يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب : ۵۱۳۱
plusresetminus
ادعا شده در ژاپن ویروس کرونا به گونه ای جهش پیدا کرده که به نابودی خودش منجر می شود.
آیا کرونا در حال خودکشی است؟
صبح‌شد: در روز‌های گذشته محققان ژاپنی ادعای خوشایندی از احتمال نابودی کرونا منتشر کردند که اگر صحت داشته باشد، باید منتظر پایان روز‌های کرونایی در آینده باشیم. دانشمندان ژاپنی مدعی شده اند، ویروس کرونا در این کشور به گونه‌ای جهش پیدا کرده که به نابودی خودش منجر می‌شود. محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا متوجه شده اند با این که در کشورشان کار جدیدی روی مبارزه با ویروس کرونا نکرده اند، تعداد بیماران به طور چشمگیری در حال کاهش است، به طوری که تعدادمبتلایان ۲۳ هزار نفری شهریور حالا به روزی ۲۰۰ نفر رسیده است.
دلیل کاهش این تعداد مبتلا چیست؟
همان طور که خواندید، در ژاپن بدون انجام محدودیت سختگیرانه خاصی، ناگهان آمار مبتلا‌ها از حدود ۲۰ هزار نفر در روز به روزی ۲۰۰ نفر رسید. این اعداد و ارقام منجر شد که آن‌ها متوجه جهش جدیدی روی ویروس شوند که ادعا شده این تغییر به مرگ طبیعی خود ویروس کرونا منجر می‌شود. توضیح علمی این داستان این است که تغییرات در آنزیمی به اسم «nsp۱۴» رخ داده که قبلا مسئولیت حفظ ژنوم ویروس را به عهده داشته است. سر و کله این آنزیم قبلا در سویه دلتا پیدا شده بود. ویروس‌هایی که آنزیم «nsp۱۴» را داشتند، ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از ویروس‌های معمول جهش می‌کردند. طبق ادعای دانشمندان ژاپنی حالا در این آنزیم باز هم جهشی رخ داده که باعث شده کرونا دیگر از پس ترمیم کردن خودش برنیاید و آن را وادار به خودکشی می‌کند.
آیا کرونا در حال خودکشی است؟
محققان تصور می‌کنند که آنزیمی به نام «APOBEC» باعث تغییر «nsp۱۴» شده که گفته می‌شود این آنزیم در شرق آسیا و اقیانوسیه در بسیاری از افراد فعال است. به همین دلیل پیش از خوشحالی کردن برای این خبر خوب، باید در نظر داشته باشیم که تنها گونه‌هایی از ویروس که دارای آنزیم «nsp۱۴» هستند، ممکن است در حال ضعیف شدن باشند، یعنی احتمال بروز جهش‌های واگیردارتر و خطرناک‌تر در دیگر گونه‌های ویروس همچنان به قوت خود باقی است. به همین دلیل مدام از سوی نهاد‌های جهانی تاکید شده که این تحقیقات ژاپنی‌ها نباید به گمانه زنی‌های اشتباهی برای واکسن نزدن و رعایت نکردن پروتکل‌ها منجر شود. آن طور که صفحه مجله ویرا (رسانه تخصصی اخبار علمی) نوشته، این محققان در حال بررسی بیشتر هستند تا دلیل کاهش شدید ابتلا در ژاپن را پیدا کنند و هنوز تحقیقات ادامه دارد و این ادعا هنوز در هیچ مقاله‌ای منتشر نشده است. با این حال تاکید دایمی پزشکان این است که واکسیناسیون فرصت ویروس برای جهش را کمتر می‌کند و مقاومت او را کاهش می‌دهد. به اعتقاد متخصصان، ویروس کرونا به منظور ماندگاری و بقا نیازمند یافتن میزبان جدید است و با واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی میزبان کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه این ویروس هم از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.fbsurhb88iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما