سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب : ۳۳۰۲
plusresetminus
چیز‌هایی که نمی‌دانیم، کمتر از آن‌ها شنیده‌ایم و دیده‌ایم بنا بر ذات کنجکاوی‌برانگیز‌شان برای مخاطب جذاب است.
«احضار» حواشی/ واکنش‌هایی که سریال شبکه یک را پر سر و صدا کرد
صبح‌شد: چیز‌هایی که نمی‌دانیم، کمتر از آن‌ها شنیده‌ایم و دیده‌ایم بنا بر ذات کنجکاوی‌برانگیز‌شان برای مخاطب جذاب است.

«ای پیامبر از تو درباره روح سؤال می‌کنند؛ به آنان بگو روح از عالم امر پروردگار است و جز اندکی از علم آن به شما داده نشده است.» آیه ۸۵ سوره اسراء. در تیتراژ آغازین سریال «احضار» معرفی کوتاه و گویا از تمام جذابیت و دلیل پر سروصدا شدن این سریال نسبت به دیگر سریال‌های ماه رمضانی تلویزیون است. روح و پرداختن به عالم ماورا برای مخاطبی که کمتر در قاب تلویزیون آن را دیده به تنهایی مؤلفه‌ای پرکشش است.


علیرضا افخمی که با ساخت سریال «او یک فرشته بود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» و همچنین نگارش «روز حسرت» و «اغما» سردمدار ساخت این سریال‌هاست بعد از سال‌ها غیبت با اثری تازه به تلویزیون بازگشته است.

سریال تازه او هم به‌دلیل سابقه کارگردان و شناخت از حوزه علاقه‌مندی‌هایش و هم به خاطر تشابه اسم - فیلم (The Conjuring) محصول امریکا و سریال احضار شبکه نمایش خانگی خودمان- برای مخاطب وسوسه‌کننده بود. «احضار» البته با نام اولیه «دعوت نحس» جلوی دوربین رفت، اما طبق گفته سازندگانش به خاطر پخش در ماه «دعوت الهی» از سوی مسئولان ملزم به تغییر نام شد. سریال تازه افخمی، اما همان‌طور که انتظار می‌رفت از همان ابتدای کار و حتی پیش از پخش با چالش مواجه شد.

انتشار تیزر و درج لوگوی سریال با واکنش‌های منفی همراه بود. برخی به وجود چشم جهان‌بین در لوگو گلایه کردند و آن را تبلیغ فراماسونری عنوان کردند. حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در توئیتی با اشاره به لوگو‌ی سریال به خانواده‌ها پیشنهاد کرد که همراه با تابلو معوذتین و آیت‌الکرسی سریال را ببینند. او البته احتمالاً بر اساس همان چیزی که در توئیتش نوشته بود: «از روی یک المان نمی‌توان یک داستان را قضاوت کرد.» چند روز بعد این پست را حذف کرد.

پخش چند قسمت ابتدایی سریال و آشنایی با مینو (شخصیت فالگیر قصه) که اتاقش پر از نماد‌های فراماسونری و المان‌های مشابه است و نشان دادن تبعات ویرانگر کارش، گویای آن بود که این دست قضاوت‌ها از سر عجله و شتاب است.

در همان ایام علیرضا افخمی نیز در گفت‌وگویی تأکید کرد که وجود چشم جهان‌بین در لوگوی سریال به تبعات ناخوشایند و ویرانگری اشاره دارد که برای شرکت‌کنندگان در هر محفل و مجلس مخفی و سری از جمله مجالس احضار به بار خواهد آمد.

البته سازندگان سریال با پیش‌بینی از قضاوت‌های شتابزده حتی پیش از نشان دادن تبعات حضور در چنین محافلی، در قالب دیالوگ‌های اندرزگونه پدر یکی از شخصیت‌های اصلی قصه با بازی علی دهکردی، اعلام کردند که به فتوای اکثر علما برپایی یا شرکت در مجالس احضار روح مذموم و حرام اعلام شده است و تبعات دارد.

از دیگر نقد‌های وارد شده به سریال ناتوانی در خلق موقعیت‌های ترسناک و ماورایی در این سریال بود. اگر چه تهیه‌کننده «احضار» در پاسخ به این انتقادات گفته که اساساً سکانس‌ها با هدف ترساندن مخاطب طراحی نشده و تمهید این بود که مخاطب به قصه هدایت شود، قصه‌ای که مبنایش معرفت و دین است و نه وحشت و دلهره. اما قسمت‌های ابتدایی سریال و به‌عنوان مثال تعقیب و گریز در جنگل و... گواه آن است که سازندگان سریال نسبت به جذابیت عنصر دلهره و ترس چندان بی‌تمایل نبوده‌اند.

با وجود تمام جنجال‌ها و انتقاد‌ها نسبت به موقعیت‌های ترسناک، بازی بازیگران تازه‌کار سریال، جذاب نبودن خط اصلی داستان نسبت به تجربه‌های پیشین افخمی همچون «او یک فرشته بود»، فراموش کردن استفاده از علامت «۱۴+» در برخی صحنه‌ها و...، اما شهامت سازندگان سریال برای پرداختن به چنین مضامینی با توجه به محدودیت‌های تلویزیون وساخت اثر برای مخاطب عام تلویزیون ستودنی است.

محمدرضا ورزی در گفت‌وگویی با ایسنا، عنوان کرده که باید سازندگان سریال‌هایی مانند «احضار» که ساختار و فضایی متفاوت و خاص را تجربه می‌کنند، با همه نقاط ضعف و ایراد‌ها تشویق کرد تا با رفع معایب احتمالی، کارگردان‌های بعدی فرصت و شهامت پرداختن به این قبیل ژانرها، از جمله گونه ماورایی در تلویزیون را پیدا کنند.

برش
احضار

کارگردان و نویسنده: علیرضا افخمی
داستان: مائده و زهره دخترعمه و دختردایی یکدیگر هستند. آن‌ها همراه با دو نفر از دوستان خود، سوسن و شکیبا، برای یک سفر تفریحی عازم شمال شده‌اند
بازیگران:آرش مجیدی، رضا توکلی، نسرین نکیسا، مرتضی کاظمی، آدرینا صادقی، مینو آذرمگین، نازنین هاشمی، دینا هاشمی، میلاد میرزایی، افسانه چهره‌آزاد، علی دهکردی، خیام وقار کاشانی، درسا بختیار، غزال نظر و صالح میرزا آقایی
 ژانر ملودرام و ماورایی
شبکه اول سیما
ساعت ۲۲:۱۵

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.yetfuqet8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما