بهداشت در ژنو نهاده شد تا کشور‌ها با اتحاد و هماهنگی، دستیابی مردم به سلامت و بهداشت را ممکن کنند. از زمان تأسیس این سازمان تاکنون، جهان شاهد واکسیناسیون کودکان، مبارزه با بیماری‌های عفونی و واگیر و کم‌شدن مرگ‌ومیر کودکان بوده، اما تا رسیدن به اهداف سال ۲۰۱۵ راه زیادی باقی است.

دسترسی به امکانات بهداشتی برای همه فراهم نیست. در کشور ما، بیمه‌های تکمیلی را با سابقه کار و پرداخت ماهانه حق بیمه می‌توان داشت که متأسفانه برای افراد کم‌درآمد و دارای شغل‌های فصلی میسر نیست.

از وقتی بحران کرونا دنیا را فرا‌گرفته است، سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد تلاش کردند آسیب‌های ناشی از کرونا را بکاهند.

محققان با پیدا‌کردن واکسن کرونا بارقه امیدی در دل مردم به وجود آوردند، اما در تولید انبوه این واکسن این‌بار هم کشور‌های غنی و دارای مدیریت صحیح توانستند درصد بیشتری از مردمشان را بر علیه بیماری کرونا واکسینه کنند، اما کلاه کشور‌های کم‌توان و فقیر همچنان پس معرکه ماند. ایران با توجه به توانایی مالی در زمره کشور‌های فقیر قرار نمی‌گیرد، اما به دلیل پراکندگی آرای تصمیم‌گیران و ناهماهنگی مدیریت، تنها کمتر از یک درصد از مردم ما واکسن دریافت کرده‌اند.

اختصاص بودجه کافی برای تولید یا خرید واکسن می‌تواند چشم‌انداز سالی بدون کرونا تا سال ۱۴۰۱ باشد. دسترسی تمام کودکان به بهداشت و درمان و بیمه همگانی سطح سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد.

فقر و گرسنگی کودکان، از عوامل مهمی است که سبب ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و روحی در آن‌ها می‌شود. از این‌رو پیشگیری و مبارزه جدی با عوامل و شرایط بیماری‌زا قطع چرخه سوء‌تغذیه، گرسنگی و بیماری‌ها را سبب می‌شود. شعار امسال سازمان بهداشت جهانی همکاری همه کشور‌ها برای سلامتی است. همگام با سایر کشور‌ها و با اختصاص بودجه کافی، محققان کشور را در تولید واکسن و به‌انبوه‌رساندن آن حمایت کنیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.qnxt23nv-ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما