چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۸۰۲۲
plusresetminus
نخستین سری از پیکاپ تاگا وارد کشور شد؛ ضمن بررسی قابلیت‌های این خودرو، مروری بر پیکاپ‌های خاطره انگیز داریم
خودرو پیکاپ تاگا بخریم؟
تصور اولیه ما از وانت‌ها خودروهایی است که صرفاً برای حمل بار است، اما پیکاپ‌ها این تصور را تغییر دادند؛ خودروهایی گران، لوکس، با امکانات خوب و طراحی زیبا که بعد از محبوبیت در دنیا، در ایران هم جایگاهی کسب کردند و با داشتن یکی از آن‌ها، همزمان می‌شد کارهای مختلفی انجام داد؛ هم چندین سرنشین را به گوشه و کنار کشور برد، هم اسباب زیادی را پشتش بار زد و هم از امکانات یک ماشین خوب بهره‌مند شد. شاید تویوتا هایلوکس را بتوان با اغماض یکی از خاطره‌انگیزترین پیکاپ‌هایی بدانیم که وارد ایران شد. حالا با ورود پیکاپ تاگا به کشور، دنیای این خودروها، وارد مرحله تازه‌ای شده است. به بهانه ورود اولین سری از این خودرو، نگاهی گذرا به دنیای پیکاپ‌ها خواهیم داشت.

 
تاگا وارد می‌شود
نخستین سری از پیکاپ تاگا که پیش از این وارد گمرک جنوب کشور شده بود، پس از طی مراحل قانونی وارد انبار مرکزی شرکت در تهران شد. پیکاپ تاگا در واقع محصول مشارکت شرکت ایسوزو و شرکت چینی چینگ لینگ موتورز است که محصولات خود را در برخی بازارها از جمله چین و ایران عرضه می‌کند. در ابتدا بنا بود این پیکاپ با 2 موتور دیزلی و بنزینی وارد بازار شود ولی در ادامه شرکت پادران موتور تصمیم گرفت فعلا نوع بنزینی را وارد ایران کند.
نمونه بنزینی تاگا به یک موتور 1.8  لیتری توربو GDi با توان227 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن مجهز است که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. البته پیکاپ کینگ لینگ تاگا در بازارهای جهانی یک نسخه مجهز به گیربکس هشت سرعته اتومات هم دارد که ممکن است پادران موتور در آینده این پیکاپ را با گیربکس اتومات هم به بازار عرضه کند.
پیکاپی با امکانات رفاهی جالب
در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، تاگا به دو کیسه هوا، تریم داخلی چرم مصنوعی، استارت دکمه‌ای، نمایشگر لمسی با پنل کنترل روی کنسول، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، زیر آرنجی و شارژر USB ردیف عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، دوربین ثبت وقایع، آینه‌های تاشوی برقی با گرمکن، رینگ آلومینیومی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ‌ها و رادار خطی مجهز است.
رخ خشن اما شیک تاگا
پیکاپ کینگ لینگ تاگا H پادرا در نمای جلو چهره‌ای خشن را به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های اصلی باریک هستند که توسط یک ورودی هوای به هم متصل شده‌اند. در قسمت میانی، جلوپنجره بزرگی را شاهد هستیم که از دو طرف با مه شکن‌هایی بزرگ احاطه شده است. در نمای عقب هم چهره جذاب و به نسبت ساده‌ای را برای این خودرو شاهد هستیم که در کنار دستگیره در حوض بار، دوربین دید عقب این خودرو جانمایی شده است. بر اساس گزارش «عصر ایران» هنوز قیمت قطعی برای این پیکاپ اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود این محصول در رنج قیمتی 2 تا 2.5 میلیارد تومان روانه بازار شود.
پیکاپ‌ها در ایران
پیکاپ‌های تک و دوکابین به دلیل کاربری‌های مختلف به تازگی توجه بیشتری را به خود جلب کرده‌اند. فضای کابین بزرگ، قابلیت استفاده چندمنظوره به عنوان خودروی حمل بار و نفر و همچنین توانمندی آفرودی از مزایای پیکاپ‌هاست. خودروهای پیکاپ در بازار جهانی به خصوص آمریکای شمالی بسیار پرطرفدار است و جزو پروفروش‌ترین محصولات بازار کشورهای کانادا و آمریکا محسوب می‌شود. در اوایل دهه 90 شمسی بازار کشور در حوزه پیکاپ‌ها بسیار محدود بود و به جز چند گزینه، حق انتخابی برای متقاضیان وجود نداشت اما در سال‌های اخیر تولیدکنندگان خودرو متوجه این خلأ شدند و برای تامین خواسته‌های مشتریان بالقوه پیکاپ‌ها دست به کار شدند. یکی از در دسترس‌ترین و اصلی‌ترین گزینه‌های همکاری برای تولید یا مونتاژ پیکاپ در ایران، خودروسازان چینی بودند.
چینی‌ها با کاپرا از راه رسیدند
شروع مونتاژ پیکاپ چینی در ایران با وانت کاپرا مونتاژ توسط گروه بهمن آغاز شد و در عین حال که انتقاداتی درباره کیفیت و توانمندی این پیکاپ به آن وارد بود، اما نمایش موفقیت‌آمیز کاپرا، زمینه‌ساز ورود دیگر محصولات چینی در دسته پیکاپ به ایران شد. کاپرا در نسخه‌های تک و دو دیفرانسیل توانست شروع کننده مناسبی برای پیکاپ‌های چینی باشد و پس از آن هم فوتون تونلند تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل   به بازار معرفی شد. فوتون تونلند با چهره‌ کاملا عضلانی‌تر و توان فنی بالاتر را می‌توان یک نقطه عطف در بازار پیکاپ‌های دو دیفرانسیل چینی مونتاژی دانست. در کنار این خودروهای پیکاپ مونتاژی، بازار خودروهای پیکاپ وارداتی هم از مدت‌ها قبل به طور تقریبا کامل در اختیار پیکاپ مشهور و پرطرفدار ژاپنی تویوتا هایلوکس بود و در کنار آن یک محصول ژاپنی با نام پیکاپ نیسان (نیسان فرانتیر) تولید مشترک پارس خودرو و شرکت نیسان به عنوان یک محصول شناخته شده جهانی بخشی از بازار متقاضیان پیکاپ را تامین می‌کرد. تویوتا هایلوکس پیکاپی شیک، پرتوان و محبوب بود که حتی نمونه‌های قدیمی آن، هنوز ابهت و جذابیت دارد.
به گزارش «بانک خودرو»در یک بازه زمانی طولانی، بازار خودروهای پیکاپ به خواب زمستانی فرو رفت و متقاضیان تنها با تعداد محدودی از مدل‌های پیکاپ که از انگشتان یک دست بیشتر نمی‌شد، روزگار می‌گذراندند. بعد از مدت‌ها عرضه نشدن خودروهای جدید، گروه صنعتی ارس خودرو دیزل یا آمیکو به عنوان یک تولیدکننده خودروهای تجاری سنگین، با یک سورپرایز تجاری سبک اما در ابعاد بزرگ، خواب بازار پیکاپ‌های مونتاژی و البته چینی را پراند. در بازاری خالی از محصول، پیکاپ جدید و جذاب آمیکو آسنا به عنوان یک محصول فول سایز و دو دیفرانسیل توجه علاقه‌مندان پیکاپ‌ها را به خود جلب کرد. در ادامه دسته پیکاپ‌ها تبدیل به یکی از بخش‌های جذاب برای خودروسازان ایرانی شد.
پیکاپ‌های خیلی کلاسیک
در گذر تاریخ خودروهای پیکاپ تک دیفرانسیل، وانت نیسان زامیاد مشهور به نیسان آبی، پیکان وانت و پراید وانت از محصولاتی بودند که تنها با مصارف نیمه سنگین و سبک تجاری به عنوان گزینه‌های قابل انتخاب حضور داشتند اما به دلیل مشخصات فنی و تک محور بودن هیچ‌گاه نتوانستند جایگاه واقعی یک پیکاپ با قابلیت آفرودی و کاربری چند منظوره را پیدا کنند.
https://sobhshod.ir/vdcd.x0j2yt0zxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما