يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۷۹۶۱
plusresetminus
تصمیمی عجیب درباره داروخانه ها!
تقریبا از آذر سال گذشته بود که نخستین خبر از پلمب یک داروخانه در تهران به‌دلیل بی‌حجابی و هتک حرمت به آمر به معروف منتشر شد. پس از آن آمار داروخانه‌هایی که به همین دلیل اخطار می‌گرفتند و پلمب می‌شدند افزایشی شد و نه‌تنها در تهران، که در شهرهای دیگر ازجمله آمل، یاسوج و... هم پلمب داروخانه‌های متخلف ادامه یافت. تا جایی که پلمب یک داروخانه با دستور مستقیم وزیر بهداشت هم لابه‌لای همین خبرهای داغ و انتقادات گسترده درباره آن مطرح شد؛ که چرا وزیر بهداشت به جای پیگیری کمبودهای دارویی و گرانی‌ها، در پی تعطیلی داروخانه‌ها به‌دلیل رعایت نشدن حجاب است. هر چند که بعدتر مشخص شد وزیر بهداشت در بازدید سرزده از این داروخانه تعطیلی موقت آن را به‌دلیل حضور نداشتن مسئول فنی، نداشتن قرارداد با بیمه‌ها و آزادفروشی داروهای بیمه‌ای درخواست کرده و ربطی به مسائل دیگر ازجمله حجاب نداشته است.
      
با تداوم تعطیلی داروخانه‌ها، اخبار متعدد و انتقادات گسترده فضای مجازی را به‌شدت تحت‌تأثیر خود قرار داد. همزمان هم اسامی چند نفر از مدیران سازمان غذا و دارو به‌عنوان امضاکنندگان «بخشنامه دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها» منتشر شد. منتشرکنندگان این اسامی ادعا می‌کردند که رضا اکبرزاده، کارشناس اداره امور داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش مسئول تهیه این بخشنامه بوده و مینا آژوغ، سرپرست اداره امور داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش هم آن را تأیید کرده است؛بخشنامه‌ای که درنهایت هم به تأیید و تصویب محمد پیکان‌پور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل رسیده است.
      
اما اصل ماجرا چه بود؟ سوم اسفند سال گذشته سازمان غذا و دارو، دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه را ابلاغ کرد که موج انتقادات را داغ‌تر کرد. ازجمله مفاد مهم این اطلاعیه ملزم شدن کارکنان خانم (اعم از مسئول فنی و سایر کارکنان) به پوشیدن مقنعه به رنگ مشکی بود. همچنین عنوان شده بود که تنها مسئولان فنی باید ملبس به روپوش سفید باشند و از برچسب مشخصات استفاده کنند. تمامی کارکنان غیرداروساز داروخانه باید از روپوش با رنگ سبز یا آبی استفاده کنند. سازمان غذا و دارو همچنین تأکید کرده بود که کارکنان داروخانه موظف به رعایت رفتار حرفه‌ای، اخلاق داروسازی و کلیه شئون اسلامی و قانونی در همه جنبه‌های ارائه خدمت در داروخانه هستند.
      
اما الزام رعایت حجاب در داروخانه‌ها به هیچ عنوان موضوع جدیدی نیست و همانطور که در همه دنیا استانداردهایی برای پوشش کارکنان داروخانه‌ها درنظر می‌گیرند، این موضوع در ایران هم از همان ابتدای راه‌اندازی این مراکز در ضوابط و بخشنامه‌ها وجود داشته و لحاظ می‌شود. این موضوع را حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو هم تأیید می‌کند و می‌گوید: «دستورالعمل مربوط به رعایت پوشش پرسنل داروخانه‌ها چیز جدیدی نیست. ما دستورالعمل پوشش استاندارد برای کارکنان داروخانه‌ها را همیشه داشته‌ایم. این دستورالعمل هم که ابلاغ شده صرفا درخصوص استاندارد پوشش است و به تبع این دستورالعمل، یکی از بندهای آیین‌نامه رعایت شئونات اسلامی است.» او تأکید کرده که آیین‌نامه داروخانه‌ها شاید بارها بعد از انقلاب بازبینی و ابلاغ شده و دستورالعملی هم که در اسفند صادر شده همان همان ابلاغ آیین‌نامه قبلی است اما تعدادی از رسانه‌ها از روی شیطنت برخی از بخش‌های آن را پررنگ‌تر کرده‌اند که از طریق آن بتوانند ضربه بزنند.
https://sobhshod.ir/vdce.p8fbjh8oz9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما