دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب : ۳۱۱۲
plusresetminus
در پی جهش تعداد قربانیان و بی‌توجهی به محدودیت‌ها ،وزیر بهداشت از روند تغییر وضعیت قرمز کرونایی به سیاه خبر داد.
اختلاف عجیب در تخلفات کرونایی
صبح‌شد: جهش یک‌باره آمار قربانیان کرونا به ۲۵۸ نفر، مجدد فریاد‌های وزیر بهداشت را بلند کرد که روز‌های آینده وضعیت کشور از رنگ قرمز به سیاه تغییر وضعیت می‌دهد.

نمکی وزیر بهداشت که در روز‌های اخیر از بی‌توجهی دولت به هشدارهایش انتقاد کرده است، دیروز گفت: به دلایل مختلف عرایض ما موردتوجه قرار نگرفت. کالبدشکافی این بی‌توجهی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند و دردی را در این روز‌های سخت درمان نمی‌کند. آن‌چه امروز در زمینه بیماران بستری می‌بینیم، ناشی از صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ و... در شب عید است و بعد از آن دورهمی‌ها و شروع آثار سفر‌ها و جابه‌جایی است و هنوز هفته آینده منتظر یک خیز سنگین‌تر از موارد بستری در کشور هستیم.


 وی تصریح کرد: برآورد ما این است که هفته جاری و آتی این نقشه قرمزتر می‌شود و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت.

وی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌ها گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به ۵۸ درصد رسیده است که این موضوع ارتباط مستقیم با تعداد ابتلا، بستری و مرگ و میر دارد. هرچقدر که اجرای پروتکل‌ها و اعمال آن‌ها کمتر می‌شود، میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر بالا می‌رود.

وضعیت پایتخت؛ ترسناک‌تر

در شرایط افسارگسیختگی کرونا در این روزها، طبق آن‌چه مسئول کرونا در تهران می‌گوید، ظاهرا اوضاع پایتخت ترسناک به نظر می‎رسد.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران، دیروز از فوت یک شهروند تهرانی در هر ۱۶ دقیقه طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: وضعیت اعمال محدودیت‌ها مطلقا رضایت‎بخش نیست و ما نیازمند تعطیلی کامل به معنای دقیق هستیم تا بتوانیم شرایط بیماری را کنترل کنیم.

طبق گفته همراه با تاکید وی برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه‌حل لاک‌دان و تعطیلی کامل است.

زالی دیروز گفت: از ۲۵۸ فوتی کشور ۷۰ نفر مربوط به تهران بودند که اگر همین روند ادامه یابد، همچنان مرگ و میر در تهران رو به افزایش خواهد بود.

 بی‌توجهی‌ها به محدودیت‌ها

از روز شنبه گذشته که دور جدید محدودیت‌های ویژه مشاغل آغاز شده، مشاهدات و گزارش‌ها از سراسر کشور حاکی از نوعی کم‌توجهی به اجرای ضوابط ستاد ملی است.

وزیر بهداشت دیروز پس از کلی گلایه و البته روایت فاجعه کرونایی کنونی، ضمن درخواست کمک از همگان، از همه افراد اهل دل و کسانی که نزد خدا قرب و عزت دارند، تقاضا کرد که برای عبور از این موج سهمگین دعا کنند.
 
 
 جریمه متخلفان، وظیفه وزارت بهداشت نیست

 پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور می‌گوید مردم شکایت‌ها درباره فعالیت غیرمجاز اصناف در شهر‌های قرمز و نارنجی را به شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت اعلام کنند؛ وزارت بهداشت هم می‌گوید مردم برای شکایت با شماره ۱۲۴ وزارت صمت تماس بگیرند! فرض را بر این می‌گذاریم که هر دو شماره قابل استفاده است.

با ۱۹۰ تماس می‌گیریم، اما اپراتور، همان حرف را تکرار می‌کند: «با سامانه ۱۲۴ تماس حاصل نمایید».

این گزینه را هم امتحان می‌کنیم، اما هیچ اپراتوری در سامانه ۱۲۴ پاسخگو نیست و در نهایت از تماس‌گیرنده درخواست می‌شود پیام خود را بگذارد و در آخر کلید ستاره را بزند! یاد گفت‌وگویمان با «حسین قاسمی» دبیر کمیته انتظامی ستادملی مقابله با کرونا می‌افتم که گفته بود: «نظارت اصلی بر عهده مردم است».

اما وقتی سامانه‌های دریافت گزارش‌های مردمی هم لنگ می‌زند، شاید بهتر باشد قید نظارت‌ها را هم بزنیم! سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با خراسان درباره چرایی این اتفاق توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: «وزارت بهداشت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کند و وظیفه پلمب یا جریمه بر عهده این وزارتخانه نیست و موارد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دستگاه‌های مربوط اعلام می‌شود».

دکتر «سیما سادات لاری» تصریح کرد: «ممنوعیت فعالیت مشاغل باید توسط اصناف و اتحادیه‌ها به فعالان صنفی اعلام شود و شاغلان نیز فعالیت خود را متوقف کنند».

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «همه می‌دانیم که فعالان اقتصادی و اصناف با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند، اما تعطیلی مشاغل در شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد به دلیل کنترل تردد‌ها و جلوگیری از تجمع در پاساژ‌ها یا مراکز خرید انجام می‌شود». لاری ادامه داد: «هم اکنون با توجه به افزایش موارد بستری و فوتی کرونا در کشور، از تمام مردم و اصناف می‌خواهیم که نهایت همکاری را برای کنترل شرایط بیماری و جلوگیری از ابتلای بیشتر انجام دهند». این شیوه مدیریت و نظارت، در کشور ما خیلی هم عجیب نیست و نمونه‌هایش را بسیار دیده‌ایم. ثمره‌اش هم همین اوضاع سیاه کرونایی کشور است که در حال غرق‌شدن در آن هستیم و همچنان مسئولیت‌ها بین این وزارتخانه و آن وزارتخانه پاسکاری می‌شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.zapct1azrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما