دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۱۹
کد مطلب : ۷۷۵۳
plusresetminus
مجلس با تغییراتی در لایحه دولت، حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری و مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی را برای شش ماهه دوم 1401 افزایش داد. در این گزارش، جزئیات این افزایش ها، زمان واریز به حساب ها و نظر احتمالی شورای نگهبان را بررسی کرده ایم
جزئیات افزایش حقوق کارمندان
 نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز، لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری را تصویب و به شورای نگهبان ارسال کردند؛ لایحه‌ای که حقوق دریافتی آن‌ها در نیمه دوم امسال را حداقل 900 هزار تومان و بیشتر افزایش خواهد داد.اما ببینیم جزئیات این افزایش حقوق‌ها چیست؟
حمایت ویژه از کارمندان
مهم‌ترین بخش این مصوبه مربوط به افزایش حقوق کارکنان و شاغلان دستگاه‌های مشمول نظام هماهنگ پرداخت و قانون خدمات کشوری است که محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه آن را تشریح کرده است: «حدود یک میلیون تومان به پایه حقوق کارکنان و شاغلان این دستگاه‌ها  اضافه می‌شود. شیوه این افزایش، اضافه شدن 3 هزار امتیاز و معادل ریالی آن برای کارمندان و معادل ریالی 210 امتیاز برای اعضای هیئت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق است که به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود و این امتیازات برای سال‌های آینده نیز در ضرایب حقوقی آن‌ها لحاظ می‌شود».
افزایش 50 درصدی حق عائله مندی و 100 درصدی حق اولاد
علاوه بر این امتیازات، حق عائله‌مندی کارمندان نیز 50 درصد و حق اولاد نیز بر اساس قانون جوانی جمعیت 100 درصد افزایش پیدا می‌کند. حق عائله‌مندی از ۴۰۰ هزار تومان به ۶۱۱ هزار تومان و حق اولاد از ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۱۱ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.نکته دیگر درباره مصوبه دیروز مجلس هم این‌که، به گفته حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، این افزایش حقوق شاغلان، مشمول شرکت‌های دولتی هم خواهد شد و علاوه بر آن، افزایش حق اولاد و حق عائله‌مندی به افراد شاغل در نهادهای عمومی غیردولتی نیز تعمیم داده می شود.
برای اعضای هیئت‌ علمی نیز علاوه بر موارد ذکر شده، 15 درصد دیگر افزایش حقوق مدنظر قرار گرفته است، چراکه در دولت قبل 30 درصد به حقوق این گروه اضافه شده بود اما به دلیل برخی ایرادات سازمان برنامه و بودجه، این افزایش لغو شد و حالا به نوعی جبران خواهد شد.
افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان
بخش دیگری از مصوبه دیروز، مربوط به افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود که با رای نمایندگان، میزان این افزایش، 30 درصد تصویب شد. دولت در لایحه خود، افزایش 10 تا 15 درصدی مستمری‌های این گروه را پیشنهاد کرده بود؛ اما نمایندگان آن را به 30 درصد رساندند تا مرهمی بر زخم‌های این خانواده بزرگ 12 میلیون نفری باشد.
بازنشستگان؛ 900 هزار تومان   و  5 درصد
دولت و مجلس، برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری هم تصمیم مهمی گرفتند و طبق مصوبه دیروز، 900 هزار تومان به حقوق آن‌ها اضافه خواهد شد؛ اما این همه ماجرا نیست، چرا که علاوه بر این مبلغ، یک افزایش پنج درصدی نسبت به حکم حقوقی شهریور 1401 نیز برای آن‌ها اعمال می‌شود. نمایندگان این قید را هم لحاظ کردند که حقوق بازنشستگان جدید هم برای متناسب شدن با حقوق بازنشستگان هم‌طبقه و دستگاه مشابه، ترمیم شود.
افزایش حقوق نیروهای مسلح و کمک معیشت جانبازان معسر
افزایش ۲۰ درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری هم بخش دیگری از مصوبه دیروز مجلس بود. علاوه بر آن، نمایندگان تصویب کردند کمک معیشت جانبازان 25 درصد و بالاتر، که فاقد شغل و درآمد هستند به 5 میلیون و 600 هزار تومان و برای جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان معسر فاقد شغل و درآمد به 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یابد.  
تامین اعتبار از افزایش اعتبارات هزینه ای
پاسخ این سوال که منابع این افزایش حقوق از کجا تامین می‌شود هم با این مصوبه دیروز مشخص شد: «نمایندگان مجلس با افزایش ۲۰ درصدی اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۱ در قالب اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری موافقت کردند و طبق این مصوبه به دولت اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی را تا 20 درصد و در سقف مصارف قانون بودجه بابت اجرای این قانون افزایش دهد». ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم در گفت‌وگو با مهر این نکته را گفت که: ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان درنظر گرفته شده است.
محاسبه از مهر، پرداخت از آذر
اما درباره زمان محاسبه و پرداخت این افزایش حقوق‌ها، برخلاف اظهارنظرهای قبلی که قرار بود شامل شهریورماه نیز باشد، به گفته زنگنه این مصوبات و افزایش حقوق‌ها از ابتدای مهرماه لحاظ می‌شود. اسماعیلی هم در این باره گفته: با توجه به شرایط بررسی این لایحه و ضرورت تصویب آن در شورای نگهبان، به نظر می‌رسد در ماه جاری امکان اصلاح احکام کارکنان و بازنشستگان به وجود نیاید و از آذرماه افزایش حقوق به همراه پرداخت معوقات مهر و آبان به حساب کارکنان و بازنشستگان واریز شود.
 
 
   مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با خراسان مطرح کرد:
احتمال وارد شدن ایراد به مصوبه مجلس در شورای نگهبان
اگرچه نمایندگان مجلس در مصوبه خود، نحوه تامین منابع مالی افزایش حقوق‌ها را تعیین کرده‌اند، اما مشخص نیست این مصوبه مورد تایید شورای نگهبان خواهد بود یا خیر. دکتر «بابک افقهی» مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره به خراسان می‌گوید: برخی از مصوبات مجلس با لایحه دولت متفاوت است و به دلیل مغایرت با قانون اساسی ممکن است مورد ایراد شورای نگهبان قرار بگیرد. اشاره افقهی به اصل 75 قانون اساسی است که می‌گوید: «طرح‌های قانونی و پیشنهادها و اصلاحاتی که نمایندگان در خصوص لوایح قانونی عنوان می‌کنند و به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه‌های عمومی می‌انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید نیز معلوم شده باشد». البته مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه این امیدواری را می‌دهد که در تعامل دولت و مجلس، تلاش خواهد شد افزایش حقوق‌ها در چارچوب قانون اعمال شود.    از افقهی درباره وعده مهرماه سازمان برنامه و بودجه برای واریز مبالغ علی الحساب افزایش حقوق‌ها تا زمان تصویب و تایید قانون هم می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: با توجه به این که مجلس تصمیم به اعمال تغییراتی در لایحه دولت داشت، موضوع پرداخت علی الحساب منتفی و به بعد از تصویب نهایی قانون موکول شد.

 
https://sobhshod.ir/vdcd.k052yt05sa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما