سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب : ۷۹۷۶
plusresetminus
سرانجام پس از گذشت چند سال از توقف تولید ال90 در کشورمان، از نسخه بومی‌شده آن یعنی پی90 رونمایی شد
ال90 ایرانی چند؟
 سال 1386 اولین خودروی ال90 که بعدها به «رنو تندر90» تغییر نام یافت، در ایران عرضه شد. از همان ابتدا قرار بود ال90 یک خودروی اقتصادی باشد تا جایگزین خودروهای غیراستانداردی شود که بازار را به تسخیر خود درآورده بودند. هدفی که خیلی زود شکست خورد و این خودرو به یک خودروی میان‌رده تبدیل شد. البته با قابلیت‌های فراوان که از اولین عرضه توانست چشم ماشین‌بازها را به سمت خود خیره کند. در سال 1398 پس از اجرای تحریم‌ ها علیه کشورمان و با خروج رنو از کشور، پروژه ال۹۰ هم به دلیل این‌ که موتور و بخش زیادی از قطعات آن داخلی‌سازی نشده بود، متوقف شد. پس از توقف تولید آن خودروسازها تصمیم گرفتند ال90 را ایرانی کنند و سرانجام دیروز از نمونه ایرانی آن یعنی سایپا کادیلا یا پی90 رونمایی شد. در این گزارش به نکات خواندنی این خودروی محبوب می‌پردازیم.

 
ال 90 چه بود؟
تندر90 شاید یکی از محبوب‌ترین و البته بدقیافه ترین خودروهای ایرانی است که هرکسی آن را دارد، از کارکردش راضی ولی از قیافه‌اش ناراضی است! خودروی ال90 یا رنو تندر90 ابتدا در کشور رومانی به عنوان یک خودروی اقتصادی و مقرون به‌صرفه تولید می‌شد. «داچیا لوگان» خانواده‌ای از خودروهایی است که به طور مشترک توسط شرکت فرانسوی رنو و زیرمجموعه رومانیایی آن داچیا از سال ۲۰۰۴ تولید و به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 1386 به طور رسمی وارد بازار ایران شد و تولیدکنندگان ایرانی مطابق با سلایق ایرانی به فکر اعمال تغییرات چشمگیری در آن افتادند؛ از جمله قراردادن یک موتور قوی، برقی کردن شیشه‌های جلو و عقب، قراردادن 2 ایربگ برای سرنشینان جلو و استفاده از ترمز‌های ABS. به دلیل جادار بودن صندوق عقب ال90 که حدود 510 لیتر گنجایش دارد، این خودرو را ماشین خانوادگی نامیدند که در بین هم‌رده‌های خود بزرگ‌ترین صندوق عقب را داشت. از آن‌جا که هدف از طراحی ال90 جادار بودن و کیفیت ساخت آن بود و خیلی روی ظاهر داخلی و خارجی آن تمرکز نشده بود، به همین دلیل از نظر قیافه حرفی برای گفتن نداشت. از لحاظ مصرف سوخت سیستم این خودرو جزو بهترین‌ها در هم رده‌های خود محسوب می‌شد. طبق گزارش Euroncap میزان ایمنی این خودرو از 5 ستاره 3 ستاره را گرفته بود. اما از دید داخلی می‌توان گفت خودروی ال90 در بین هم‌رده‌های خود در ایران جزو ایمن‌ترین خودروها محسوب شده و هنوز آمار کمترین تصادفات را دارد.
تولید پی90 کلید خورد
پروژه داخلی‌سازی ال۹۰ در گروه سایپا پس از مدت نسبتا طولانی، سرانجام در قالب پروژه‌ای به نام پی90 یا سایپا کادیلا، معرفی شد. این پروژه یک تفاوت بزرگ با دیگر تغییرات ایجاد‌شده روی خودروها در ایران دارد و آن هم تغییر برند محصول مادر یعنی رنو و تبدیل آن به سایپاست. طبق گفته مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، چنان‌چه خودروی ال۹۰ الان هم تولید می‌‌شد، نمی‌توانست استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند. اما گروه خودروسازی سایپا پروژه‌ای برای زنده کردن پلتفرم این محصول تعریف کرد که نسبت به خودروی ال۹۰ یک فیس‌ لیفت کامل محسوب می‌شود. به دلیل این که شرکت رنو اجازه نداده بود قطعات مهم ال۹۰ داخلی‌سازی شود، برای ساخت تمام قطعات زمان زیادی صرف شده، بعضی از قطعات مهندسی معکوس شدند و بسیاری از قطعات آن هم جدید هستند. موتور، گیربکس و اکسل به طور کامل تغییر کرده و قوای محرکه پی۹۰ شباهتی به ال۹۰ ندارد. نسخه اولیه پی90 با گیربکس دستی است و براساس گفته مدیران تا پایان سال ۱۴۰۲ این محصول به بازار عرضه خواهد شد. قرار است بعد از تولید، دیگر خودروسازها هم وارد بازار تولید پی90 شوند و در واریانت‌های هاچ‌بک، سدان، وانت و... تولید آن ادامه یابد.
مشخصات فنی پی90
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا می‌گوید: با پلتفرم  ال‌90 (لوگان) سه خودر‌وی تندر90، ساندرو و ساندرو استپ‌وی ساخته شده است و پروژه پی90 در حقیقت نسخه‌ای بومی‌سازی شده از این محصولات است. موتوری که روی این خودرو عرضه می شود بر پایه همان موتور K4M ال90 ساخته شده ولی بازده تولیدی آن کمی بیشتر خواهد بود‌. کار روی پروژه پی90 اتوماتیک هم به صورت موازی در جریان است و در فاز دوم بعد از معرفی نهایی نسخه دستی، نسخه اتوماتیک این محصول با گیربکس DAE که هم‌اکنون روی شاهین اتوماتیک نصب می‌شود معرفی خواهد شد. سایپا کادیلا به پیشرانه ME16 مجهز شده است. این موتور محصول جدید مگاموتور است و در واقع همان موتور تیوفایو پلاس است که در برخی بخش‌ها، تفاوت‌هایی در قطعات دارد و همین باعث شده ME16 بیشتر از تیوفایو پلاس به نمونه فرانسوی، نزدیک باشد. در این موتور 6/1 لیتری، چهار سیلندر 16 سوپاپ می‌تواند حداکثر 110 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها را نیز دارد و قدرتش از طریق جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. قبلا اعلام شده بود که تندر90 ایرانی با موتور شاهین به بازار می‌آید اما اطلاعات جدید نشان می‌دهند که این محصول به‌روزتر خواهد بود.
مشخصات ظاهری پی90
در این خودرو همانند هر فیس لیفت(بازسازی) دیگری، دماغه یا پوزه آن شامل مجموعه سپر، جلوپنجره، چراغ‌ها، در موتور و گلگیرها به طور کامل بازطراحی شده است، اما نیمه میانی بدنه خودرو یعنی کابین، در‌ها، خط سقف و شیشه‌های جلو و عقب و جانبی، مشابه ال۹۰ هستند. ضمن این که سپر و چراغ‌های عقب و در صندوق عقب هم تغییرات کاملی داشته  و به طور کامل بازطراحی شده‌اند. از دیدگاه زیبایی‌شناسی در نمای جلو، با یک طراحی متفاوت و شلوغ و فاقد یک هویت مشخص روبه‌رو هستیم. به عبارت دیگر طراحان خیلی سعی کرده‌اند چهره‌ای مدرن و به‌روز به این پیرمرد بدهند و تا حد امکان حس و حال «ال نودی» را به «پی نودی» تغییر دهند. طراحان سایپا در نمای جلوی آن عناصر کرومی براق را به‌عنوان خط متصل‌کننده چراغ‌های جلو در نظر گرفته‌اند. همچنین به جای کاسه چراغ‌های نسبتا کوچک ال90 از چراغ‌های بزرگ با نوار LED روشنایی روز استفاده کرده‌اند. در نگاه اول از روبه‌رو پی90 را یک کپی از دنا می‌بینیم. در بخش عقب چراغ‌های بزرگ با سبک طراحی این خودرو هماهنگ نیستند. از نکات منفی این بخش می‌توان به کشیدگی چراغ‌ها به دو طرف بدنه، نصب نشان تجاری سایپا در وسط صندوق و پلاستیک سیاه در سپر اشاره کرد. در نمای داخلی نسخه ایرانی ال۹۰ تغییرات جزئی در نظر گرفته شده که داشبوردش همان داشبورد ساده رنو است ولی مجموعه آمپر، سیستم صوت و تصویر و غربیلک فرمان آن جدید طراحی شده است. به طور خلاصه طراحی نمای جلویی کادیلا یا همان پی 90محافظه‌کارانه و مدرن به نظر می‌رسد و از آن طراحی کسل‌کننده و حوصله سر بر ال‌90 خارج شده است. نمای پشتی خودرو هم مدرن طراحی شده و شکل و فرم آن ما را به یاد محصولات فعلی رنو می‌اندازد.
https://sobhshod.ir/vdca.0n0k49noi5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما