شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۶۰۳۷
plusresetminus
تعداد شهرهاي قرمز بازهم افزايش يافت ولي خبري از تعطيلي و محدوديت‌ها نيست .
ايران در رديف 12 جدول جهاني تعداد مبتلايان کرونا
صبح‌شد: بررسي‌هاي «اعتماد» نشان داد در فاصله روزهاي سوم تا 15 بهمن سال جاري، تعداد مبتلايان جديد، 103.8 درصد رشد داشته علاوه بر اينكه به ازاي آمار رسمي وزارت بهداشت از تعداد مبتلايان جديد در اين بازه زماني، در فاصله سوم تا 15 بهمن سال جاري، در هر ساعت، 764 نفر و در هر دقيقه 12.7 نفر از جمعيت كشور، مبتلاي كرونا شده‌اند. بنا به بررسي‌هاي «اعتماد» در بازه زماني سوم تا 15 بهمن، در مجموع 238453 نفر به عنوان مبتلايان جديد كرونا در كشور شناسايي شده‌اند. روز سوم بهمن ماه سال جاري، تعداد كل مبتلايان كرونا در كشور (مجموع بيماراني كه از 28 بهمن 1398 تا سوم بهمن 1400 در كشور شناسايي شده‌اند) 6 ميليون و 245 هزار و 346 نفر بوده كه در بازه زماني سوم تا شبانه روز منتهي به 15 بهمن امسال، با رشد 103.8 درصدي، به دنبال شناسايي 238453 مبتلاي جديد، تعداد كل بيماران كرونا در كشور به 6 ميليون و 483 هزار و 799 نفر افزايش يافته است. طبق گزارش ديروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز 14 تا 15 بهمن، ۳۶۹۰۸ بيمار جديد در كشور شناسايي شدند كه از اين تعداد، 2262 نفر بستري شدند و ديروز فوت 57 مبتلاي كرونا هم در كشور ثبت شد. بنا به گزارش وزارت بهداشت، تا روز 15 بهمن سال جاري مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور، ۶ ميليون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر و مجموع جان باختگان اين بيماري ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر است و 2085 نفر از بيماران مبتلا به كوويد۱۹ (غير از بستري‌هاي جديد روزانه) در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

در حالي كه كارشناسان حوزه سلامت، چند روز قبل پيش بيني كردند كه بايد در روزهاي آتي و در شيب صعودي ابتلاي كرونا در كشور، منتظر 6 رقمي شدن آمار ابتلا باشيم. طبق جداول جهاني، ايران از بابت تعداد مبتلايان همچنان در رديف 12 جدول و پس از كشورهاي امريكا، هند، برزيل، فرانسه، انگلستان، روسيه، تركيه، ايتاليا، اسپانيا، آلمان و آرژانتين است در حالي كه به ازاي جمعيت ايران، تا روز 15 بهمن ماه، از هر يك ميليون نفر جمعيت كشور، 76 هزار و 86 نفر به كرونا مبتلا شده‌اند، به ازاي هر يك ميليون نفر جمعيت كشور، 521 هزار و 513 تست تشخيص كرونا انجام شده، در روز 15 بهمن و با شناسايي 36 هزار و 908 مبتلاي جديد در كشور، از هر يك ميليون نفر جمعيت كشور 431 نفر مبتلاي كرونا بوده‌اند در هر حالي كه به دنبال فوت 132681 مبتلاي كرونا تا روز 15 بهمن، در مجموع (از 28 بهمن 1398 تا 15 بهمن 1400) از هر يك ميليون نفر جمعيت كشور، 1548 نفر به دليل ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود آمارهاي صعودي مرگ و ابتلا
هيچ خبري از تعطيلي و محدوديت‌ها نيست
آمار بستري‌هاي كرونا ظرف چند روز اخير به‌طور مشخص در حال افزايش است. طبق اخباري كه به «اعتماد» رسيده، با وجود آنكه دستور آماده باش وزير بهداشت فعلا فقط براي بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي است، بيمارستان‌هاي خصوصي هم در وضعيت مشابه قرار گرفته‌اند و خانواده چند مبتلاي كرونا به «اعتماد» گفتند با توجه به تجربه ناخوشايندي كه از ايام شيوع دلتا از بيمارستان‌هاي دانشگاهي شنيده بودند، حالا جرات نمي‌كنند بيمارانشان را به اين بيمارستان‌ها ببرند و سراغ بيمارستان‌هاي خصوصي رفته‌اند اما مسوولان بيمارستان‌هاي خصوصي پايتخت هم چندان رغبتي به پذيرش مبتلايان كرونايي ندارند و اگرچه با اكراه بيماران را پذيرش كرده‌اند اما به صورت غيررسمي به خانواده‌ها گفته‌اند كه حاضر به قبول دستور آماده‌باش براي پذيرش كرونايي‌ها نخواهند بود چون طي نيمه اول امسال، با تعرفه‌هاي غيرواقعي درمان مبتلايان كرونا، بسيار متضرر شده‌اند.
مشكل كمبود تخت براي بستري كرونايي‌ها در اين موج جديد هم تقريبا فراگير شده، هفته گذشته يكي از متخصصان طب اطفال خبر داد كه تخت‌هاي بستري در بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه كودكان تقريبا پر شده است. اخبار استاني حكايت از شيب تند مراجعات به مراكز درماني دارد و در مقايسه با موج پنجم، همه‌گيري با سويه اميكرون بسيار سريع‌تر در حال وقوع است. با محاسبه آماري كه وزارت بهداشت طي 7 روز اخير از شيوع روزانه منتشر كرده مي‌توان شاهد بود كه برخلاف ادعاي برخي مسوولان درباره «كم خطر بودن اميكرون»، طي هفته گذشته، هم تعداد مرگ‌هاي كرونايي، هم بستري‌ها و هم مراجعات سرپايي افزايش داشته چنانكه در شبانه‌روز 7 تا 8 بهمن سال جاري، فوت 23 مبتلاي كرونا ثبت شده و در همين شبانه‌روز 16757 مبتلاي جديد شناسايي شده كه از اين تعداد، 994 نفر به دليل شدت علائم، در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها بستري شده‌اند اما در شبانه روز 14 تا 15 بهمن، فوت 57 مبتلاي كرونا در كشور ثبت شده و در همين شبانه روز 36908 مبتلاي جديد شناسايي شده كه از اين تعداد 2262 بيمار به دليل شدت علائم در ICU بيمارستان‌ها بستري شده‌اند. طبق اخباري كه در دو، سه روز گذشته منتشر شده، آمار ابتلا در اقشار خاص؛ نمايندگان مجلس، اعضا و كارمندان شوراي شهر تهران، آتش‌نشانان تهران و همچنين، پزشكان و پرستاران و بهياران شاغل در بيمارستان‌هاي محل پذيرش مبتلايان كرونا افزايش يافته و البته با وجود هشدار چند باره اعضاي كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا درباره تصرف كشور با سويه اميكرون، هيچ خبر و اقدامي براي محدودسازي فعاليت‌هاي غيرضروري و منجر به ايجاد تراكم جمعيت انجام نشده و به نظر مي‌رسد تا ابتداي هفته آينده هم ستاد ملي مقابله با كرونا رغبتي براي ايجاد محدوديت برپايي تجمعات ملي و مراسم منجر به ازدحام نداشته باشد. اين بي‌رغبتي البته به سطوح مديران استاني هم رسيده چنانكه با وجود هشدارهاي جدي مسوولان دانشگاه علوم پزشكي جندي شاهپور اهواز درباره مراجعه 6500 مبتلاي سرپايي به مراكز درماني استان فقط در يك شبانه‌روز و در حالي كه اين تعداد مراجعه در شبانه‌روز 13 تا 14 بهمن، نسبت به شبانه روز پيش از آن، 4 هزار نفر افزايش داشته و حتي اعلام شده كه در شهرستان ايذه، رشد 300 درصدي تست‌هاي مثبت و افزايش بستري و در شهرستان باغملك، رشد 500 درصدي ابتلا نسبت به هفته قبل اتفاق افتاده، مدارس اين استان همچنان داير است و هيچ خبري هم از تعطيلي كلاس‌هاي درس حضوري در اين استان شنيده نمي‌شود. به نظر مي‌رسد يك بي‌تفاوتي هدفمند در بدنه سياسيون سياستگذار و مجري ايجاد شده كه با وجود تمام توصيه‌ها و اخطارها و هشدارهاي اعضاي كميته علمي مقابله با كرونا، حرف‌هاي بسيار عجيب و در سمت كاملا مخالف اين نگراني‌هاي متخصصان حوزه سلامت دارند. چند روز قبل، يك مسوول استاني در واكنش به الزام تعطيل كردن كلاس‌هاي درس حضوري در استان خود گفت: «هر زمان احساس كرديم جان دانش‌آموزان و معلمان در خطر است، كلاس‌هاي درس را غيرحضوري مي‌كنيم.»
طبق اعلام دو روز قبل عليرضا زالي؛ رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي درباره وضعيت شيوع اميكرون در استان تهران، تعداد موارد جديد اميكرون در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران به ۲۵۰ مورد رسيده كه ۱۴۲ بيمار جديد در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري شدند.به گفته زالي، مجموع تعداد بيماران بستري با تشخيص كرونا در تهران به 2357 نفر افزايش يافته كه ۶۹۹ نفر از اين بيماران در بخش‌هاي مراقبت ويژه بستري هستند علاوه بر آنكه در شبانه روز 13 تا 14 بهمن 15850 مراجعه سرپايي كرونا به بيمارستان‌هاي تهران ثبت شده و در مجموع ۴۸ درصد تست‌هاي هفته گذشته شهروندان تهراني مثبت بوده در حالي كه هفته گذشته اين عدد ۱۰ تا ۱۵ درصد بود.
ديروز خبرگزاري مهر، در گزارشي به نقل از مسعود يونسيان؛ دبير كميته علمي و اپيدميولوژي ستاد ملي مقابله با كرونا نوشت: «در حال حاضر روزانه ۲۵ درصد افزايش موارد ابتلا داريم، در حالت تصاعدي و به فاصله ۳ تا ۴ روز، موارد ابتلا ۲ برابر مي‌شود. به‌طوري كه آمار ۲۸ هزار مبتلا، در ۴ روز آينده به ۵۶ هزار مبتلا و هفته آينده به بالاي ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.بر اساس اعلام اپليكيشن ماسك، در دومين هفته از پيك ششم كرونا، آمار بستري جديد به ۱۸۴۳۵ نفر رسيد. هفته قبل آمار بستري جديد ۱۱۲۴۶ مورد بود. بدين‌ترتيب آمار بستري جديد اين هفته نسبت به هفته قبل با رشد ۷۱۸۹ پله‌اي، ۶۴ درصد افزايش يافته است. عدد ۷۱۸۹، شتاب هفته دوم پيك ششم است. شتاب ۷۱۸۹ پله‌اي در هفته دوم پيك ششم، از ابتداي سال ۱۳۹۹ بي‌سابقه است. به‌طوري كه در پيك دوم، ۱۷۶۰ پله افزايش؛ پيك سوم، ۲۰۶۳ پله افزايش؛ پيك چهارم، ۳۸۲۶ پله افزايش و پيك پنجم، ۱۵۸ پله افزايش بوده است.»
طبق گزارش‌هايي كه روزهاي گذشته منتشر شده، كودكان مبتلاي كرونا در استان‌هاي تهران، خوزستان و خراسان رضوي، حدود 20 درصد مبتلايان و بستري‌هاي بيمارستاني را شامل مي‌شوند و با وجود هشدار هفته گذشته عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران درباره افزايش 60 درصدي ابتلا و بستري كودكان در شهر تهران، با اين حال همچنان دستور به برقراري كلاس‌هاي درس در سراسر كشور است.
البته مشكل فقط برگزاري كلاس‌هاي درس حضوري نيست. طبق تصاويري كه اين روزها در خبرگزاري‌ها منتشر مي‌شود، جشنواره‌هاي فيلم و موسيقي و تئاتر، يكي پس از ديگري افتتاح شده و برخلاف ادعاي مسوولان، با بيشترين ظرفيت پذيرش مخاطب در حال برگزاري است. هيچ تجمع و جشن و مراسم منجر به ازدحام جمعيت تا امروز تعطيل نشده و حتي تصاوير جعلي از رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و استفاده از ماسك در مراسم پر ازدحام منتشر شده كه البته مسوولان وزارت بهداشت هم تا امروز جرات واكنش به اين تقلب و جعل را نداشته‌اند. با وجود ادعاي مسوولان متروي تهران درباره نظارت جدي‌تر و شديدتر، متروي تهران همچنان نه تنها داراي بيشترين حد از ازدحام جمعيت است، پليس مترو و كاركنان بخش اداري ايستگاه‌ها، همچنان بدون ماسك در محوطه سربسته و سرپوشيده ايستگاه‌ها تردد دارند و هيچ ممانعتي از ورود مسافران بدون ماسك نمي‌شود. در حالي كه قرمز شدن هر شهر، به منزله اجراي محدوديت‌هاي هوشمند است و ديروز، طبق اعلام سامانه ماسك، تعداد شهرهاي قرمز كشور به 77 شهر افزايش يافت كه تهران هم از هفته گذشته در اين فهرست و در گروه شهرهاي با وضعيت قرمز قرار گرفته، پذيرش مشتري در تمام رستوران‌ها برقرار است و برخلاف ادعاي مسوولان وزارت بهداشت كه از پلمب مراكز متخلف خبر مي‌دهند، در حال حاضر مي‌توان شاهد بود كه در هيچ رستوران و مركز توزيع غذا، پروتكل‌هاي بهداشتي رعايت نمي‌شود كه مصداق بارز هم در رستوران محل برگزاري نمايشگاه صنايع دستي در هفته گذشته بود كه ازدحام جمعيت حاضر در سالن كوچك و مسقف اين رستوران، اعتراض چند مشتري را به دنبال داشت و البته پاسخ كاركنان رستوران هم اين بود كه «برويد جاي ديگر.»

در حال حاضر ۷۷ شهر در وضعيت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعيت نارنجي، ۱۸۱ شهر در وضعيت زرد و ۱۱ شهر در وضعيت آبي قرار دارند.
شهرستان‌هاي آذرشهر (آذربايجان شرقي)، خوي (آذربايجان غربي)، اصفهان، كاشان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتي، گناوه (بوشهر)، پرديس، تهران، دماوند، رباط‌كريم، ري، شميرانات، فيروزكوه، قرچك، ورامين (تهران)، شهركرد (چهارمحال و بختياري)، بيرجند، فردوس (خراسان جنوبي)، بردسكن، بينالود، تربت‌حيدريه، رشتخوار، سبزوار، مشهد (خراسان رضوي)، دامغان، گرمسار (سمنان)، خنج، شيراز، گراش، ممسني (فارس)، بوئين‌زهرا، قزوين (قزوين)، قم (قم)، بانه، سقز (كردستان)، رفسنجان، زرند، كرمان، كوهبنان (كرمان)، بندرگز، علي‌آباد (گلستان)، آستانه اشرفيه، رودبار، لاهيجان، لنگرود، ماسال (گيلان)، خرم‌آباد (لرستان)، آمل، جويبار، رامسر، سوادكوه، نكا (مازندران)، اراك، تفرش، خمين، خنداب، دليجان، ساوه، شازند (مركزي)، بستك، بندر لنگه، بندرعباس، پارسيان، جاسك، قشم، ميناب (هرمزگان)، ابركوه، اردكان، بهاباد، تفت، خاتم، مهريز، ميبد، يزد (يزد) در وضعيت قرمز قرار دارند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.xn-t23nvqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما