دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۷۹۶۳
plusresetminus
پس از برگزاری مراسم روز قدس در شهرهای مختلف ایران چند تصویر و ویدئو بسیار مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. یکی تصویری از یک زن به صورت بی‌حجاب بود؛ همان حالتی که این روزها مدام نسبت به آن هشدار داده می‌شود و زنان را با استناد به برخی قوانین از حضور در خیابان‌ها و ادارات به آن شکل برحذر می‌دارند.
ماجرای قابلمه‌برگردانی چه بود؟

پس از برگزاری مراسم روز قدس در شهرهای مختلف ایران چند تصویر و ویدئو بسیار مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. یکی تصویری از یک زن به صورت بی‌حجاب بود؛ همان حالتی که این روزها مدام نسبت به آن هشدار داده می‌شود و زنان را با استناد به برخی قوانین از حضور در خیابان‌ها و ادارات به آن شکل برحذر می‌دارند. در کنار آن انتشار ویدئوی گزارش صداوسیما از برگزاری پویش قابلمه برگرداندن از سوی طلاب حوزه علمیه خواهران مراغه بود. این اقدام به‌عنوان حمایت از زنان فلسطین و بیان این هشدار است که «سرنوشت اسرائیلی‌ها مانند این قابلمه‌‌ها واژگونی است. به گزارش روزیاتو این اقدام چند سالی است در شهرهای مختلف کشور در همراهی با پویش بین‌المللی پخت غذای مقلوبه زنان فلسطینی صورت می‌گیرد.
از نظر یکی از طلاب حاضر در این برنامه هدف از شرکت در این پویش این است که به زنان فلسطینی پیام دهند که در کنار آنها هستند.
غذای مقلوبه یک غذای متعلق به منطقه شامات یا فلسطین است و با برگردندان قابلمه به اسرائیلی‌ها می‌خواهند یادآوری کنند که مثل این غذا آنها را واژگون خواهند کرد.
زندانی‌شدن  زنان فلسطینی  به دلیل  پختن  غذا
خبرگزاری حوزه در مطلبی درباره پویش بین‌المللی پخت غذای مقلوبه زنان فلسطینی گزارش داده است: «دسامبر ٢٠١٧ بود که ترامپ اعلام کرد قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد، همان روز مرابطات با قابلمه‌های مقلوبه به محوطه مسجدالاقصی آمدند و با برگرداندن غذا جواب ترامپ را دادند».
مرابطات (جمع مرابطه) به معنای زنان مراقب و مدافع یک حرکت سیاسی اسلامی است، این گروه شامل زنان فلسطینی است که خود را وقف مسجدالاقصی کرده‌اند و در مسجدالاقصی به فعالیت‌های مختلف از جمله برگزاری کلاس‌های مختلف در سطوح مختلف و آموزش قرآن می‌پردازند.
اسرائیلی‌ها هم درباره برگرداندن قابلمه مقلوبه حساسیت نشان می‌دهند و به‌خوبی پیام و فلسفه این کار را درک کرده‌اند، آنها حتی خانم «هنادی حلوانی»، یکی از اعضای مرابطات مسجدالاقصی را به همین خاطر ربودند یا خانم «خدیجه خوبص» مدت‌هاست به خاطر همین نوع مبارزه مدنی در زندان به سر می‌برد. به نظر می‌رسد در این روند «مقلوبه» فقط غذا نیست؛ بلکه بیشتر از غذا طعم مبارزه و دفاع از وطن را به دهان دیگران می‌چشاند. مقلوبه یک نوع ته‌چین است که در تمام کشورهای عربی اما با روش‌های مختلف با مرغ، گوشت یا سبزیجات درست می‌شود.
نکته جالب در پخت و استفاده از این غذا این است که وقتی غذا پخته می‌شود، برای استفاده از آن، غذا را از داخل قابلمه به روی یک سینی یا بشقاب بزرگ برمی‌گردانند، حالا همین اتفاق، یعنی برگرداندن غذا روی ظرفی دیگر، باعث شده این غذا در فلسطین اشغالی به نمادی برای پیروزی قدس و واژگون‌شدن دشمنان قدس تبدیل شود. از نظر برگزارکنندگان این پویش نیز قرار است به اسرائیل یادآوری شود که مثل قابلمه مقلوبه محکوم به واژگونی هستند.
حالا غذایی که پیش‌ازاین تنها یک غذای معمولی بود، به یکی از نمادهای مقابله با اشغالگری صهیونیست‌ها تبدیل شده است و بانوان فلسطینی در ماه مبارک رمضان افطاری می‌پزند و با خود به مسجدالاقصی می‌برند، دور هم جمع می‌شوند و با برگرداندن قابلمه غذا در برابر دیده سربازان صهیونیستی این پیام را مخابره می‌کنند که این رژیم سرنگون می‌شود.
 
https://sobhshod.ir/vdcg.39urak9ywpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما