دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۶۴۴۹
plusresetminus
امسال هم 746 هموطن را در تصادفات جاده ای نوروز از دست دادیم؛ رئیس پلیس راهور و نمایندگان مجلس، پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را عامل موثر در این فاجعه می دانند و دادستان کل کشور هم معتقد است دست های پشت پرده مانع ارتقای صنعت خودروسازی شده است
عامل قتل ایرانیان در جاده ها
 خودروی ولوو با سرعتی، که قطعا بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت است، به دیوار مقابلش می‌کوبد. کاپوت خودرو جمع و گلگیر هم از جا کنده می‌شود؛ اما ستون‌های خودرو و کیسه هوا آن‌قدر مقاوم و مستحکم است که سلامت راننده را تضمین کند.  البته این همه ماجرا نیست و حتی با چپ‌کردن خودرو و سه بار برخورد سقف با کف زمین هم، خودرو سالم می‌ماند ... .
این‌ها روایت صحنه‌هایی از ویدئوی «تست‌های تصادف ترسناک خودروهای ولوو» است که طی دو روز گذشته به یکی از پربازدیدهای فضای مجازی تبدیل شد؛ ویدئویی که در کنار خبرهای تلخ این روزها از آمار فوتی‌ها و مجروحان تصادفات نوروزی، این سوال را ایجاد می‌کند که «چرا سهم ما از صنعت خودرو، ماشین‌هایی است که بی‌کیفیتی آن‌ها تاثیری مستقیم در تلفات تصادفات و مرگ سالانه 17 هزار نفر دارد؟»
746 نفر را در تصادفات نوروز از دست دادیم
آن طور که سردار «تیمور حسینی»، جانشین پلیس راهور اعلام کرده است، فقط در همین تعطیلات نوروزی امسال (از 26 اسفند تا 14 فروردین)، ۷۴۶ نفر از هموطنانمان در سر صحنه تصادفات جان باختند و صدها نفر نیز مجروح شدند؛ این یعنی بی‌سرپرست شدن صدها خانواده، داغدارشدن هزاران مادر در مرگ کودک، معلولیت مادام‌العمر برای صدها نفر و ... .
نقش پررنگ کیفیت پایین خودروهای داخلی
در کنار بی‌توجهی به قوانین و مشکلات جاده‌ها، نمی‌شود نقش مهم کیفیت پایین خودروها در بالا بودن آمار تلفات جاده‌ای را نادیده گرفت. سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا هم در گفت‌وگو با همشهری بر این موضوع تاکید کرده و گفته است: «راننده‌ای که پشت ماشین می‌نشیند باید ایمن رانندگی کند، اما گاهی ممکن است به هر دلیلی خطا و غفلت کند؛ در این حالت تنها چیزی که باید از راننده و سرنشینان محافظت کند، خودرو است؛ یعنی باید ستون‌ها، استحکامات و پلتفرمی که در این وسیله به‌کار برده شده، به‌گونه‌ای عمل کند که جان‌پناهی برای سرنشینان باشد اما در خودروهای داخلی، خودِ خودرو عامل شدت تخریب یا جراحات است».
سردار هادیانفر: خودروهای ما یورو 2 هم نیستند
سردار هادیانفر  که در سال گذشته هم تمام‌قد در مقابل خودروسازان ایستاد، به نکات مهم دیگری هم اشاره کرده است:
* پلیس ۱۱سال تصادفات کشور را تحلیل کرده است و بر اساس همین تحلیل و فراوانی خودروها ایستادگی کردیم تا به عنوان مثال تولید خودرویی مانند پراید متوقف شود.
* به اعتقاد من خودروهای ما یورو۲ هم نیستند.
* ترمز برای کنترل خودرو در مواقع خطر است، اما در خودروهای داخلی وقتی راننده ترمز می‌کند، خط ترمز چندین متر کشیده می‌شود و در این حالت دیگر خودرو در اختیار راننده نیست.
* در خودروهای داخلی بارها دیده‌ام که ترمز ABS یا کیسه هوا، درست عمل نمی‌کند.
باید ستاد ویژه تشکیل شود
حالا علاوه بر پلیس راهور، نمایندگان مجلس هم به شدت معترض پایین بودن کیفیت خودروها هستند و نمونه‌اش توئیت چند روز قبل جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور که نوشته: «نقش خودروهای بی‌کیفیت با ایمنی پایین در آمار بالای جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای پررنگ بوده و برای حل این بحران باید ستاد ویژه‌ای تشکیل شود.»
خودروهای داخلی از ایمنی لازم در تصادفات برخوردار نیستند
غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران هم دراین‌باره به ایسنا گفته است: «در وهله اول یقینا کیفیت پایین خودروهای داخلی، که از ایمنی لازم در تصادفات برخوردار نیستند، از عوامل بالا رفتن تلفات در تصادفات جاده‌ای است».
دادستان کل: در صنعت خودروسازی دست‌های پشت پرده وجود دارد
دیروز هم دادستان کل کشور به این موضوع ورود کرد و گفت: در صنعت خودروسازی کشور، دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقای وضعیت خودروسازی کشور می‌شود. آن‌طور که خبرگزاری قوه قضاییه منتشر کرده، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: دستگاه قضایی بر اساس وظیفه و در راستای صیانت از حقوق عامه، به این موضوع توجه داشته و اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.
دلگرمی وزیر به خودروسازان!
در میان این مطالبات، وزیر صمت هم روز 13 فروردین بازدیدی دوباره از  ایران‌خودرو و سایپا داشت و مایه دلگرمی آن‌ها شد! البته سیدرضا فاطمی‌امین بر نظارت بر فرایندهای کیفی محصولات خودروسازان هم تاکید کرد و گفت: «با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی فراهم خواهد بود».
 
 
   دبیر کمیسیون صنایع در گفت و گو با خراسان مطرح کرد:
مافیا و دست های پشت پرده اجازه رقابتی شدن صنعت خودرو   را   نمی دهد
«فرهاد طهماسبی»، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به خراسان می‌گوید: یکی از فاکتورهای مهم در ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، رقابتی شدن بازار است؛ اما متاسفانه وجود مافیا و دست‌های پشت پرده اجازه اجرای آن را نمی‌دهد. طهماسبی می‌افزاید: وظیفه اصلی بررسی کیفیت محصولات خودروسازان برعهده وزارت صمت است و مجلس فقط وظیفه نظارتی دارد؛ اما با توجه به وضعیت موجود، کمیسیون صنایع اقدامات و پیگیری‌های خود در این موضوع را تقویت کرد.
https://sobhshod.ir/vdce.e8pbjh8eo9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما