چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۸۰۰۰
plusresetminus
سونامی سزارین های لاکچری در02 . 02 . 02
 امروزه لاکچري نشيني مي رود تا به يکي از شاخصه هاي ارزشمند زندگي بدل شود. از داشتن زندگي‌هاي پر‌زرق و برق گرفته تا  داشتن شماره موبايل رند، تاريخ ازدواج رند و حتي پلاک ماشين رند به ملاک‌هايي براي سنجش ارزش و اعتبار انسان امروزي بدل شده‌اند. همين چند وقت پيش بود که گزارش هايي از تلاش پدر و مادراني که مي‌خواستند تولد فرزندشان درست در تاريخ 02/02/2022 باشد، با انعکاس و واکنش هاي فراواني همراه بود. حالا و با نزديک شدن به تاريخ شمسي  «1402.02.02»، به نظر مي‌رسد دوباره تب تولد والدين لاکچري نشين بالا گرفته باشد. کمااينکه مديرکل مرکز نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به عوارض و خطرات احتمالي تولد‌هاي مناسبتي و تقويمي براي مادر و نوزاد، گفت: انجام تولد‌هاي تقويمي اقدامي غير اخلاقي و غير قانوني است.

 دکتر سلمان حيدري درباره اولتيماتوم وزارت بهداشت به بيمارستان‌ها براي سزارين تقويمي در تاريخ «02.02.02»، گفت: از آنجايي که در سزارين‌هاي تقويمي، زايمان به صورت غيرطبيعي انجام شده و مساله‌اي است که سلامتي نوزاد و حتي گاهي سلامتي مادر را هم به خطر مي‌اندازد و مي‌تواند به سلامت مادر و کودک آسيب بزند و از طرفي فرصت کافي براي بلوغ کامل جنين را نمي‌دهد، اقدامي غير اخلاقي و غير قانوني است.

وي افزود: بر همين اساس وزارت بهداشت بخشنامه‌اي را به معاونت‌هاي درمان دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور، ابلاغ کرده تا حتما از انجام اين اقدام جلوگيري کنند. در نظارت‌ها هم اين موضوع مورد بررسي قرار مي‌گيرد و اگر مشاهده کنيم که مرکزي در تاريخ خاصي خارج از حد نرمال زايمان به صورت سزارين انجام داده، حتما تذکر داده مي‌شود و در صورت تکرار، حتما در درجه اعتباربخشي اين مراکز تجديد نظر شده و کاهش درجه اعتباربخشي خواهند داشت.

اما چه مجازاتي در انتظار مراکز متخلف در اين زمينه است؟ سوالي که حيدري در پاسخ به آن مي گويد: معمولا يک درجه از درجه اعتباربخشي مراکز متخلف کم مي‌شود که با توجه به دخل و خرج ميلياردي بيمارستان‌ها، همين کاهش يک درجه‌اي ممکن است در ماه يا سال، ضرر چند ميلياردي را براي يک مرکز بسته به ميزان دخل و خرجي که دارد، به دنبال داشته باشد.

جامعه شناسي يک پديده لاکچري

با اين حال به نظر مي رسد اين لاکچري گزيني، ريشه در وضعيت جامعه و تغيير نگرش شهروندان آن نسبت به زندگي داشته باشد.  به اعتقاد استاد دانشگاه و جامعه شناس‌، دليل توجه برخي افراد جامعه به تاريخ‌هاي رُند براي روز عقد يا تولد، نمايشي براي جدا کردن خود از طبقه اجتماعي که در آن حضور دارند و نزديک نشان دادن خود به طبقه‌هاي ديگر اجتماعي است.

مهران اسلامي نژاد در گفت‌ وگو با «آرمان امروز» درباره علت توجه برخي افراد جامعه به تاريخ‌هاي رند براي روز عقد يا تولد با ذکر اينکه دوران مدرن، دوران تمايز و جدايي اقشار مختلف از يکديگر است مي گويد: مرزبندي‌ها در اين دوران به واسطه طبقه، جاي خود را به قشر داده است. لاکچري بودن براي نسل جديد به جرأت مي‌توانم بگويم تمام معناي زندگي است. نسلي که مي‌خواهند زندگي کنند، آن‌طور که خودشان مي‌خواهند، آنها مي‌خواهند دنيا را تغيير دهند و شناخت ما از آنها بسيار محدود است. در اصطلاح پديدارشناسي مي‌گوييم براي فهم معناي زندگي در نگاه افراد، بايد وارد دنياي ذهني و زيست جهان آنها شويم و پديده را آنطور که هست، ببينيم.»

اسلامي نژاد اعتقاد دارد: «با ورود به دنياي ذهني افرادي که تاريخ‌هاي رند برايشان جذابيت دارد، متوجه مي‌شويم که اين افراد داراي آرزوهاي انباشت شده‌ي بسياري هستند و به هر طريقي که شده قصد دارند خود را از ديگران متمايز ساخته و فخر فروشي کنند؛ اما اينکه چرا ارزش‌هاي انسان مدرن تغيير پيدا کرده و تا اين اندازه سطحي‌تر شده است، اين است.»
https://sobhshod.ir/vdcj.yeofuqeyysfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما