يکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۴۹۵۶
plusresetminus
آرمان پسر جوانی که به اتهام قتل دختر مورد علاقه‌اش به‌نام غزاله به قصاص محکوم شده است، بار دیگر در یک‌قدمی چوبه دار به سلولش در زندان بازگشت و اجرای حکم متوقف شد.
آرمان اعدام نمی شود؟
صبح‌شد: آرمان پسر جوانی که به اتهام قتل دختر مورد علاقه‌اش به‌نام غزاله به قصاص محکوم شده است، بار دیگر در یک‌قدمی چوبه دار به سلولش در زندان بازگشت و اجرای حکم متوقف شد. پیش از این قرار بود حکم روز چهارشنبه گذشته اجرا شود، اما این کار به روز شنبه موکول و روز گذشته بار دیگر اجرای حکم متوقف شد.
گروه صلح و سازش دادسرای جنایی تهران هفته گذشته جلسه‌ای را میان اولیای‌دم و متهم برگزار کرده بودند تا بلکه بتوانند برای آرمان رضایت بگیرند، اما پدر و مادر غزاله حاضر به گذشت نشدند.
آرمان متهم است در سال ۹۴ دختر مورد علاقه‌اش را به قتل رساند. جسد غزاله در این سال‌ها پیدا نشد و همین امر باعث شد روند رسیدگی به این پرونده طولانی شود. آرمان که در زمان قتل زیر ۱۸ سال داشت، ابتدا به قتل غزاله اعتراف کرد، اما بعد حرف‌هایش را پس گرفت. با‌این‌حال او از سوی قضات گناهکار شناخته و به قصاص محکوم شد. این حکم اگرچه به تأیید دیوان عالی کشور رسید، اما درخواست اعاده دادرسی‌ای که وکلای آرمان ارائه دادند، پذیرفته شد. به این ترتیب آرمان بار دیگر در دادگاه کیفری استان تهران پای میز محاکمه رفت، اما این بار نیز قضات به این نتیجه رسیدند که او در قتل غزاله گناهکار است. صدور دوباره حکم قصاص و تأیید آن در دیوان عالی کشور، بار دیگر پسر جوان را در آستانه مرگ قرار داد و قرار بود او صبح شنبه مجازات شود، اما بار دیگر فرصتی تازه به دست آورد.
مادر غزاله شامگاه جمعه درپی توقف اجرای حکم آرمان متنی را منتشر کرد. او در این متن که شاهین صمدپور آن را منتشر کرد، نوشت: هشت سال از روزی که رفت و برای آخرین‌بار نگاهم را بدرقه راهش کردم، می‌گذرد که ای‌کاش صدایی ضرب‌آلود از من دورش نکرده بود. هشت سال از زخمی که، چون خنجر به دل ما نشسته و مرهمی ندارد می‌گذرد... دوری از نگاه‌های معصوم و نوازش‌های جگر‌گوشه‌مان سال‌هاست که ما را می‌آزارد و برای همیشه از آن همه لذت بی‌نصیب... خیابان‌هایی که از خانواده خوشبخت ما یک خاطره از خوشبختی دارند و بس‌... به هرجا که رفتم، هر جوانی را که دیدم، در هر زمانی که بودم، جز دیدن چشم‌های معصوم غزالم چیزی نبود... خندیدم، اما صدای گریه من گوش دلم را پر کرده بود. غصه خوردیم، زجر کشیدیم، زندگی کردیم، اما زندگی مردن تدریجی بود و شما در قبال زندگی برباد‌رفته و ویران ما چه کردید؟
روز اول را خوب به خاطر داریم، بی‌تفاوتی که شما به ما کردید در خبر گم‌شدن غزاله یک غریبه هم در حق غریبه نکرده. هر‌چه رفتیم سراب قصه را بیشتر کردید، هر‌چه رفتیم نه‌تن‌ها باری از دوشمان کم نکردید، بلکه کوله‌بار را سنگین‌تر هم کردید، حالا امروز از این کالبد بی‌روح که سرگردان است چه می‌خواهید؟ از این زندگی ویران چه می‌خواهید؟ بعد از این همه نیشتر که بر زخم جانمان کشیدید چه می‌خواهید؟ بخشش؟ بوی پیراهن یوسفم را هم ندارم که اگر بود شاید امروز در جایگاه مادری در حقش مادری می‌کردم و عمر نکرده‌اش را می‌سپردم به طبیعت که جزایش بدهد. در این سرای بی‌کسی نشسته‌ام به در نگاه می‌کنم / دریچه آه می‌کشد / تو از کدام راه می‌رسی / خیال دیدنت چه دلپذیر بود / جوانی‌ام در این امید پیر شد / نیامدی و دیر شد.
در همین حال حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور، در پاسخ به این سؤال که آیا شورای حل اختلاف در‌خصوص پرونده آرمان عبدالعالی ورودی داشته است یا خیر، گفت: بله؛ تلاش‌ها در این راستا ادامه دارد. اولا ما در مورد اینکه این فرد جرمی مرتکب شده یا خیر، نباید قضاوت کنیم؛ چرا‌که این پرونده جزئیات و مسائل مختلفی دارد که قضاوت را سخت می‌کند. خواهش من این است که مردم درخصوص این پرونده از اظهارنظر اجتناب کنند و این کار، کار قضات است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی تصریح کرد: ده‌ها قاضی در این پرونده ورود کردند و چند نوبت بررسی شده است. این پرونده دو نوبت به دیوان عالی کشور رفته و قضات دیوان عالی کشور پرونده را مجدد بررسی کردند و قضات بدوی هم در دادسرا و هم در دادگاه کیفری موضوع را بررسی کردند و حکم دادند.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اظهار کرد: ماده ۴۷۷ در‌خصوص این پرونده اعمال شده و مجدد بررسی شده است. از لحاظ اتقان حکم، تردیدی وجود ندارد و براساس شواهد موجود، حکم قتل ظاهرا درست است.
وی گفت: طبیعتا این قتل ناخواسته بوده و معلوم نیست هدف قبلی داشته یا خیر، اما پیش آمده و این جوان مرتکب این کار شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادقی با بیان اینکه این جوان سابقه جنایی نداشته است، گفت: این جوان جزء جنایتکاران نیست و این اتفاق پیش آمده و با قصد قبلی نبوده است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور اذعان کرد: خانواده‌های قاتل و مقتول بسیار محترم هستند و ما هر دو خانواده را دیدیم و با آن‌ها صحبت کردیم. وی در ادامه گفت: آرمان عبدالعالی زمانی که به زندان می‌رود، در حال اخذ دیپلم بوده، اما در زندان تا فوق‌لیسانس خود را نیز اخذ کرده است.
حجت‌الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: به لحاظ قضائی کار دستگاه قضائی تمام شده است و باید از لحاظ اجرای حکم براساس نظر خانواده مقتول یا قصاص کنند یا رضایت دهند. در حال حاضر همه‌چیز دایر بر مدار خانواده مقتوله است.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: باید به خانواده مقتوله حق داد که داغ بزرگی دیده‌اند و از طرف دیگر جنازه‌ای نیز در کار نیست و از این خاطر نیز خانواده مقتوله آزرده‌خاطر هستند.
وی گفت: در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ای نیست که به جسد دسترسی باشد و اتفاقی افتاده که قابل دسترسی نیست و هر‌چه این‌ها اصرار کنند که آرمان جای جنازه را بگوید، او نمی‌تواند بگوید؛ چرا‌که خودش نیز نمی‌داند و اگر می‌دانست ده‌ها بار گفته بود.
حجت‌الاسلام صادقی گفت: امیدواریم این خانواده رضایت دهند و خانواده آرمان بتوانند فرزند خود را به دامان خود بازگردانند. باید توجه داشت این داغ با قصاص نیز تسکین پیدا نخواهد کرد.
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور بیان کرد: این دو خانواده با هم آشنا هستند و این دو قصد ازدواج داشتند. می‌دانیم در این‌گونه موارد خانواده مقتول پس از قصاص، بعدا ناراحت خواهد شد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.tdjiw6d1vgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما