دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۳۱۲۲
plusresetminus
چیزی تا رسیدن ماه رمضان باقی نمانده، روز‌هایی که در کنار حال و هوای خاصی که دارند، مدت‌هاست سحر و افطارهایش با یک تدارک ویژه گره خورده‌اند.
معرفی برنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان
صبح‌شد: چیزی تا رسیدن ماه رمضان باقی نمانده، روز‌هایی که در کنار حال و هوای خاصی که دارند، مدت‌هاست سحر و افطارهایش با یک تدارک ویژه گره خورده‌اند. تلویزیون و رادیو، دو رسانه‌ای هستند که هرسال همزمان با این روزها، در سحر و افطار با ویژه‌برنامه‌هایی که دارند، با روزه‌داران همراهی می‌کنند.

قالب و فضای کلی هرکدام از این برنامه‌ها دیگر جا افتاده و تا حدی برای مخاطبان آن مشخص است، اما جزئیات این ماجرا از مواردی است که هر سال با تغییرات زیادی در شیوه اجرا، مهمانان، قصه و موضوعی که دنبال می‌کنند، همراه است.

اتفاقی که این بار هم در اغلب برنامه‌هایی که از صدا و سیما قرار است روی آنتن بروند، رخ داده است. اما در کنار شبکه‌هایی که همه مخاطبان می‌توانند ببینند و بشنوندشان، شبکه‌های استانی هم تدارک ویژه‌ای دیده‌اند، مجموعه برنامه‌هایی که در ادامه این گزارش به آن‌ها به صورت کلی اشاره کرده‌ایم. بعد از این گزارش و شرح برنامه‌های افطار و سحر، در گزارش بعدی هم قرار است سراغ سریال‌هایی برویم که از بعد افطار میزبان نگاه مخاطبان می‌شوند و در آن از جزئیات و قصه آن‌ها می‌گوییم.

طراحی پویش «مردم ماه»

جواد شیخ‌اکبری، دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم روز گذشته به تبیین برنامه‌های معارفی سیما پرداخت و همچنین بیان کرد که تلویزیون پخش برنامه‌های معارفی را در ساعات مختلف شبانه‌روز در نظر دارد تا باز هم بتواند این خلأ را پر کرده و با ارتباط مستقیم از اماکن متبرک و پخش سخنرانی‌ها، ترتیل‌خوانی، دعا و مناجات؛ فضای معنوی‌ای برای مردم ایجاد کند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

در این نشست شیخ‌اکبری، عنون کرد: «امسال نیز مانند سال گذشته و به خاطر محدودیت‌ها، ماه رمضان متفاوتی را در پیش داریم. از این رو مردم برای این‌که بتوانند استفاده معنوی بیشتری در این ماه مبارک ببرند، برنامه‌های معارفی شبکه‌های سیما را دنبال خواهند کرد. مردم با فضای سخت اقتصادی مواجه هستند و به همین دلیل ماه رمضان فرصت مناسبی برای این موضوع است که در بحث مواسات و همدلی شرکت کنند. از طرفی مناسبت مهمی، چون انتخابات را هم پیش رو داریم که به همین دلیل ملاحظه‌های جدی در تبیین راهبرد‌ها مدنظر قرار داده‌ایم.»

وی در ادامه هم به مسوولیت سنگین رسانه ملی اشاره کرد و افزود: «رسانه ملی مانند سال گذشته در تلاش است تا این خلأ را از طریق برنامه‌های معارفی که برای این ماه در نظر گرفته، جبران کند. یکی از ویژگی‌های مهم برنامه‌های امسال تلویزیون، پویش‌های اجتماعی و تشویق مردم به کار خیر به صورت جدی است که در دستور کار قرار داده شده است. مهم‌ترین آن‌ها بحث تواصی به‌حق و تواصی به صبر است که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم بوده است.»

دبیر شورای معارف و مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ضرورت آرام‌بخشی و انس با قرآن، بحث نشاط در ماه رمضان را جدی اشاره کرد و افزود: «توجه به رزمایش کمک مؤمنانه، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و شعار «نشاط معنوی، مواسات و همدلی» را برای این ماه در نظر گرفته، همچنین پویش «مردم ماه» طراحی شده تا مردم تشویق به کار خیر شوند و ما نیز بتوانیم فعالان این حوزه را به جامعه معرفی کنیم.»



ترتیل‌خوانی در شبکه‌های سیما

وی همچنین توضیح داد: یکی از کار‌های متفاوت امسال این است که ۳۰ آیه با همان موضوعات محوری که بیان شد، انتخاب شده که هر روز تبلیغ رسانه‌ای خواهد شد. از طرفی سه حوزه مهم در سیما بر این اساس است: ترتیل و جزء‌خوانی، دعا و مناجات‌خوانی و سخنرانی مذهبی. شبکه‌های سیما به صورت شبانه‌روزی در کنداکتور خود برنامه‌های معارفی دارند تا مخاطبان بتوانند براساس سلیقه و گرایش خود و زمانی که در اختیار دارند، بیننده برنامه‌های معارفی رسانه ملی باشند. برنامه‌های ترتیل‌خوانی بعد از اذان صبح و ارتباط با حرم رضوی از شبکه‌های یک و قرآن آغاز می‌شود و تا افطار هم شبکه‌های دیگر ترتیل‌خوانی دارند که به این ترتیب است:

 از ۱۰ و ۱۵ دقیقه تا ۱۱ و ۱۵ دقیقه ارتباط مستقیم با حرم رضوی

 ۱۱ تا ۱۲،

۱۲ تا ۱۳

 از نیمه شب تا ۱ بامداد

 از ۱ بامداد تا ۳


دعا و مناجات‌خوانی

براساس نظرسنجی سازمان صداوسیما، مخاطبان بخش دعا و مناجات در سال گذشته ۳۳ درصد بوده که به اندازه کار‌های نمایشی دیده شده است؛ بنابراین تلویزیون امسال نیز برنامه‌های ویژه‌ای در این زمینه دارد که بر این اساس است:

 از ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب از حرم حضرت معصومه (س) با مداحی حاج مهدی سلحشور

 مداحی محمود کریمی از حرم رضوی

 مداحی میثم مطیعی ساعت یک بامداد

 مداحی سعید حدادیان از حرم حضرت عبدالعظیم

 ساعت ۲۲ از کربلای معلی، نیمه‌شب مداحی حاج مهدی سماواتی و ۲ بامداد مداحی محمد طاری در امامزاده صالح (ع)
سخنرانی‌ها:
برنامه‌ریزی شبکه‌های سیما به گونه‌ای است که مردم بتوانند به صورت شبانه‌روز از سخنرانی‌های مذهبی استفاده کنند. از جمله سخنرانی حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان، حجت‌الاسلام پناهیان و دکتر رفیعی و...



سحر: ویژه‌برنامه سحر با عنوان «ماه خدا» با اجرای حسن سلطانی پخش خواهد شد. برنامه «آفتاب شرقی» هم به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت و میان‌برنامه‌های احکام نیز پخش خواهد شد. در برنامه «درس‌هایی از قرآن»، مناجات‌خوانی‌هایی از قم و کربلای معلی پخش
خواهد شد.

افطار: برنامه «دعوت» با اجرای حجت‌الاسلام برمایی که به لحاظ محتوایی ویژه‌تر از سال گذشته خواهد بود.

 سحر: برنامه سحرگاهی این شبکه با عنوان «دست در دست» و با پویش «مردم‌ماه» از کربلای معلی پخش خواهد شد. سخنرانی‌ها هر روز پس از اذان ظهر و مناجات‌خوانی از ساعت یک بامداد از مشهد مقدس پخش می‌شود.

افطار: «آدم‌های خوب شهر» عنوان برنامه ویژه افطار این شبکه است که با اجرای کاظم احمدزاده روی آنتن خواهد رفت.

سحر: برنامه «ماه من» با اجرای نجم‌الدین شریعتی و با حضور کارشناسان پخش خواهد شد. برنامه «سمت خدا» هم به صورت زنده پخش خواهد شد. مناجات‌خوانی و سخنرانی‌ها نیز در طول روز پخش
خواهد شد.

سحر: برنامه «خلوتگاه عارفان» عنوان برنامه سحرگاهی این شبکه است که پیش از اذان پخش خواهد شد و امسال «جشن رمضان» نیز متفاوت‌تر از قبل و با هدف کمک مومنانه پخش خواهد شد.

افطار: برنامه «عقیق» پیش از افطار روی آنتن خواهد رفت.

این شبکه ویژه‌برنامه افطار به نام «رفیق» را برای مخاطبان نوجوان آماده پخش دارد که در آن با نخبگان علمی گفتگو خواهد شد.

برنامه سحرگاهی این شبکه با حضور حجت‌الاسلام پناهیان و با موضوع محوریت پخش خواهد شد و برنامه «چشمه» ویژه افطار با موضوع مسجدمحوری روی آنتن خواهد رفت.

امسال دو مستند ویژه ایام ماه مبارک رمضان تولید شده است. از جمله مستند «نور» که در ۱۲ قسمت تولید شده و مستند «یک چکه ماه».
این شبکه ویژه‌برنامه‌های بیشتری دارد.

از جمله برنامه سحرگاهی «مهمان خدا» که به صورت زنده از حرم رضوی پخش خواهد شد. همچنین ارتباط‌های زنده با حرم‌های مطهر در طول شبانه‌روز خواهد داشت.

ویژه‌برنامه افطار این شبکه با عنوان «ضیافت» به بررسی زندگی علما می‌پردازد که امسال ویژه‌تر از گذشته پخش خواهد شد.

در حوزه تلاوت هم «با مفاخر» عنوان برنامه‌ای است که تلاوت‌های اساتید بزرگ قرآنی در آن پخش خواهد شد. همچنین سخنرانی بزرگانی که مرحوم شده‌اند مثل آیت‌ا... مجتبی تهرانی و مجتهدی تهرانی پخش خواهد شد.

در بین شبکه‌های مختلف امسال شبکه چهار هم دوباره تدارک ویژه‌ای دیده است که روابط عمومی آن طی خبری جزییات این برنامه‌ها را به شرح زیر اعلام کرد.

سحر: برنامه «سحوری» سحرگاه ماه رمضان با اجرای استاد ساعد باقری پخش خواهد شد. در این ویژه‌برنامه مروری خواهیم داشت بر فراز‌هایی از نهج‌البلاغه و صحیفه مبارکه سجادیه و دعای ابوحمزه ثمالی که ذهن و روح انسان را در ارتباط با خویشتن و خدا مصفا خواهد کرد و همچنین با نگاه به متون کهن، برای استفاده از بیش از پیش از برکات ماه مبارک رمضان آماده خواهیم شد. از دیگر آیتم‌های برنامه می‌توان به گفتگو با خدا، با صدای استاد ساعد باقری، مناجات، یادواره شهدا، گفتگو با انسان‌های قوی و... اشاره کرد. سحوری در سحر‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت ۴ بامداد پخش می‌شود. همچنین برنامه «سوره» نیز یک برنامه شبانگاهی است که در این ایام پخش خواهد شد.

رویکرد فصل جدید سوره اختصاص دارد به: قرآن‌شناسی جریان‌ها، چهره‌ها و اندیشمندان که از جمله نقاط تمرکز این فصل از برنامه تلویزیونی سوره است. در بخش‌های دیگری از برنامه نیز چند مساله مهم و مورد بحث در جامعه همچون مساله تغییر، عدالت، اکثریت و اقلیت، ملیت، مالکیت، نابرابری و.. از دیدگاه قرآن با حضور صاحب‌نظران بررسی شده است.

برنامه «سوره» به تهیه‌کنندگی مرتضی روحانی و اجرای مسعود دیانی کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار است که هر شب ساعت ۲۲ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود. این برنامه از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۲ پخش و ساعت ۱۴ بازپخش می‌شود.


برنامه راز آسمان یک مجموعه ۳۰ قسمتی۲۰ دقیقه‌ای، با نگاه قرآنی به آسمان و کهکشان‌هاست که توسط چند دانشمند جوان که از اساتید دانشگاه شریف، تهران، خواجه نصیر، برکلی، کمبریج و. می‌باشند، اجرا می‌شود.

این برنامه با نمایش سه‌بعدی از موضوعات مختلف کیهان، مکانیک کوانتوم، هوش مصنوعی، فیزیولوژی، سرطان، معماری، موسیقی از نگاه سیستماتیک به موضوعات و تفاوت نگاه دانشمندان نجوم می‌پردازد.

هر برنامه با یک آیه از قرآن کریم که توسط مجری اصلی برنامه آقای دکتر پیمان شریعت‌پناهی مطرح شده و با همین محور، برنامه تا انتها پیش خواهد رفت.

اساتید حاضر در برنامه عبارتند از: آقایان دکتر پیمان شریعت پناهی، دکتر ابوالحسنی، دکتر تقی‌زاده، دکتر رکنی، دکتر مجیدزاده، دکتر مجید انصاری، دکتر جواد شمسی و «راز آسمان» به تهیه‌کنندگی مجید شوندی، کاری از گروه دانش شبکه چهار سیماست که هرشب ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود و ساعت ۱۵ روز بعد بازپخش می‌شود.


افطار: سری جدید برنامه «زندگی پس از زندگی» با نگاه متفاوت و با اجرای عباس موزون هر روز ساعت ۱۸روی آنتن خواهد رفت. زندگی پس از زندگی روایت افرادی که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند و عالم برزخ را درک کردند و بازگشتند. در این برنامه با سفر به نقاط مختلف ایران و جهان، مخاطبان برنامه مهمان روایت‌های شگفت‌انگیز تجربه‌گران مرگ تقریبی از عالم غیب می‌شوند.

این برنامه در ۳۳ قسمت ۹۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی و اجرای عباس موزون، در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می‌شود.

 «حدیث سرو»، داستان اصحاب معرفت

حدیث سرو به کارگردانی جواد توانا، زندگینامه و سیره فردی و علمی بزرگان و علما را روایت می‌کند و هرشب از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۱ پخش می‌شود.

مستند‌های زندگی نامه آیت‌ا... حاج‌رحیم ارباب و آیت‌ا... میلانی برای پخش در این ایام، آماده شده است.

کارشناسان: دکتر غلامحسین دینانی، آیت‌ا... هادی نجفی، حجت‌الاسلام باقری، دکتر علی کرباسی‌زاده، دکتر محمدحسین ریاحی، دکتر محمدباقر کتابی، دکتر محمدحسین ریاحی، ابوالقاسم حکیم‌باشی، آیت‌ا... اسدا... جوادی و... در این برنامه حضور دارند.


همراه با صدا

شبکه‌های رادیویی هم برای این روز‌ها تدارک گسترده‌ای درخصوص تولید و پخش برنامه‌های رمضانی انجام داده‌اند که در لحظات معنوی ماه ضیافت الهی همراه روزه‌داران خواهند بود. در همین راستا شبکه‌های مختلف با تولید برنامه‌های پر محتوای سهم خودشان را در راستای افزایش فضای معنوی رسانه‌ای ایفا می‌کنند. به نحوی که بیش از ۵۳۰۰ برنامه با ۲۳۰ عنوان به مدت ۱۸ هزار دقیقه ماحصل برنامه‌های معاونت صدا در این ایام نورانی است.

بر این اساس خلاصه‌ای از مهم‌ترین موضوعات و عناوینی که در این برنامه‌ها به صورت شبانه‌روزی مطرح می‌شود، از این قرار است: ارتقای ارزش‌های دینی، بیان آداب و آموزه‌های دعا، آداب سحرخیزی و مناجات اخلاق اسلامی و کمک به همنوع، تفسیر و شرح مختصر آیات قرآن، به درگاه پروردگار، مراسم، آیین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان، تغذیه و سلامت روزه‌دار، آشنایی با شخصیت‌های بزرگ صدر اسلام در قالب کتاب گویا، دعا و نیایش، پخش قرآن و سخنرانی‌های مذهبی، آشنایی با آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در اقوام ایران، ترویج فرهنگ مهربانی و همدلی در جامعه، آداب و رسوم کشور‌های اسلامی در ماه مبارک رمضان، اخلاق فردی و اجتماعی در ماه مبارک رمضان، آموزه‌های نهج‌البلاغه، پاسخ به شبهات و سوالات جوانان درخصوص روزه و ماه مبارک رمضان، آشنایی با مفاهیم سلامت معنوی، ایجاد و تقویت رفتار‌های مثبت با توجه به ماه غفران الهی، آشنایی با آثار مثبت روزه‌داری در ابعاد جسمی و روانی، توجهات تغذیه‌ای برای پیشگیری از مشکلات گوارشی در ماه رمضان، کودکان و پرسش از والدین درباره روزه و روزه‌داری، گفتگو با خیرین و محسنین. الگوپذیری جوانان از حسن خلق امام حسن (ع)، فضایل و کرامات حضرت علی (ع)، نگاهی به حکومت علوی، فرصت‌های رمضان در خانه و خانواده، آداب سحرخیزی و مناجات، ایجاد آمادگی معنوی در مخاطبان روزه‌دار برای عبادت و راز و نیاز، تکریم ایتام و... در ادامه برخی از این برنامه‌ها را با هم مرور کرده‌ایم:

رادیو سلامت: شبکه رادیویی سلامت با برنامه «بارانی‌ترین ماه» و در قالب مجله رادیویی از ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه به صورت زنده و با موضوع آشنایی با مفاهیم سلامت معنوی، ایجاد و تقویت رفتار‌های مثبت باتوجه به ماه غفران الهی و آشنایی با آثار مثبت روزه‌داری در ابعاد جسمی و روانی مخاطبان را همراهی می‌کند. همچنین برنامه «ماه ماه» مجله رادیویی است که ساعت ۱۸ و به صورت زنده پخش می‌شود. ایجاد فضایی معنوی همراه با آموزش رفتار‌های درست دینی با آیتم‌های نمایش، سی سنگر (گزارش از بیمارستان‌ها)، مرز باریک (تلنگر) حق‌الناس، پاسخگویی به سوالات شرعی و ... به سمع مومنان روزه‌دار می‌رسد.

رادیو اقتصاد: شبکه رادیویی اقتصاد با مجله رادیویی ویژه ماه مبارک رمضان به نام «خوان آسمانی»، بنا دارد ختم اقتصادی قرآن با محوریت موضوعات اقتصاد اسلامی و اخلاقی در قرآن را برای مخاطبان روزه‌دار بررسی کند و به پویش‌های همدلی و کمک مومنانه در این ماه با گپ و گفت با خیرین می‌پردازد.

رادیو ایران: شبکه رادیویی ایران، مجله رادیویی «قرار بی‌قراران» را از ساعت ۴ به صورت زنده و با عناوینی از قبیل اخلاق اسلامی و کمک به همنوع با توجه به اوضاع کنونی (ویژه سحر) منتشر و برنامه قرار آسمانی را از ساعت ۱۹ و ۵ دقیقه که ویژه‌برنامه افطار است با موضوع بهار همدلی، با توجه به شرایط موجود پخش می‌کند.

رادیو تهران: شبکه رادیویی تهران مجله رادیویی «دعوت» را از ساعت ۱۹ و ۳۰دقیقه به صورت زنده و ویژه افطار پخش می‌کند.

رادیو صبا: شبکه رادیویی صبا با «راه نیکنامی» از ساعت ۱۴ با محوریت گفتگو با خیرین و محسنین و «صفحه دل» از ساعت ۲۱ با خوانش اشعار مرتبط با مناسبت‌های ماه مبارک رمضان همراه مخاطبان است.

رادیو فرهنگ: شبکه رادیویی فرهنگ «کیمیای سعادت» را از ساعت ۵ و ۳۰دقیقه باپخش سخنرانی مذهبی و «ماه شیرین‌دهنان» را ساعت ۱۹ و ۳۰دقیقه و به صورت زنده با گفتگو با اهالی ادب و هنر به روی آنتن می‌برد.

رادیو قرآن: شبکه رادیویی قرآن با برنامه «خلوت حضور» ساعت ۳به صورت زنده با ایجاد فضای ملکوتی اذان‌گاهی صبح با پخش ادعیه و تلاوت‌ها با موضوع رمضان، شرح وتوضیح آیات سوره مبارکه آل‌عمران، ترجمه روان دعای پرفیض ابوحمزه ثمالی و گلچینی از سخنرانی آیت‌ا... حق‌شناس را پخش می‌کند و برنامه زنده «بشارت» را از ساعت ۱۷ با موضوعات مهمی همچون فرصت‌های رمضانی، فرصت حفظ و تثبیت حفظ قرآن، آموزش روش‌ها و نکات حفظ قرآن، ارائه حفظ مخاطبان با کارشناسی حضوری در هر روز با ارائه جزء روز ماه مبارک رمضان، روزه‌داران را همراهی می‌کند.

رادیو گفتگو: شبکه رادیویی گفتگو برنامه زنده «فصل وصل» را از ساعت ۸‌و۳۰ دقیقه با تمرکز بر رعایت حق‌الناس، رعایت مواسات و کمک به همنوعان و برنامه به تماشا سوگند را ساعت ۱۹ در لحظات افطار به سمع مخاطبان می‌رساند.

رادیو معارف: شبکه رادیویی معارف برنامه زنده «ضیافت» را از ساعت ۱۹ و ۱۵دقیقه ویژه افطار با موضوع سبک زندگی دینی و محوریت آموزه‌های خطبه متقین نهج‌البلاغه و برنامه «کریمانه» را ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه ویژه حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام پخش می‌نماید.

رادیو نمایش: شبکه رادیویی نمایش نیز مانند سایر شبکه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده است. بر این اساس نمایش رمضان خونین را از ساعت ۲۲ پخش می‌کند. این نمایش رادیویی داستان جوانی را روایت می‌کند که با به دست آوردن شناخت درخصوص مولای متقیان و آگاهی از قصد خوارج برای کشتن معاویه، عمروعاص و حضرت علی (ع) سعی در رساندن خود به آن حضرت دارد.
«بر صلات» دیگر برنامه این شبکه است که ساعت ۱۲ ویژه اذان ظهر را پخش می‌شود.

رادیو ورزش: شبکه رادیویی ورزش برنامه زنده «پرواز دل» را ساعت ۲۱ با موضوع داستان‌های ماه مبارک رمضان، ویژگی‌ها و فضایل اخلاقی مولا علی (ع) و ارتباط با حرم آقا علی بن موسی‌الرضا (ع) پخش می‌کند و همچنین با برنامه زنده «یک جهان فریاد» ساعت ۱۰ به انعکاس ابعاد مختلف روز جهانی قدس می‌پردازد.

رادیو پیام: شبکه پیام نیز ویژه‌برنامه افطار را با اجرای محمدصالح علا روی آنتن می‌برد.

رادیو آوا: شبکه آوا «آوای رمضان» را از ساعت ۱۵ ویژه افطار ماه مبارک رمضان، تقدیم مخاطبان رادیو می‌کند.




سحرگاهان نورانی و افطاری‌های خودمانی در شبکه‌های استانی
علاوه‌بر برنامه‌های روتین که با موضوع ماه رمضان تولید و پخش می‌شوند، ۹۸۹ ویژه‌برنامه سحرگاهی هم با مدت زمان ۶۴ هزار و ۹۵۰ دقیقه و ۹۹۰ویژه‌برنامه افطار هم با مدت زمان ۶۳هزار و ۳۷۵ دقیقه در سیمای مراکز استانی روی آنتن می‌رود. همچنین طی ماه رمضان امسال، ۱۰۵۰ برنامه جزء‌خوانی قرآن کریم با مدت زمان ۷۰هزار و ۲۰۰ دقیقه هم از سیمای مراکز پخش می‌شود.
ویژه‌برنامه‌های سحر سیمای مراکز در ماه مبارک رمضان شامل برنامه‌هایی همچون بهشت اجابت، تاج بندگی، نسیم سحری، اهل سحر، سحرخیزان، شوق وصال، ساحل آرام، پگه‌ای، پارشیو، خلوتگه راز، نسیم سحر، اوباشدانلیق، سحرزمزمه سی، به ره و رووناکی، به وقت وصال، سحوره، نسیم رحمت، معاشران، تا سپیده، زمزمه سحری و قطعه‌ای از بهشت هستند و عناوینی همچون یک شهر ضیافت، قبول باشه، وصل نیکان، ماه رویایی، ماه باران، روشنی‌های شهر، شهر ماه، ضیافت، روچگ، چراخان، مهمونی، لطیف مثل عشق، ماه عاشقی، دعوت، قرار فیروزه‌ای، ماه ماه، رمضان عطری، ماه بهشت، روژ یه تی، ماه مهربانی، مهمونی، افطارلیق، سفره‌های همدلی، به افق بهشت و به ربانگ هم هنگام افطار پخش می‌شوند.
مهم‌ترین عناوین ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر سیمای مراکز در ماه مبارک رمضان هم شامل احیاء، شب‌های سرنوشت، یک شب هزار ماه، آرام جان، تا اوج و شب‌های آسمانی خواهد بود.

در این بین هر یک از شبکه‌های استانی سیما برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند که از آن جمله می‌توان به مرکز یزد اشاره کرد.

صدای استان‌ها هم تدارک وسیعی برای ماه رمضان امسال دیده است به طوری که بیش از ۲۹۷ ساعت ویژه‌برنامه متنوع برای پخش از ۳۳ رادیوی استانی تولید می‌شود.

راه بهشت، نشان افتخار، بوی افطار، بفرمایید افطار، غرفه‌های نور، احکام ماه رمضان، گل‌های رمضان، نان و خرما، قدر قرآن، دست‌های آسمانی، قبول باشه، هنر رمضان، ره‌توشه لحظه‌های نورانی، برای رضای خدا، به شیرینی لبخند، اخلاص عمل، سفره‌های آسمانی و فریاد رهایی از جمله برنامه‌هایی هستند که به همین مناسبت تولید و پخش خواهند شد.

ترکیبی، ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، مجله‌ای، مسابقه، نمایش، مستند، شعر، سخنرانی، پرسش و پاسخ و میزگرد، ساختار‌هایی هستند که برنامه‌های ماه رمضان صدای استان‌ها در قالب آن‌ها روی آنتن می‌روند.

محور‌های برنامه‌سازی رادیویی در مراکز ویژه ماه رمضان شامل ترویج فرهنگ سفره‌های افطاری ساده، اکرام و اطعام نیازمندان به عنوان یک کار ویژه در شرایط بد اقتصادی کنونی، معرفی تاریخچه فعالیت مساجد معروف، کرونا و روزه‌داری، اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، گفتگو با خیرین و معرفی آنها، گفتگو با فعالان قرآنی، غذا‌های محلی ویژه ماه رمضان در مناطق مختلف ایران و همدلی، مواسات و کمک‌های مؤمنانه است.

همچنین توجه خاصی به ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر در رادیو‌های استانی شده و برای این منظور برنامه‌هایی متفاوت با سال‌های گذشته روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.8etfuqev8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما