دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۷۹۷۴
plusresetminus
بیم و امیدهای انتخابات 1402
باتوجه به اينکه دوازدهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار است در اسفند ماه سال جاري برگزار شود ولي از ماه‌هاي پاياني سال گذشته مشاهده مي‌کنيم که بسياري از چهره‌هاي سياسي و فعالان اين عرصه نگراني‌هاي خود براي برگزاري انتخابات پرشور عنوان کرده‌اند و حالا نوبت به نمايندگان کنوني و سابق مجلس رسيده است که در اين مورد اظهاراتي را عنوان کنند و از دستگاه‌هاي مروبطه مانند شوراي نگهبان که مسئوليت احراز صلاحيت‌ها را بر عهده دارد، بخواهند تا به همه گرايش‌ها و جناح‌هاي سياسي که شناسنامه دار هستند اجازه حضور در انتخابات را بدهد.

احزاب در تشويق مردم براي حضور پاي صندوق رأي اثرگذارترند

«مهدي باقري»، عضو کميسيون حقوقي و قضايي در خصوص نقش احزاب براي مشارکت بيشتر مردم، عنوان کرد: احزاب از سلايق و علايق مختلف مردم نمايندگي مي کنند. ما در کشور و حتي استان ها احزاب داريم که احزاب استاني در حيطه ارتباطات خود در استان روابط نزديک تر و دائمي تري با مردم دارند و طبيعتا مي توانند در تشويق مردم براي حضور در پاي صندوق هاي رأي اثرگذارتر باشند.

از اين منظر تعداد احزاب، گروه ها و جريان هاي سياسي ولو خُرده جريان ها کم نيستند و اگر به جدّ حضور داشته باشند مي توانند به مشارکت بيشتر مردم کمک کنند. رفتارهاي قومي، قبيله‌اي و فاميلي که در گذشته وجود داشته و انگيزه ‌هايي که فردي از بين قبيله و مردم خود انتخاب شود ديگر جواب نمي‌دهد و در اکثر نقاط کشور طبيعتا بايد به سمتي رفت که احزاب نقش بيشتري داشته باشند.

 احزاب تقريبا دربرگيرنده تمام سلايق و علايق عمومي مردم در جهت منافع عمومي کشور هستند و هر چقدر احزاب ما در تمامي مناسبات کشور جدي تر حضور داشته و فعال تر باشند و اخلاق حرفه اي تري انجام دهند، طبيعتا مي توانند نمايندگي بهتري از نوع افکار مختلف مردم داشته باشند.

نظام مي‌تواند بستري براي حضور همه سلايق در انتخابات فراهم کند

«روح‌الله متفکرآزاد»، عضو فراکسيون انقلاب اسلامي گفت: نظام جمهوري اسلامي آنقدر قدرتمند و مقتدر است که مي‌تواند بستري براي حضور همه سلايق در انتخابات فراهم کند البته منوط بر اين‌که افراد به ساختار اعتقاد داشته باشند. او در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري درباره انتخابات گفت: مقام معظم رهبري چهار اصل امنيت، سلامت، مشارکت و رقابت در انتخابات را گوشزد کردند لذا به نظر مي‌رسد راه‌حل خروج از مشکلات کشور توجه به اين چهار اصل در انتخابات است. نظام، کشور، مردم و جامعه براي خروج از مشکلات نيازمند همدلي و تقويت سرمايه اجتماعي هستند که اين به وجود انتخاباتي سالم، رقابتي و با مشارکت بالا و در امنيت کامل نياز دارد. دشمن نمي‌خواهد اين اتفاق بيفتد اما ما اين کار را انجام مي‌دهيم.

نظام به مردم براي حضور در انتخابات اميد بدهد

«علي‌محمد نمازي»، نماينده پيشين مجلس در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌که «برگزاري انتخاباتي با مشارکت حداکثري، مُعرّف اقتدار نظام و قدرت ملت محسوب مي‌شود» گفت: نظام بايد شرايطي را فراهم کند و اميدهايي را به مردم بدهد که اکثريت راي‌دهندگان بپذيرند که با شرکت در انتخابات مي‌توانند سرنوشت خود را رقم بزنند. حق مردم است که در انتخابات نامزد حداکثري خودشان را داشته باشند نه اين‌که بخواهند از ناچاري در انتخابات شرکت کنند.

آن‌هايي که داعيه دفاع از نظام را دارند، اگر مي‌خواهند اين نظام با قدرت به کار خود ادامه دهد و کشور درست شود، بايد بدانند که نياز است که انتخابات آزاد، رقابتي و با مشارکت حداکثري برگزار شود. اين عضو شوراي مرکزي حزب کارگزاران در پايان گفت: اميدوارم نهادهاي اجرايي و نظارتي با دلسوزي و با رعايت حقوق شهروندي اجازه دهند اکثريت مردم ،جناح ها، احزاب در بين تاييد شده‌ها کانديدا داشته و با انگيزه در عرصه انتخابات حضور يابند و افرادي را انتخاب کنند که براي اداره مطلوب کشور آمادگي و توانايي داشته باشند.
https://sobhshod.ir/vdci.yayct1a35bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما