شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۷۹۵۲
plusresetminus
معاون گردشگری: حذف داوطلبانه روادید ایران برای گردشگران چینی با هدف جذب بیشتر گردشگر محقق شد
بدون ویزا به چین بروید+جزئیات
ایران به‌صورت داوطلبانه روادید موردنیاز برای ورود گردشگران خارجی به کشور را برای گردشگران چینی حذف کرد و از این پس اتباع چین می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ایران سفر کنند.
به‌گزارش همشهری، تصمیم داوطلبانه ایران برای لغو روادید ورود برای گردشگران چینی با هدف جذب هر چه بیشتر گردشگران چینی به کشور صورت گرفته و درست پس از آن اجرایی شده است که دولت چین نام ایران را در فهرست 60کشور مقصد برای گردشگران چینی قرار داد و اعلام کرد که از 15مارس2023 برابر با 24اسفندماه سال1401، شهروندان چینی اجازه سفر به ایران یافته‌اند.

گام جدی ایران برای حضور در بازار گردشگری چین
بازار گردشگری چین یکی از مهم‌ترین بازارهای گردشگری جهان است و تمام کشورهای جهان برای رقابت بر سر جذب گردشگران چینی به کشورشان که در تعداد انبوه به مقاصد جهان سفر می‌کنند، تلاش دارند از برخی قوانین دست‌وپاگیر ازجمله نیاز به روادید که کشورشان را با مانعی هر چند کوتاه که ارزآوری چینی‌ها به مقاصد جهانی را محدود می‌کند، عبور کنند.
ایران نیز پس از سفر رسمی رئیس‌جمهوری به چین و روابط 2همتا در پکن برای توسعه تعاملات گردشگری با یکدیگر در قالب تفاهمنامه 25ساله میان 2کشور، در گام نخست اقدام به لغو داوطلبانه و یکجانبه روادید برای جذب هر چه بیشتر شهروندان چین با هدف سفر به ایران و ارزآوری به کشور کرده است.
پیش از اقدام دولت برای لغو یکجانبه روادید ورود به ایران برای گردشگران چینی، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفته بود تا آخر فروردین‌ماه سال1402، ایران میزبان بیش از 100گروه از آژانس‌های گردشگری چین خواهد بود تا جاذبه‌های گردشگری کشور را به دفاتر خدمات مسافرتی چین معرفی کند. حالا علاوه بر ورود گروه نخست از دفاتر خدمات مسافرتی چین به ایران، حذف روادید داوطلبانه ورود به ایران برای گردشگران چینی نیز اتفاق افتاده است تا گام‌های جدی‌تر در بازار چین برای جذب گردشگر به ایران برداشته شود.

تسهیل ورود گردشگران چین در دستور کار دولت
دیروز معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار سفیر چین در تهران به چانگ هوآ گفته است: «دولت ایران در افزایش جذب گردشگران و مهمانان از چین همواره تسهیل ورود گردشگران را در دستور کار داشته است و بر همین اساس به‌صورت داوطلبانه روادید را برای گردشگران چینی برداشته است.»
علی‌اصغر شالبافیان این اظهارات را در حاشیه بازدید تعدادی از فعالان حوزه گردشگری چین از مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد که در قالب تور آشناسازی به ایران سفر کرده‌اند، در کاخ موزه ملت به سفیر چین گفته و تأکید کرده که ایران آماده معرفی شهرهای کشور برای تعریف مقاصد جدید گردشگری برای گردشگران چینی است.
به‌گفته او، یکی از زمینه‌های مهم همکاری بین 2کشور حوزه گردشگری است که سند همکاری آن در حضور روسای جمهوری 2کشور امضا شده است و ما در همین رابطه پیشنهاد تشکیل کمیته فنی را دادیم تا شرایط بهتری برای حضور و سفر گردشگران 2کشور فراهم شود.
آنطور که معاون گردشگری کشور گفته است، خردادماه سال‌جاری نخستین نشست مشترک بین دفاتر خدمات مسافرتی ایران و چین برگزار می‌شود و همزمان با این نشست کمیته فنی همکاری‌های گردشگری تهران - پکن نیز آغاز به‌کار می‌کند.

هدفگذاری برای جذب 1/5میلیون گردشگر چینی
پیش‌بینی دولت این است که روند ورود گردشگران چینی به ایران با توجه به تحکیم روابط میان 2کشور با بستن قرارداد 25ساله همکاری همه‌جانبه تهران - پکن افزایش خواهد یافت. ایران پیش‌بینی کرده است که قادر به میزبانی سالانه از 1.5میلیون گردشگر چینی است و با تحقق این روند دست‌کم سالانه معادل 2.5میلیارد دلار از ورود گردشگران چینی نصیب ایران خواهد شد.
چانگ هوآ، سفیر چین در تهران در دیدار با معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی اعلام کرده است که «ایران یک کشور مهم در منطقه است و جایگاه ویژه‌ای در گردشگری دارد.»
او غذاهای ایرانی، اماکن تاریخی بی‌نظیر و جاذبه‌های مهم گردشگری ایران را ظرفیت‌های خوب برای توسعه روابط گردشگری ایران و چین خوانده و گفته است که تمایل به توسعه همزمان و دوجانبه روابط گردشگری ایران و چین دارد و تأکید او بر تقویت روابط و تسهیل سفر مردم ایران و چین به 2کشور است.

 
https://sobhshod.ir/vdce.n8fbjh8ow9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما