يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۸۱۴۹
plusresetminus
باند دزدان «دیلم به دست» متلاشی شد
عاملان سرقت های سریالی از منازل غرب مشهد که با شیوه «توپی زنی» اموال شهروندان را می ربودند در حالی با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شدند که طراحی سرقت ها را در یکی از مراکز ترک اعتیاد انجام داده بودند.
به گزارش اختصاصی روزنامه خراسان، همزمان با افزایش سرقت از واحدهای آپارتمانی در منطقه الهیه و قاسم آباد مشهد که از فروردین گذشته روند صعودی به خود گرفته بود، گروه ویژه ای از کارآگاهان پلیس آگاهی با دستورات محرمانه سرهنگ احمد نگهبان (رئیس پلیس مشهد) تحقیقات گسترده ای را در این باره آغاز کردند. کارآگاهان در اولین مرحله از اقدامات پلیسی، به بازدیدهای میدانی از صحنه های جرم پرداختند و به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می داد: بیشتر سرقت های مذکور به شیوه «توپی زنی» و تخریب قفل واحدهای آپارتمانی با دیلم انجام شده است. همچنین بررسی پرونده های سرقت با این شگرد بیانگر آن بود که سرقت دیگری در خیابان شهید شیرودی در شرق مشهد با همین شیوه انجام شده است. کنکاش های کارآگاهان در پرونده مذکور حکایت از آن داشت که سارقان در نیمه شب و هنگامی که صاحبخانه در مسافرت شمال کشور به سر می برد، با تخریب توپی در حیاط وارد منزل شده اند و مقادیر زیادی طلا و جواهر به همراه فرش های دست باف، تلویزیون، کلیه لوازم برقی آشپزخانه مانند ماشین های لباس شویی و ظرف شویی، چرخ خیاطی، آب میوه گیری و غیره را به سرقت برده اند. بنابراین کارآگاهان دریافتند که اعضای این باند از یک دستگاه خودرو نیز برای حمل اموال سرقتی استفاده می کنند. به همین دلیل تحقیقات کارآگاهان با بررسی دوربین های مدار بسته اطراف محل سرقت ها وارد مرحله جدیدی شد و آنان با استفاده از فناوری ها و تجهیزات نوین پلیسی، رصدهای اطلاعاتی را در حالی ادامه دادند که در یکی از دوربین های مدار بسته به تصویری از یک سارق سابقه دار رسیدند. واکاوی های دقیق پلیس نشان داد که وی از دزدان حرفه ای معروف به سارقان پروازی است که از غرب کشور وارد می شوند و پس از انجام چندین فقره سرقت مشهد را به مقصد شهرهای دیگر ترک می کنند!
گزارش اختصاصی روزنامه خراسان حاکی است: همین سرنخ کافی بود تا کارآگاهان با استفاده از بانک اطلاعاتی مجرمان سابقه دار به مخفیگاه متهم دست یابند اما او که از دزدان حرفه ای بود مدام مخفیگاه خود را تغییر می داد تا این که بالاخره با انجام یک سری فعالیت های فنی و اطلاعاتی محل اختفای وی در منطقه قاسم آباد شناسایی شد و به  محاصره پلیس درآمد. طولی نکشید که کارآگاهان با دستورات خاص قضایی وارد مخفیگاه شدند و در یک عملیات ضربتی و هماهنگ سارق جوان را در حالی به دام انداختند که مقادیر زیادی از لوازم سرقتی نیز از داخل مخفیگاه وی کشف و ضبط شد.
به گزارش روزنامه خراسان، با انتقال متهم به مقر انتظامی ، بازجویی های علمی و تخصصی از وی نشان داد که او در سرقت از منزل   بولوار شهید شیرودی نقش دارد. این درحالی بود که وی با توجه به فیلم دوربین مدار بسته دیگر نمی توانست حضور خود در صحنه سرقت را انکار کند به همین دلیل دو همدست خود را به پلیس لو داد و گفت: دستبرد به منزل را با شیوه توپی زنی انجام داده است و زوج جوانی هم دو عضو دیگر باند هستند.
با اعترافات صریح سارق حرفه ای، بلافاصله کارآگاهان دامنه عملیات را به منطقه  الهیه مشهد کشاندند و موفق شدند اعضای دیگر باند را نیز در مخفیگاه دستگیر کنند. در این عملیات ضربتی هم مقادیری لوازم سرقتی به همراه 40 عدد کلید و شاه کلید کشف شد که برای باز کردن در واحدهای آپارتمانی استفاده می شد.
همزمان با دستگیری اعضای این باند و بررسی لوازم سرقتی مشخص شد که آنان به تعداد زیادی از واحدهای آپارتمانی در مناطق الهیه و قاسم آباد مشهد نیز دستبرد زده اند و تعداد زیادی از اموال مسروقه را برای تامین هزینه های اعتیاد به مالخران فروخته اند که ارزش تقریبی این لوازم حدود 2 میلیارد تومان تخمین زده می شد.
بنابراین گزارش، در حالی که اعضای باند «دیلم به دست» تاکنون به 9 فقره سرقت از واحدهای آپارتمانی در غرب مشهد اعتراف کرده اند بررسی های تخصصی کارآگاهان نشان داد که اعضای این باند با یکدیگر در یکی از مراکز ترک اعتیاد آشنا شده و نقشه های دستبرد سریالی به منازل را طراحی کرده اند.
همچنین واکاوی کارآگاهان درباره شگرد دزدان «دیلم به دست» بیانگر آن بود که آن ها ابتدا سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت در مناطق غرب مشهد پرسه می زدند و در اوایل شب منازلی را زیر نظر می گرفتند که ساکنان آن برای مدتی خانه را ترک می کردند یا قصد مسافرت داشتند و لوازم سفر را درون خودرو می گذاشتند. سپس در تاریکی شب با یک دستگاه خودروی پلاک مخدوش به محل می آمدند و سرقت ها را با شیوه «توپی زنی» انجام می دادند.
همچنین ادامه تحقیقات پلیس مشخص کرد که همسر صیغه ای یکی از سارقان برای گمراه کردن اهالی محل یا رهگذران سوار خودرو می شد تا شهروندان به آن ها مشکوک نشوند این درحالی بود که اعضای باند سرقت های سریالی در اعترافات خود مدعی شدند معمولا به منازلی دستبرد می زدند که راه نفوذ به واحدهای آپارتمانی راحت تر بود و تجهیزات امنیتی و ایمنی نیز مانند دوربین مدار بسته نداشتند.
در همین حال فرمانده انتظامی مشهد به شهروندان توصیه کرد: از نگهداری طلا و جواهر در منزل خودداری کنند و برنامه های سفر یا مهمانی های خود را برای افراد ناشناس بازگو نکنند.
سرهنگ احمد نگهبان افزود: شهروندان هنگام خروج از منزل فقط به قفل کردن در واحد آپارتمانی بسنده نکنند و دیگر اقدامات پیشگیری مانند بستن درهای ورودی پشت بام و حیاط خلوت را هم جدی بگیرند.
وی با تاکید بر این که حتما شماره سریال و مشخصات اجناس و لوازم برقی باید در دفتری مخصوص ثبت شود، به شهروندان هشدار داد: از قرار دادن نردبان، چهارپایه   میز و امثال آن در کنار دیوارهای منازل خودداری کنید و در زمان مسافرت های چند روزه حتما همسایگان مورد اعتماد و بستگان نزدیک را در جریان بگذارید.
https://sobhshod.ir/vdcd.o0j2yt0fna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما