چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۷۱۱۹
plusresetminus
عملیات آواربرداری از متروپل آبادان در حالی ادامه دارد که احتمال ریزش مابقی این ساختمان تا کنون بسیار مطرح شده است. قدرت حسین عبدالباقی، مالک این برج اصلی‌ترین علت این فاجعه قلمداد می‌شود.
بسازوبفروش‌های نااهل/ متروپل‌ها زیادند
عملیات آواربرداری از متروپل آبادان در حالی ادامه دارد که احتمال ریزش مابقی این ساختمان تا کنون بسیار مطرح شده است. قدرت حسین عبدالباقی، مالک این برج اصلی‌ترین علت این فاجعه قلمداد می‌شود. کارشناسان از فراوانی چنین ساختمان‌هایی در کشور سخن می‌گویند. همین دیروز سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمانی کشور از بالا بودن تعداد افراد بی‌صلاحیت در حوزه ساخت‌وساز سخن گفت و از کیفیت پایین ساختمان‌سازی در پروژه‌هایی مثل مسکن مهر و مسکن ملی انتقاد کرد.
 پنج دانش‌آموز در بین کشته‌شدگان

آمار کشته‌های آبادان، با بیرون آوردن یک جسد دیگر از زیر آوار برج متروپل آبادان تا لحظه نگارش این گزارش به 34نفر رسیده است. آن‌گونه که احمد عباسپور فرماندار ویژه آبادان اعلام کرده ۳۷نفر از شهروندان نیز در این حادثه مصدوم شدند که ۳۵نفر با شرایط مساعد از بیمارستان مرخص شدند.
پنج نفر از کشته‌شدگان این حادثه ملیکا و میترا صالحیان پور، مسیح صادقی و آرین و حمیدرضا جلیلیان دانش‌آموز بودند. آرین و حمیدرضا آبادانی و مسیح صادقی و دختران خانواده صالحیان پور اهل خرمشهر بودند.
عملیات آواربرداری از در حالی ادامه دارد که کارشناسان معتقدند احتمال ریزش مابقی متروپل وجود دارد. دوربین‌های لیزری که در اطراف ساختمان مستقر هستند نشان می‌دهند که ساختمان در بخش‌هایی دچار لرزش و جابه‌جایی شده و به همین دلیل عملیات آواربرداری متوقف‌شده است.
شعبانی، مدیر هلال‌احمر خوزستان می‌گوید: کارشناسان تخصصی با رصد لحظه‌ای رفتار بقایای ساختمان ریزش کرده متروپل آبادان در خصوص افزایش ناپایداری آن در ضلع‌های شمالی و شرقی آن هشدار داده‌اند.
به گفته او با وجود احتمال ریزش ساختمان امدادگران همچنان در حال آواربرداری و انجام عملیات جست‌وجوی مفقودشدگان هستند، اما شهروندان برای سرعت بخشی و جلوگیری از تلفات بیشتر به روند این عملیات در حوزه استحفاظی متروپل حاضر نشوند.
قدرت باعث شد که روی سازه نظارتی نباشد

از خبرسازترین موضوعات حادثه متروپل صحبت‌های دیروز سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمانی کشور بود. حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام‌مهندسی دیروز در جلسه شورای شهر تهران ساختمان متروپل را از عجیب‌ترین طرح‌های ساحتمان در سال‌های اخیر دانسته و گفت: سازمان نظام‌مهندسی در زمان ساخت برج متروپل در جریان کار نبود. او گفته که اگر این ساختمان به بهره‌برداری می‌رسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند. او اضافه کرد: قدرت مالک موجب شد که هیچ نهاد و سازمانی نظارت فنی و مهندسی روی نحوه ساخت سازه نداشته باشند و حتی مالک زمانی که مجوز ساخت در ۹طبقه را گرفت اضافه اقدام به ساخت چندطبقه کرد و همچنین معاون شهرسازی شهرداری آنجا اعلام کرد که هیچ پرونده‌ای در این خصوص وجود ندارد.
  در تهران هزار ساختمان بالای 12طبقه داریم

سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمانی کشور تأکید کرد: مقررات ساخت‌وساز بسیار پیچیده است و با توجه به وجود منطقه آزاد که قانون در آن پیگیری نشده، سازمان نظام‌مهندسی در آن به‌طور رسمی ورود نکرده است. او با اشاره به ساختمان پلاسکو و عدم نگهداری درست آن اظهار کرد: در سال ۹۲ نگهداشت این ساختمان‌ها به‌عنوان قانون تصویب‌شده و هیچ الزامات قانونی برای آن اجرانشده و هزار ساختمان بالای ۱۲طبقه در تهران داریم و متأسفانه نگهداری نمی‌شود و الزامات اجرایی ندارد و اگر مبحث ۲۲ رعایت شده بود ساختمان پلاسکو را هنوز در اختیار داشتیم. شکیب ادامه داد: باید برای چند ساختمان به‌صورت نمونه نقشه معماری، سازه‌ای و تأسیسات مکانیکی و مکانیزم فروریزی را تهیه کنیم تا ببینیم در صورت بروز حادثه، چه میزان از ساختمان فرومی‌ریزد. این مکانیزم باید در اختیار آتش‌نشانی قرار بگیرد و به آن‌ها آموزش داده شود.
او با بیان اینکه این امر هنوز محقق نشده گفت: می‌توانیم دنبال کنیم که این طرح اجرایی شود و ساختمان‌های بلندمتربه ملزم به اجرای آن شود.
در مسکن مهر و مسکن ملی هم به کیفیت ساختمان توجهی نداریم

سرپرست سازمان نظام‌مهندسی با بیان اینکه بیش از دو میلیون مسکن مهر ساخته و به لحاظ کمیتی کار بزرگی در دنیا انجام شد، گفت: کاش از لحاظ کیفیتی نیز این اتفاق می‌افتاد، در مسکن ملی نیز همین اتفاق می‌افتد و باز هم از کیفیت غافل می‌شویم.
  تعداد افراد بی‌صلاحیت در ساخت‌وساز کم نیست

شکیب تأکید کرد: تعداد کسانی که صلاحیت ندارند و وارد ساخت‌وساز شده‌اند کم نیست. او گفت: پلاسکو نماد بلندمرتبه در کشور بود، اما متأسفانه به علت عدم نگهداری درست فرو ریخت و یک هزار ساختمان بلند در تهران وجود دارد که نگهداری درستی از آن نمی‌شود و الزامات اجرایی هم برای آن وجود ندارد. او اضافه کرد: تعداد ساختمان‌های ناایمن و پرخطر بسیار بیشتر از این لیست‌های مطرح شده است.
شکیب افزود: به‌عنوان‌مثال در یکی از استان‌های ایران تخلفات آن‌قدر زیاد است که ۱۲۰درصد از پروانه‌های صادره در کمیسیون ماده۱۰۰ می‌آید؛ یعنی آن‌قدر تخلف مقرون‌به‌صرفه است که پس از اجرای کمیسیون ماده۱۰۰ دوباره تخلف صورت گرفته و پرونده به کمیسیون ماده۱۰۰ می‌رود.
شکیب تأکید کرد: ما متولی شناسایی ساختمان‌های ناایمن نیستیم بلکه شهرداری‌ها متولی هستند و سازمان نظام‌مهندسی نمی‌تواند وارد ساختمان‌های ناایمن شود و فقط تخلفات ساخت‌وساز‌ها را مشخص می‌کند.
پرداخت خسارت حادثه متروپل از محل اموال مالک آن

علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری خوزستان نیز از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای تحقیق درباره جنبه‌های قضایی و حقوقی حادثه متروپل خبر داده است. او گفته برای بررسی همه ابعاد موضوع حادثه آبادان اقدام کرده و به پرونده همه‌کسانی که در این حادثه نقش داشته‌اند، اعم از کسانی که ترک فعل کرده یا مرتکب جرم شده‌اند با کمال دقت و قاطعیت و سرعت رسیدگی می‌شود. همچنین صادق خلیلیان، استاندار خوزستان خبر داده است که به خانواده‌هایی که در حادثه متروپل متضرر شده‌اند از اموال حسین عبدالباقی مالک ساختمان خسارت پرداخت خواهد شد. خلیلیان می‌گوید نیازی به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای پرداخت خسارت متروپل نیست و شهروندان مراقب سودجویانی باشند که بدون اطلاع و هماهنگی برای جمع‌آوری کمک مالی دست به اقدامی می‌زنند. خسارت واردشده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل آبادان به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد. به گفته او دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند نیز از سوی دادستانی تعیین تکلیف و برای پرداخت آن اقدام می‌شود.
https://sobhshod.ir/vdcj.veafuqevhsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما