سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : ۸۰۰۷
plusresetminus
روايت آتيلا حجازي از دربي 100
نوار بردهاي متوالي استقلال در مقابل پرسپوليس پاره شد تا اين تيم از صدر به رتبه سوم جدول سقوط كند. شاگردان ساپينتو در دربي مقهور عملكرد خوب پرسپوليسي‌ها به خصوص عناصر تدافعي اين تيم شدند و حالا چشم انتظار لغزش دو مدعي ديگر هستند به اين اميد كه در هر سه بازي آينده خود پيروز شوند. آنها اميدوارند شايد پرسپوليس و سپاهان امتياز از دست دهند تا بتوانند قهرمان ليگ شوند. اما و اگرهايي كه اميد اين تيم را حداقل روي كاغذ زنده نگه مي‌دارد. هرچند آبي‌ها هنوز در جام حذفي حضور دارند و مي‌توانند حداقل كاپ حذفي را به ويترين افتخارات‌شان اضافه كنند اما پس از دربي سراغ آتيلا حجازي پيشكسوت استقلال و فرزند يكي از اسطوره‌هاي آبي‌ها رفتيم. پسر زنده‌ياد ناصر حجازي مثل پدر اهل تملق‌گويي يا فرافكني نيست. او برخلاف بعضي از پيشكسوتان استقلال قبول ندارد پرسپوليس با كمك داور برنده شده و درباره فاجعه‌اي كه نزديك بود براي حاضران در استاديوم رخ دهد، اظهارنظر جنجالي داشته كه در ادامه مي‌خوانيد.

   ‌دربي ۱۰۰ با برتري پرسپوليس به پايان رسيد. نظر شما درباره بازي  چيست؟
مشخص بود كه اين بازي بايد برنده داشته باشد، چون اگر مساوي مي‌شد شانس قهرماني سپاهان بالاتر مي‌رفت. بازي به لحاظ سرعت در شرايط خوبي قرار داشت و خيلي هم سرعتي بود، اما به لحاظ ايجاد موقعيت متاسفانه در طول نود دقيقه بازي موقعيت صد درصدي گل از جانب دو تيم شاهد نبوديم و فقط يك موقعيت پرسپوليس ايجاد كرد كه آن هم از هوش بالاي آل‌كثير بود. عيسي خيلي خوب يار مستقيم را از پيش روي برداشت و آن گل را به ثمر رساند. در بقيه دقايق بازي پرسپوليس خيلي خوب دفاع كرد و توانست بازي را مديريت كند و استقلال هم برنامه مشخصي براي رسيدن به دروازه پرسپوليس نداشت جز استفاده از توپ‌هاي مستقيم كه تيم رقيب خيلي راحت توسط مدافعان مياني ضربات سر را زدند. در حالي كه به نظرم مساوي نتيجه عادلانه‌اي بود، اما پرسپوليسي‌ها از تك موقعيت‌شان استفاده كردند و توانستند برنده از زمين خارج شوند.


  ‌به نظر شما روي گل خورده استقلال، عارف غلامي نمي‌توانست عملكرد بهتري داشته باشد؟
عارف در طول بازي خيلي باهوش و پخته عمل كرد، اما در آن صحنه مقهور تكنيك بسيار بالاي عيسي و يك لحظه خيلي زود از بازي خارج شد. حركت‌ آل‌كثير خيلي خوب بود، اما در مجموع غلامي يكي از خوب‌هاي بازي بود!
  ‌درباره قايدي هم به نظر مي‌رسيد پرسپوليسي‌ها به خوبي او را مهار كرده بودند.
قايدي در نيمه اول كه چند توپ به او دادند خوب كار كرد و دفاع پرسپوليس را به هم زد اما در نيمه دوم چيز خاصي از او نديديم. بازيكني مثل قايدي نياز به فضا دارد تا عملكرد خوبي داشته باشد، اما تجمع پرسپوليسي‌ها در زمين خودي باعث شد او‌ نتواند كار خاصي انجام دهد.
  ‌فكر‌ مي‌كنيد پرداختن بيش از حد به برد پر گل استقلال مقابل هوادار اين تيم را دچار غرور كاذب نكرد؟
خير، دربي براي تمام بازيكنان دو تيم و هوادارانش يك بازي خيلي ويژه‌اي است. هر قدر هم بگوييم اين بازي مثل بقيه بازي‌ها سه امتياز دارد، اما نتيجه اين بازي فراتر از سه امتياز است. مي‌دانستم استقلال بازي سختي دارد، چون پرسپوليس هميشه پرسپوليس است و استقلال هم هميشه استقلال‌. فكر مي‌كنم بازيكنان دو تيم تجربه كافي دارند كه اسير اين حواشي نشوند .
  ‌بعد از بازي عده‌اي نظرشان‌ اين بوده كه داوري در برنده شدن پرسپوليس نقش داشت. نظر شما هم همين است؟
خير، من عوامل داوري را در نتيجه به دست آمده دخيل نمي‌دانم. استقلال و پرسپوليس چند تا موقعيت گل داشتند كه نقش داوري را پررنگ ‌بدانيم؟ در يك بازي بدون موقعيت پرسپوليس از تك‌موقعيتش استفاده كرد و به گل رسيد. البته از نظر من نتيجه مساوي خيلي عادلانه بود، اما تك موقعيت بازي نتيجه را رقم زد. داوري تاثيري در نتيجه‌ نداشت. درباره آن صحنه هم كارشناسان داوري بايد نظر دهند، اما آنچه ما در جام‌جهاني ديديم اگر توپ اول مستقيم به دست بازيكن مي‌خورد، پنالتي بود اما اول توپ به جايي ديگر بدن بعد به دست خورد كه ‌پنالتي نيست. با اين حال تفسير در خصوص‌ داوري زياد است و كارشناسان زبده نظر دهند، بهتر است.
  ‌درباره هواداران حرف زديد ورزشگاه پر نشده بود و نزديك بود اتفاق تلخي هم در طبقه دوم رخ دهد كه خدا رو شكر به خير گذشت!
چطور نمي‌توانيم يك استاديوم استاندارد و بين‌المللي داشته باشيم؟ چرا نبايد در تك‌تك شهرهاي كشورمان استاديومي شبيه به استاديوم شهر اهواز داشته باشيم؟ چرا بايد اين اتفاق رخ دهد؟ چرا بايد استاديومي كه پنجاه سال از عمرش گذشته هنوز مورد استفاده قرار بگيرد و هيچ تمهيداتي براي اين مجموعه ارزشمند صورت نگيرد؟ مگر جان‌ انسان‌ها ارزشمند نيست؟ اگر سقف پايين مي‌ريخت چه كسي مي‌خواست جواب هزاران نفر را بدهد؟ پس نتيجه مي‌گيريم جان آد‌م‌ها بي‌ارزش است! چرا قبل از وقوع فاجعه جلوي آن را نمي‌گيريم؟ فيلم را ديدم ترس وجودم را گرفت چطور عده‌اي رفتند روي آن سكوها نشستند؟ نبايد اجازه مي‌دادند در طبقه دوم ‌يك نفر هم بنشيند، چون حرف جان انسان در ميان است در طبقه پايين ‌هم ‌جاهايي كه در دست تعمير است نبايد هواداري مي‌نشست. ۲۰ هزار هم‌ ظرفيت نداشت اما اينكه چه تعداد آمدند مسوولان بايد جواب دهند.
  ‌حذف از آسيا و شكست در دربي روي روحيه استقلالي‌ها چقدر تاثير مي‌گذارد؟
روي كاغذ هنوز هر سه تيم شانس دارند، اما شانس استقلال كمتر شده است. حذف از آسيا هم بي‌تاثير نيست، چون بازيكنان زحمت مي‌كشند تيم را اول يا دوم مي‌كنند تا فصل بعدش در چمپيونز ليگ حضور پيدا كنند و به اميد اينكه با درخشش در آسيا ترانسفر شوند. اما نمي‌شود گفت چون استقلال به آسيا نرفته بازيكنان روحيه  ندارند.
  ‌ساپينتو بد موقعي باخت. فكر مي‌كنيد اگر در پايان ليگ استقلال قهرمان نشود تكليف نيمكت استقلال در فصل بعد چه خواهد  شد؟
استقلال در طول فصل خوب كار كرد و ساپينتو هم در نتيجه و هم شكل بازي استقلال نمره قبولي گرفته است. به نظر من بهترين راهكار حفظ او و ترميم نقاط ضعف تيم است تا بتوانند در ليگ قهرمان شوند.
  ‌به لحاظ سبك مربيگري ساپينتو انتقادات به او وارد است؟
 درباره شخصيت او هم، ساپينتو مربي است كه با شور و هيجان تيمش را هدايت مي‌كند و ممكن است بعضي‌ها بپسندند و بعضي‌ها هم نه. به نظر من نكته مثبت رفتارهاي او عرق به تيمش است، اما نكته منفي رفتارش اين است كه بايد خويشتنداري بيشتري از خودش به خرج دهد‌ تا محروم نشود و تيمش را اسير حواشي نكند. او كنترلي بر اعصابش ندارد ولي اگر بتواند نواقصش را برطرف كند كه خيلي هم سخت است، مي‌تواند در فوتبال ما ماندگار شود.
  ‌درباره داوري دربي صحبت كرديم، فكر مي‌كنيد اميدي است كه var وارد فوتبال ما شود تا هواداران از حواشي‌هاي بعد از بازي خلاص شوند؟
وقتي آقايان ادعا دارند در رنكينگ فيفا اول آسيا هستند يا در نكته‌اي خنده‌دار مي‌گفتند بهترين فدراسيون آسيا هستند و البته ‌بنده اعتقادي به اين داستان‌ها ندارم اما مگر مي‌شود نتوانند var بياورند؟ ميلياردها تومان پول جابه‌جا مي‌شود چرا نبايد يك سيستم ساده داوري را راه‌اندازي كنيم؟ زيرساخت‌هاي مناسب در خيلي از استاديوم‌هاي ما وجود ندارد. اين سيستم يكپارچه بايد در تمام استاديوم‌ها باشد، اما چرا نيست را بايد مسوولان جواب دهند. در فوتبال مدرن امروزيvar جزو ابزارهاي پيش پا افتاده است. شايد اگر اين سيستم راه‌اندازي مي‌شد خيلي از نتايج عوض مي‌شد. متاسفانه همان‌طور كه گفتم وقتي استاديوم استاندارد نداريم و يك استاديوم ۵۰ ساله را هنوز هم از آن استفاده مي‌كنيم و وقتي جان آدم‌ها براي ما ارزش ندارد varكه ديگر جاي خود دارد!
‌سوال آخر، براي استقلال جام حذفي هنوز تمام نشده فكر مي‌كنيد بردن كاپ حذفي براي اين استقلال  ممكن است؟‌
بله، به دست آوردن جام حذفي هم مي‌تواند هدف تاثير‌گذاري باشد. به هر حال يك جام است و جزو افتخارات يك باشگاه محسوب مي‌شود. البته اين تيم ‌هنوز هم ليگ را از دست نداده، اما اميدوارم حداقل در جام حذفي قهرمان شود تا اگر در ليگ قهرمان نشد مرهمي باشد براي هواداران اين تيم.

چطور نمي‌توانيم يك استاديوم استاندارد و بين‌المللي داشته باشيم؟ چرا نبايد در تك‌تك شهرهاي كشورمان استاديومي شبيه به استاديوم شهر اهواز داشته باشيم؟ چرا بايد اين اتفاق رخ دهد؟ چرا بايد استاديومي كه پنجاه سال از عمرش گذشته هنوز مورد استفاده قرار بگيرد و هيچ تمهيداتي براي اين مجموعه ارزشمند صورت نگيرد؟ مگر جان‌ انسان‌ها ارزشمند نيست؟
https://sobhshod.ir/vdcg.z97rak9zupr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما