يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۸۰۵۵
plusresetminus
افراد بسیاری، باید خدمات سلامت روان دریافت کنند، اما به دلیل هزینه‌های بالا از مراجعه اجتناب می‌کنند. رییس انجمن روانشناسی سلامت و عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی یادآور می‌شود؛ با وجود آنکه برای مراجعه به تراپی از نظر فرهنگی در وضع مطلوب‌تری قرار گرفتیم، اما بعد هزینه‌های آن یک مانع جدی است.
هزینه مشاوره یک میلیون تومان شد!
هر کدام از ما بحران‌های روحی و روانی منحصر به فردی را به تنهایی بر شانه‌های خود حمل می‌کنیم. بحران‌هایی که رخدادهای اجتماعی سال‌های اخیر، نقش پررنگی در تشدید آن داشته. طبق اظهارات سال قبل یکی از معاونین دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشکده علوم پزشکی ایران ۵۰ درصد مردم به مشاوره روانشناختی نیاز دارند؛ که از این میان بروز اختلالات روانی در کشور ، ۲۳ تا ۳۰ درصد است و ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد بیماری خفیف روانی دارند.

 یکی از راهکارها در برابر این اخبار نگران کننده، شاید مراجعه به یک متخصص سلامت روان باشد، چیزی که تا همین سال‌ها قبل، بار منفی همراه خود به یدک می‌کشید، اما حالا نوعی از خودم مراقبتی محسوب می‌شود.

 

حال جامعه چقدر بد است؟

طبق نظرات حمید پورشریفی، رییس انجمن روانشناسی سلامت و عضو هیات مدیره انجمن روانشناسی در گفت‌وگو با «شبکه شرق»؛ دریافت خدمات روانشناختی از ضرورت‌های مهمی محسوب می‌شود که بخشی از آن به میزان مشکلات روانشناختی کشور بر‌می‌گردد. بر اساس آخرین آمار گزارش شده قبل از شیوع کرونا، ۲۵ درصد افراد در کشور از درجاتی مشکل روانشناختی رنج می‌بردند. بعد از شیوع کرونا و مسائل اجتماعی پیش آمده، الان با درصد بالاتر از ۲۵ درصد مواجه هستیم.

 

دریافت خدمات روانشناختی برای تک تک مردم لازم است

 باید به این نکته توجه کنیم که مشاوره رفتن صرفا برای مشکلات روانشناختی نیست. افراد گاهی برای مواجه با چالش‌ها و تصمیم‌ها مشاوره دریافت می‌کنند. حتی گاهی مسئله تصمیم گیری هم نیست، بلکه افراد برای ارتقا سطح روانشناختی خود می‌خواهند این خدمات را دریافت کنند. بنابراین ضرورت خدمات روانشناختی برای تک تک مردم لازم و ضروری است.



هنوز برای برخی مراجعه به روانپزشک بار منفی دارد

پورشریفی در بخشی صحبت‌هایش به تفاوت نگاه بسیاری نسبت به مراجعه روانپزشک و روانشناس، اشاره می‌کند؛ طبق شواهد، فرهنگ مراجعه به روانشناس روند خوبی را در این سال‌ها طی کرده. حتی ۱۰ سال پیش هم بین دانشجویان دانشگاه پرسشی مطرح کردیم که چقدر حاضرید برای حل مشکلات خود به مراکز مشاوره مراجعه کنید؟ بیش از ۹۵ درصد جواب مثبت دادند. البته برای مراجعه به روانپزشک هم در گذشته افراد احساس شرم بیشتری می‌کردند، اما الان شرایط بهتر است. در کل برای خدمات داروی و روانپزشکی، بسیاری داشتن بیماری روانی را کسر شان می‌دانند. در حالی که مشابه بیماری‌های جسمانی، اینهم می‌تواند علت‌های زیستی بسیاری داشته باشد. پس دریافت این خدمات نباید امر منفی تلقی شود. برای فرهنگسازی ما نباید منتظر سازمان‌های دولتی باشیم بلکه مردم و سمن‌ها باید برای زدایش این نوع تفکرات گام بردارند.

 

 هزینه جلسات تراپی، یک مانع بزرگ

افراد بسیاری، باید خدمات سلامت روان دریافت کنند، اما به دلیل هزینه‌های بالا از مراجعه اجتناب می‌کنند. پورشریفی یادآور می‌شود؛ با وجود آنکه برای مراجعه به تراپی از نظر فرهنگی در وضع مطلوب‌تری قرار گرفتیم، اما بعد هزینه‌های آن یک مانع جدی است. یکی از راه حل‌های این موضوع حمایت بیمه‌ای را شامل می‌شود. البته درمانگاه‌های علوم پزشکی با هزینه‌ی کم‌تر خدمات روانشناختی ارائه می‌دهند که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

هزینه‌های نجومی

بر اساس پیگیری های خبرنگار شبکه شرق، هزینه ۴۵ دقیقه مشاوره بین ۴۰۰ تا یک میلیون تومان است. البته هزینه جلسات بر اساس مواردی چون تحصیلات و رتبه علمی متفاوت است.در این میان برخی از روان شناسها هم مهاجرت کردند و چون هزینه آنها به ریال نیست، نرخ آنها گران تر است.

 

از کجا خدمات مشاوره رایگان دریافت کنیم؟

اگر  دچار تروما یا استرس بالا بودید، مثلا مورد خشونت خانگی هستید یا افکار خودکشی در سر دارید با ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

اگر دانش آموزی هستید که به مشاوره و دریافت خدمات سلامت روان نیاز داشتید برای خدمات فوریتی با شماره ۱۵۷۰ تماس بگیرید.

اگر در هر زمینه‌ای از جمله مشکلات اضطراب، وسواس و افسردگی تا مسائل خانوادگی به مشاوره نیاز داشتید با ۱۴۸۰ تماس بگیرید.

همچنین سامانه‌ی ۴۰۳۰ وزارت بهداشت که برای اطلاع رسانی درمورد کرونا تاسیس شده بود، حالا با اهداف مختلفی همچون راهنمایی برای ترک اعتیاد و مواردی از این دست فعالیت می‌کند.
https://sobhshod.ir/vdcj.ieofuqeyisfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما