شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۸۰۴۳
plusresetminus
پیش فروش قبر در تهران!
بعد از آنکه سازمان بهشت زهرا تاکنون چندين بار فروش قبر در اين آرامستان را تکذيب کرده، حالا  بنرهاي در شهر مردگان نصب شده که حکايت از آن دارد که بازماندگان رسما مي توانند در قطعات 1 تا 258 قبور را پيش خريد کنند. براساس اين بنر، متقضايان مي توانند براي اين کار به باجه 2 پذيرش عروجيان هر روز از ساعت 8:15 تا 14:15 مراجعه کنيد.

اين در حالي است که خريد و فروش خانه آخرت، بعد از طرح هاي ابتکاري شهرداري در مورد ساخت خانه براي افراد کم بضاعت، باعث شده تا درماههاي اخير به تجارتي پرسود بدل شده است بطوريکه در قطعات قديمي تر، قيمت قبور تا 300 ميليون هم مي رسد. حالا به نظر مي رسد سازمان بهشت زهرا براي اينکه از اين آب گل آلود و قافله پرسود، عقب نماند، خودش به فکر خريد و فروش قبر افتاده باشد!  براساس اعلام هاي رسمي، شما با مراجعه به بهشت زهرا مي توانيد قبذب در فاز يک را به نرخ 115 ميليون و 500 هزار تومان  در 3 طبقه خريداري کنند. در قطعه 2 هم قيمت حدود 71 ميليون تومان است و در فاز سوم 42 ميليون و قطعات جديد و يا  روز دفن قيمت 10 ميليون تومان است البته اين قيمت ها براي 3 طبقه است. برهمين اساس،  2 طبقه قبر در قطعه يک اگر متوفي داشته باشيد 100 ميليون تومان بوده، قيمت طبقه سوم هم به روز حساب مي شود. در قطعه 228 بهشت زهرا نيز قبور با قيمت 62 ميليون به فروش مي رسد.  در مورد پيش فروش در قطعه يک  قيمت قبور100 ميليون براي 2 طبقه در صورتي که متوفي نداشته باشيد و قيمت طبقه سوم  هم به روز حساب مي شود. در همين زمينه، خبرگزاري فارس، به عنوان يکي از رسانه هاي نزديک به شهردار کنوني تهران، در گفت و گويي با يکي از متوليان شهري – بدون آنکه نامي از وي برده شود – مدعي شده است:« شوراي شهر درجريان است و در اين زمينه هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است.»

در همين زمينه برخي ديگر از مسئولان مدعي اند که به درخواست خود مردم تصميم به راه اندازي اين سيستم فروش گرفته اند. حسين نظري معاون شهرداري تهران در اين باره مي گويد: قبور خانوادگي از گذشته در بهشت زهرا وجود داشته اما جديدا درخواست‌هاي مردمي براي فروش پنج قبر يا تعدادي قبر در کنار يکديگر وجود داشته که اين قبور محصور نيستند و نخواهند بود و اين موضوع بررسي مي شود.

صدور يک اطلاعيه

اما با تمام اين تفاصيل موضع گيري ضد و نقيض شهرداري و سازمان بهشت زهرا در خصوص پيش فروش قبر باعث شد تا تصوير بنر ياد شده با واکنش هاي تند و تيزي از سوي شهروندان و افکار عمومي همراه باشد. واکنش هايي که در نهايت سازمان بهشت زهرا را مجبور کرد تا اطلاعيه اي در اين زمينه منتشر کند. در اين گزارش آمده است: طبق شرايط جديد، اولويت حق استفاده از قبرها در قطعات قديمي به افرادي واگذار مي‌شود که يکي از بستگان درجه يک متقاضي، در آن قطعات مزار داشته باشد.همچنين براي جلوگيري از هرگونه سوء استفاده در اين بخش، به هر کدملي صرفا يک پلاک قبر واگذار مي‌شود و شرايط انتقال سند قبر به ديگران نيز برداشته شده است. براساس اين گزارش، در پيش فروش قبرها، هزينه 2 طبقه از سه طبقه پيش فروش شده، در زمان فروش دريافت خواهد شد و هزينه يک طبقه ديگر نيز در آينده با اولين دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفي دريافت خواهد شد.

اين گزارش آورده است: از سوي ديگر 30 درصد از ظرفيت قبرهاي خالي قطعات قديمي به عنوان ذخيره دفن روز، پيش فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قديمي در آينده نيز براي متقاضيان همچنان وجود داشته باشد.

همچنين در بخش پاياني اين گزارش نيز ادعا شده است: موضوع پيش فروش قبر، بيش از 2 دهه است که در بهشت زهرا (س) و نرخ گذاري آن نيز توسط شوراي اسلامي شهر تهران انجام مي شود.بهشت زهرا (س) بزرگترين آرامستان ايران است که در جنوب تهران واقع شده است، فعاليت اين آرامگاه رسماً در سال 1349 خورشيدي آغاز و اين آرامستان ابتدا 314 هکتار وسعت داشت که در سال 1376 بخش شمالي به مساحت 110 هکتار و در سال 1387 بخش شرقي به مساحت 160 هکتار خريداري و به آن اضافه شد.
https://sobhshod.ir/vdcg.t97rak9zwpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما