دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۸۱۶۱
plusresetminus
4 سناریو درباره آینده لاریجانی
همه جناح‌های سیاسی منتظرهستند که علی لاریجانی تصمیم خود را برای انتخابات مجلس بگیرد؛ او یک بازی‌ساز است و شاید بتواند در نقش تغییردهنده بازی هم ظاهر شود. از همین رو حضور یا نبودش در انتخابات می‌تواند پیامدهایی داشته باشد.  از تیرماه ۹۹ که دوره ۸ساله ریاست علی لاریجانی در مجلس به پایان رسید تا امروز گمانه‌زنی درباره آینده سیاسی او ادامه دارد. کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ ۱۴۰۰ نزدیک‌ترین گزینه برای آینده‌ای بود که بسیاری برای لاریجانی محتمل می‌دانستند که با ردصلاحیت او توسط شورای نگهبان در عمل به بن‌بست رسید و پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰با انتخاب ابراهیم رئیسی برای او بسته شد، هرچند با توجه به این جمله که هیچ چیز در عالم سیاست غیرممکن نیست شاید بتوان هنوز شانسی برای رسیدن او به پاستور در سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۸ در نظر گرفت. اما آنچه هم اینک می‌تواند علی لاریجانی را یک بار دیگر از گوشه عالم سیاست به صحنه سیاست بازگرداند، انتخابات ۱۱اسفند مجلس است؛ فارغ از آن که او خود را به عنوان نامزد معرفی کند یا خیر. «دنیای اقتصاد» ۴سناریو را با توجه به در پیش بودن دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی برای این سیاستمدار در نظر گرفته است.
سناریوی اول
هرچند کشور در پایان امسال انتخابات دوازدهمین دوره مجلس  را به عنوان یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین انتخابات سال‌های اخیر در کشور در پیش دارد، اما علی لاریجانی ترجیح خواهد داد به جای ورود مستقیم به انتخابات دست به تهیه فهرست انتخاباتی از چهره‌های نزدیک به خود بزند و فهرستی با حمایت خود راهی مجلس  کند. در این سناریو او حتی شاید تلاش کند تا تایید صلاحیت این افراد را از نهادهای مربوط بگیرد. براساس این سناریو علی لاریجانی با این کار عملا خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ آماده خواهد کرد؛ چراکه درصورت ورود احتمالی‌اش به پاستور به همراهی بخش در خور توجهی از مجلس  با خود نیاز خواهد داشت.
سناریوی دوم
براساس این سناریو، علی لاریجانی، انتخابات مجلس را به عنوان هدف اصلی خود در نظر گرفته است. به این ترتیب با توجه به آگاهی کامل او از شرایط کشور، لاریجانی حتی قائل به به‌دست‌آوردن حداقل ۱۰ درصد رای تهرانی‌ها برای ورود به مجلس  خواهد بود.
سناریوی سوم
مطابق این تحلیل، علی لاریجانی از این پس همچون هاشمی‌رفسنجانی در پشت پرده سیاست فعالیت خواهد کرد. سال گذشته نیز خبرهایی درباره گعده‌های سیاسی او به همراه حسن روحانی، سید‌حسن خمینی، علی‌اکبر ناطق نوری و سید‌محمد خاتمی منتشر شده بود که شائبه تصمیم او برای تشکیل یک حزب سیاسی را مطرح می‌کرد. موضوعی که تا به حال نیز خبری از آن منتشر نشده و در حد گمانه‌زنی باقی مانده است.
 سناریوی چهارم
در این تحلیل برخی  عقیده دارند که لاریجانی تا ۱۴۰۸صبر خواهد کرد تا از ورای این صبر چند ساله و سنجیدن شرایط آتی کشور با دست پرتر قدم به کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۸سال آینده بگذارد.با تمام این ها علی لاریجانی در تمام دوران حضورش در عالم سیاست نشان داده که رفتارها و  اعمالش قابل پیش‌بینی نیست ازهمین‌رو تا اسفند امسال آنچه در فضای سیاسی کشور رخ دهد بر تصمیم لاریجانی برای عملی کردن سناریوهای پیش‌رو تاثیرگذار خواهد بود.
https://sobhshod.ir/vdch.-n6t23nzzftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما